47 014 läst ·
15 svar
47k läst
15 svar
Det knäpper sjukt mycket i rören till värmesystemet
Sida 1 av 2
Bor i en träkåk som byggdes runt -76. Har fram tills för ca tre år sedan kört på direktverkande el men installerade en pelletspanna (som vi nu kommer att göra oss av med då den i princip har krånglat från dag ett och satsa på fjärrvärme). I och med installationen så var vi tvungna att dra rör och byta ut alla element mot vattenburna element.
Blev en helt annan värme i kåken men rören knäpper som fasiken. Har gjort hela tiden. Firman som installerade pelletspannan sa att det inte är något konstigt med att det knäpper lite i rören, men det knäpper inte lite. Det knäpper sjukt mycket!!!
Brukar vakna på nätterna av att det knäpper i rören.
Jag såg denna tråd i forumet http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/44386-det-knaepper-i-elementen-eller-roersystemet.html och hade postat i den om den var upplåst. Det fanns dock inget bra svar så jag testar med att ställa frågan på nytt.
Hur blir jag av med alla knäppningar i alla knäppa knäppande rör...
Blev en helt annan värme i kåken men rören knäpper som fasiken. Har gjort hela tiden. Firman som installerade pelletspannan sa att det inte är något konstigt med att det knäpper lite i rören, men det knäpper inte lite. Det knäpper sjukt mycket!!!
Jag såg denna tråd i forumet http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/44386-det-knaepper-i-elementen-eller-roersystemet.html och hade postat i den om den var upplåst. Det fanns dock inget bra svar så jag testar med att ställa frågan på nytt.
Redigerat:
det verkar kunna vara att rörena till dina radiatorer sitter i spänn, ex att i hålen i väggar så ligger rören emot ena sidan å när rören värms så utvidgar dom sig lite & då byggs det upp spänningar som efter en stund släpper & då knäpper det till, lika när det kallnar så krymper rören & knäpper till. är det så hjälper det inte med å byta uppvärmnings källa. du får försöka å kolla om det verkar finnas ställen som det kan spänna i
Vet du om du har långa stamledningar? Ju längre sträcka som de är rakt dragna ju större blir expansionen i det ledet, sådant går att åtgärda genom en U krök med stor radie.
Det kan räcka att du får "knäppningar" på ett ställe så det hörs i hela huset. Ljud fortplantar sig bra i ledningarna.....
Visst kan det knäppa i rören, men detta uppkommer ju bara när det är värmevariationer i framledningstemperaturen, shuntar du ut värmen från pannan?
Det kan räcka att du får "knäppningar" på ett ställe så det hörs i hela huset. Ljud fortplantar sig bra i ledningarna.....
Visst kan det knäppa i rören, men detta uppkommer ju bara när det är värmevariationer i framledningstemperaturen, shuntar du ut värmen från pannan?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Enklaste lösningen hade varit att sätta en shuntstyrning på pannan och ha alla termostaterna fullt öppna för att slippa temperatur skillnaden som uppstår när termostaterna öppna och därmed knäppandet.
Med shuntstyrning öppnar man alla termostaterna fullt och använder bara termostaten på elementet om något rum blir o rimligt varmt när det är lagom i dom andra.
Knäppningar är inget okänt fenomen som dom som installerade pellets pannan borde fixat med en shuntstyrning när du klagade på knäppningar.
Problemet lär inte bli mindre med fjärvärme utan kan tom bli värre.
http://www.mrpellets.se/shunt.htm
Med shuntstyrning öppnar man alla termostaterna fullt och använder bara termostaten på elementet om något rum blir o rimligt varmt när det är lagom i dom andra.
