en till fråga...
Vad är frisörluckor för något?

Jag gillar denna tråd och undrar över alla fina finesser som man kan utrusta köket med...

/U

Misse_o_Mojje skrev:
en till fråga...
Vad är frisörluckor för något?

Jag gillar denna tråd och undrar över alla fina finesser som man kan utrusta köket med...

/U
Det är små "luckor" iväggen/sockeln som man kan öppna och sopa in smulor och skräp för att slippa släpa fram slängen till centraldammsugaren. Vi ska ha c.d från Beam och då heter dessa "luckor" Vac-Pan.

/Jonte

:o vart tar smulorna vägen då??
..är det ett "insug" likt det till dammsugarslangen eller...?

/U

Frisörluckor är av större modell.

Den som heter Vac-pan är mindre och finns i vitt och svart.

Vi ska installera i kök, entre och badrum. Väldigt praktiskt att bara sopa och öppna luckan, istället för att behöva plocka fram slangen varje gång det finns lite grus eller brödsmullor ;D ;D

Vårt bygge har inte startat än men några saker som jag redan nu är nöjd över att jag har valt till är:

Isolerade innerväggar (låter självklart men är tillval i många hus)

Armerade gipsskivor på alla väggar.

Det jag funderar över nu är hur mycket pengar man skall lägga på ett smart elsystem och hur man får till ett framtidssäkert nätverk som klarar data/audio/video/whatever... Några förslag?

/Fredrik

Och jag undrar hur "intelligent" man bör göra huset... Multimediauttag i alla rum?

Byts hustomten ut mot Mr Blue Tooth, så man kan glömma allt vad trassliga sladdar heter?  ;D

Vad kan man vänta sig ske på teknikfronten i framtiden?

Förmodligen trådlöst till det mesta, det enda (?) som man inte löst på ett vettigt sätt ännu är kraftöverföring.

Men om man ändå bygger nytt så kan man ju lika gärna slänga in massor med tomrör i väggarna, kostar inte mycket och underlättar i framtiden. Man ska också ha klart för sig att än så länge, och förmodligen för relativt lång tid framöver, så kommer kabelbunden trafik att klara mycket högre kapaciteter än radioöverföring, dessutom är det mycket svårare att avlyssna.

De flesta som kör WLAN (trådlöst datanät) vet ej om att vem som helst med lite kunskap som befinner sig inom några hundra meters radie kan halka in på nätet och ta del av det som finns där. Visst kan man skydda sig med lite krypton, men kommunikationen är ändå väldigt öppen för andra.

Jag håller med frasse. Det man ska göra idag är att se till att det finns massor med tomrör till alla (och då menar jag ALLA) utrymmen i huset.

I framtiden kan man förvänta sig en massa "smarta" prylar som man kan köpa till sitt hus och dessa kommer att kommunicera via husets elnät eller trådlöst och i några enstaka fall via vanligt datornätverk (när det krävs snabb och säker kommunikation). En del av det här finns redan att köpa men de är ännu så länge en ganska lite marknad.

Jag tycker inte man ska bygga in en massa intelligens i husets elnät (om man inte har alldeles för mycket pengar) som en del gör. Tror inte det är en långsiktig lösning.

Okej, det är väl så vi också har resonerat... Men hur mycket och vad för slags rör bygger man in? Vi gjuter betongplatta och ska även ha golvvärme. Kan man lita på att elektrikern är insatt i de allra senaste "rönen"? Gillar inte att läga över ansvaret hos någon annan då det gäller områden som jag själv inte är 100 på... :-/

Vi valde slangar som syns på bilden nedan. Jag tror det är det vanligaste sättet att dra rör idag och alla elektriker är insatta i vad det innebär.

20021204-1.jpg

Blått=nätverk, Grönt=TV och Rött=tele. Tror att rören är 12 mm i diameter. De rymmer i alla fall två nätverks/TV-kablar. Vi valde att få inkopplade kablar i rören från början och kostnaden för 3*11 uttag var kring 6000 kr. Låter man elektrikern installera tomma slangar i stället blir det nog ett par tusen billigare.

General Failure skrev:
Jag håller med frasse. Det man ska göra idag är att se till att det finns massor med tomrör till alla (och då menar jag ALLA) utrymmen i huset.....
Hur löser jag kommande kabeldragning i tomma rör? Har du förberett med snöre för att på så sätt få igenom kablaget smidigt?

/Jonte

Dragfjäder, det är en ganska stel plast/metall tråd som du drar i rören mellan kopplingsdosorna. Den har uttag för att fästa elkabel i, du drar alltså först fjädern och sedan följer kabeln med samma väg.

Hm, det blev ingen bra beskrivning, men jag hoppas att du förstår.

Min elkille gillar inte slangarna, han tycker det är knepigt att efterdra kabel i dem så han jobbar helst med stela VP rör. Som med allt annat, smaken e som baken...

Men om man som GF kör med fördragen kabel så är det ju inget problem.

Är kabeln styv så kan man klara sig utan dragfjäder. Jag tryckte antennkabeln från vinden till bottenvåningen genom en slang utan någon hjälp av dragfjäder.

vips över till nåt annat :)...

Vi har tänkt på att trappan inte ska ha "uppgång" i hallen vid ytterdörren (så ser det ju ut i många hus), för att slippa passera den ev. grusiga delen. Kanske ingen finess, men bra att tänka på :)

/Ulle

Vi har trappan mitt i huset, man ser den från entrédörren, vi har även en större öppning mellan våningarna. Vi är mycket nöjda med detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.