Knäppningar är inget okänt fenomen som dom som installerade pellets pannan borde fixat med en shuntstyrning när du klagade på knäppningar.
http://www.mrpellets.se/shunt.htm
Jo det är en förklaring jag har fått tidigare. Men inte fått veta vad jag skall göra med det.ingemar_o skrev:det verkar kunna vara att rörena till dina radiatorer sitter i spänn, ex att i hålen i väggar så ligger rören emot ena sidan å när rören värms så utvidgar dom sig lite & då byggs det upp spänningar som efter en stund släpper & då knäpper det till, lika när det kallnar så krymper rören & knäpper till. är det så hjälper det inte med å byta uppvärmnings källa. du får försöka å kolla om det verkar finnas ställen som det kan spänna i
Med stamledning antar jag att du menar rören mellan elementen? Eller menar du från pannan till elementen? Hur som helst så är det ganska lång sträcka som rören är rakt dragna. Detta gäller i stort sett hela kåken. Men att sätta dit en U krök är inget jag kan göra själv va? Då måste jag väl tömma pannan eller åtminstone frysa ned vattnet i ledningen, sköra upp och svetsa dit en krök eller nåt. Jag antar att det inte går på annat sätt.mexitegel skrev:Vet du om du har långa stamledningar? Ju längre sträcka som de är rakt dragna ju större blir expansionen i det ledet, sådant går att åtgärda genom en U krök med stor radie.
Hmmm, fast så har vi det just nu. Vi har en centralstyrning i källaren vid pannan. Tanken är att alla radiatorer skall stå på max, sen skall temperaturen i kåken styras via centralen i källaren. Men den i källaren är iofs inte ställd i maxläge. Den är högt satt, men inte på max. Vi har en sjukt ojämn värme i kåken. Köket är det kallaste rummet i kåken. Där står elementen på max. och har vid -22C ca 18 i midjehöjd och 14C på golvet...Göran.W skrev:Enklaste lösningen hade varit att sätta en shuntstyrning på pannan och ha alla termostaterna fullt öppna för att slippa temperatur skillnaden som uppstår när termostaterna öppna och därmed knäppandet.
[länk]
Resten av kåken är varm. Sen är de radiatorerna ställda på ungefär hälften i övriga kåken och det räcker ganska bra.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Mao är elementen taskigt dimensionerade så shuntstyrningen funkar inte som det är tänkt.
Det som händer nu med elementen som inte står på max är att dom styper flödet när temperaturen är uppe varpå elementet svalnar sen när temperauren sjunker öppnar dom och skickar fram het vatten och knäppningarna kommer.
Om ni klara frysa i köket eller sätter en värme fläkt där så öppna alla termostater fullt och sänk framlednings temperature på shuntstyrningen tills ni får lagom i resten av huset så kommer nog knäppningarna försvinna och om så är fallet byt bara till ett större element i köket och får det inte plats så sätt in en fläkt konvektor istället.
Det som händer nu med elementen som inte står på max är att dom styper flödet när temperaturen är uppe varpå elementet svalnar sen när temperauren sjunker öppnar dom och skickar fram het vatten och knäppningarna kommer.
Om ni klara frysa i köket eller sätter en värme fläkt där så öppna alla termostater fullt och sänk framlednings temperature på shuntstyrningen tills ni får lagom i resten av huset så kommer nog knäppningarna försvinna och om så är fallet byt bara till ett större element i köket och får det inte plats så sätt in en fläkt konvektor istället.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
När vi eldade med ved hade vi våldsamma knäppningar också. Dessa uppstod då ackumulatortankarna fylldes med den första skvätten varmvatten på 80-90 grader i tankar som hade sjunkit till 30 grader. Det tog några minuter för shuntstyrningen att reglera från "helt öppet spjäll" till "stängt spjäll", och det varma vattnet hann komma ut i slingorna.
Eventuellt skulle du kanske kunna reglera från- och tillslag på pelletsbrännaren för att få ner knäppningarna. T ex att brännaren slår på vid 70 grader panntemp och av vid 80 grader. Du kanske har för stor hysteres?
Vi har en hysteres på 50 till 80 grader nu på vinterhalvåret mot våra acktankar, vi kan ha så mycket med dessa tankar, och vi har inga knäppningar.
Eventuellt skulle du kanske kunna reglera från- och tillslag på pelletsbrännaren för att få ner knäppningarna. T ex att brännaren slår på vid 70 grader panntemp och av vid 80 grader. Du kanske har för stor hysteres?
Vi har en hysteres på 50 till 80 grader nu på vinterhalvåret mot våra acktankar, vi kan ha så mycket med dessa tankar, och vi har inga knäppningar.
Jag tycker faktiskt att det sammantaget låter som du bör kontakta den som gjorde denna konvertering för några år sedan (om det nu inte var du själv ;-). För det första så ska man sätta expansionslyror eller kompensatorer vid längre rörstråk - hellre en för mycket än en för litet. För det andra så skall håltagning vara så utförd så den expansion som ändå sker kan göra detta utan att rören ligga an mot byggnadskonstruktionen. För det tredje så ska du inte acceptera ojämn värme om det nu inte beror på dålig isolation i vissa delar som inte kunnat förutses.Sverker G skrev:Med stamledning antar jag att du menar rören mellan elementen? Eller menar du från pannan till elementen? Hur som helst så är det ganska lång sträcka som rören är rakt dragna. Detta gäller i stort sett hela kåken.
Vi har en sjukt ojämn värme i kåken. Köket är det kallaste rummet i kåken. Där står elementen på max. och har vid -22C ca 18 i midjehöjd och 14C på golvet...
Resten av kåken är varm. Sen är de radiatorerna ställda på ungefär hälften i övriga kåken och det räcker ganska bra.
Om det är kopparrör det handlar om så kan du läsa i denna utmärkta publikation om hur en korrekt installation skall göras: http://www.outokumpu.com/35152.epibrw
Summa summarum är det kraftiga temperatursvängningar som ger "knäpp" då rören rör sig mot de material de ligger mot. Två sätt att åtgärda:
1) Ta bort/dämpa temperatursvängningarna (Vanliga problem i VP system med flytande kondensering, med växelventil för VV beredning)
2) Se till att rören kan utvidga och dra ihop sig friktionsfritt mot byggnadsmaterialen de ligger i..
1) Ta bort/dämpa temperatursvängningarna (Vanliga problem i VP system med flytande kondensering, med växelventil för VV beredning)
2) Se till att rören kan utvidga och dra ihop sig friktionsfritt mot byggnadsmaterialen de ligger i..
Redigerat:
Sitter rören klamrade på vägg? Vilken typ av klammer har de använt? Posta gärna en bild. Vissa rörklammer kan, när rören rör sig pga värme expansion, knäppa rejält.
Sen kan det vara så att rörgenomföringar i golv/vägg är för tighta så det uppstår knäppningar där.
Sen kan det vara så att rörgenomföringar i golv/vägg är för tighta så det uppstår knäppningar där.
Ledsen för sent svar. Men här kommer en bild på fästena. 
Jag tänkte om inställningen på cirkulationspumpen kan spela in? Jag har en sådan här:

Den är för närvarande inställd så att den röda pilen pikar uppåt. Skall den vara på någon av de andra två?

Jag tänkte om inställningen på cirkulationspumpen kan spela in? Jag har en sådan här:

Den är för närvarande inställd så att den röda pilen pikar uppåt. Skall den vara på någon av de andra två?
Kanske du kan få lite hjälp tips ur den här
http://www.tourandersson.com/Documents/Handbooks/TA_Handbook_3_SE.pdf
http://www.tourandersson.com/Documents/Handbooks/TA_Handbook_3_SE.pdf
en bra summeringMao är elementen taskigt dimensionerade så shuntstyrningen funkar inte som det är tänkt.
hej! Vi har samma problem nu i vårt husS Sverker G skrev:Bor i en träkåk som byggdes runt -76. Har fram tills för ca tre år sedan kört på direktverkande el men installerade en pelletspanna (som vi nu kommer att göra oss av med då den i princip har krånglat från dag ett och satsa på fjärrvärme). I och med installationen så var vi tvungna att dra rör och byta ut alla element mot vattenburna element.
Jag såg denna tråd i forumet [länk] och hade postat i den om den var upplåst. Det fanns dock inget bra svar så jag testar med att ställa frågan på nytt.