I
Hörde på tv att nån kommun skulle satsa 900000 på wifi till äldreboende. Det är bra att de tänker på de gamla men vad är det som kostar nästan en miljon? Troligen ännu mer för allting blir alltid dyrare än beräknat.
Jag har wifi, det fick jag med modemet jag hyr. Förstår att man måste ha repeater ,
http://www.conrad.se/?websale8=conr...ntent=405201&gclid=CKTZ6s-Lh8ICFUiQcgodBTMAEg
för längre räckvidd. Men hur kan det kosta en mille?

Det går inte att jämföra de sakerna man har i hemmet med det som behövs i en storskalig lösning. Det går inte att bygga ett sådant nät med hemmaprylar när det ska täcka stora ytor och klara många användare. Där använder man helt andra grejor. En accesspunkt som klarar biffen kostar i runda slängar minst 3000 kr/st och man behöver många. Varje accesspunkt måste i princip också ha en egen nätverkskabel.

Om kostnaden är realistisk är omöjligt att säga med de knapphändiga uppgifterna.

Det är en jättestor prisskillnad på nätverksutrustning för proffs- resp hemmabruk, det kan skilja en faktor 10. Dessutom ska systemet troligen installeras av tekniker som kostar 700-1000kr/h. Varje nytt nätverksuttag kostar ca 500-1000kr normalt. 900000 kr låter inte konstigt på något sätt för en sådan installation av lite större storlek.

Överdriver ni inte nu?

En åldrings/demensavdelning har max tio boende.
Så jäkla mycket krut behöver man inte lägga på de 2 - 3 boende,
som fortfarande kan uppfatta att det finns en omvärld, och ha behållning av ljud ochrörliga bilder.

(Har en svärmor på ett demensboende, och hon kan inte räkna till ett.
Nästan blind pga makuladegeneration och i stort sett döv dessutom)

• Gilla
nemlan
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Överdriver ni inte nu?

En åldrings/demensavdelning har max tio boende.
Så jäkla mycket krut behöver man inte lägga på de 2 - 3 boende,
som fortfarande kan uppfatta att det finns en omvärld, och ha behållning av ljud ochrörliga bilder.

(Har en svärmor på ett demensboende, och hon kan inte räkna till ett.
Nästan blind pga makuladegeneration och i stort sett döv dessutom)
Jo och alla äldre är ju som din svärmor! Dessutom finns det väl ganska många äldreboenden tror jag som har mer än tjugo platser!;)

Det kan ju också hända att det rör sig om en stor kommun med ett flertal olika äldreboenden.

Sen är ju inte de boende övergivna i boendet, personalen kan antas ha nytta av WiFi i sitt arbete.
Jag förutsätter att kostnaden gäller professionell utrustning installerad fackmannamässigt i ett flertal boenden och då låter det fullt rimligt.

Kromo skrev:
Jo och alla äldre är ju som din svärmor! Dessutom finns det väl ganska många äldreboenden tror jag som har mer än tjugo platser!;)
Tro och tro :)

Det var förr som man hyste in de gamla i "hem" med stora sovsalar.
Numera behandlas vi mer som individer,
och skall även på ålderns höst få en "hemlik" tillvaro, därav mindre avdelningar.

Men kom gärna med exempel i stället för troende!

alfista skrev:
Sen är ju inte de boende övergivna i boendet, personalen kan antas ha nytta av WiFi i sitt arbete.
Den nyttan är nog försumbar. De har en dator för enkla rapporter. Fast ledning duger bra.
Den mesta tiden används i alla fall till omvårdnad om de gamla.

Nja, KoW nu är det nog dax att du vaknar och inser att modern teknik är till stor hjälp även på ett äldreboende ;).

Det verkar vara Kävlinge kommun som TS syftar på och av denna sida att döma så är det en satsning på hela äldreomsorgen och inte bara ett boende: http://www.kavlinge.se/kommunochpol...rinvesteringar.5.5e7e58a5148321b36231775.html

Det gör att kostnaden snarare känns väldigt låg.

Det är nog inte i första hand för de boende som denna investering tas, även om vi förstås inte kan veta den direkta anledningen i detta fallet. Men eftersom jag själv har jobbat som utvecklingsansvarig för bland annat sådana här frågor kommunalt tillåter jag mig på några kvalificerade gissningar:
* Dokumentationskraven ökar och det krävs fler enheter (datorer, Ipads och telefoner) i nätet för att dokumentera på. Ett WIFI möjliggör mer flexibla arbetssätt så att personalen kan dokumentera "här och nu" och inte försöka komma ihåg vad de ska dokumentera lite senare vilket brukar bli lite si och så...
* De kommunala sjuksköterskorna i hemsjukvården har oftast sin bas på något/några äldreboenden. Dessa har ofta redan idag mobila lösningar (laptop eller ipad) för sin dokumentation. Då är det vettigt att de får WIFI på sina utgångsplatser/kontor så de kan använda sin laptop även där. Att ha en sladd vid överlämningsmöten vid skiftbyten är inte så smidigt...
* Samordningsvinster för telefoni, ett trådlöst nät istället för två.
* I takt med att larmen hos de boende moderniseras finns möjligheten att dessa använder WIFI

Kort och gott är finns det rätt många anledningar att bygga trådlöst nätverk även på äldreboenden förutom det faktum att det ofta är mer kostnadseffektivt än att bygga trådbundet.

Jag förstår över huvud taget inte varför vi käbblar om detta,
men se på hur svensk vård och omsorg utvecklats de senaste decennierna.

Mer och mer tid går åt till att sitta och knappa in data, mindre och mindre till vård av patienterna.
Jo visst, bästa sättet att vända denna utveckling är naturligtvis att öka datoriseringen :eek:
Nej, det är att suboptimera tycker jag.
Vad de gamla behöver är inte att personalen sitter mer och mer vid datorn. Tvärt om.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vad tänker du göra på hemmet hela dagarna, KoW? ;):eek:

För ett antal år sedan var det någon kommun som tänkte bygga äldreboende helt utan fönster. Lite samma andas barn..

När man skriver "wifi för 900.000" kan det innebära flera saker än burkarna, projektering, installation, kabelinstallation, etc.
Hur många fastigheter är det 5, 10, 20.................
Vilken typ av byggnader utifrån täckning.
Men även fiberanslutning av fastigheter som inte har det idag för att få tillräcklig kapacitet, kan också finnas i kalkylen.
Finns mycket xDSL teknik ute i kommunala näten för det administrativa som inte räcker till utan måste uppgraderas.

Så om 900.000 är mycket utan en detaljbeskrivning av vad som ingår blir den den vanliga "hur långt är ett snöre"

I
mexitegel skrev:
Nja, KoW nu är det nog dax att du vaknar och inser att modern teknik är till stor hjälp även på ett äldreboende ;).

Det verkar vara Kävlinge kommun som TS syftar på och av denna sida att döma så är det en satsning på hela äldreomsorgen och inte bara ett boende: [länk]

Det gör att kostnaden snarare känns väldigt låg.

Det är nog inte i första hand för de boende som denna investering tas, även om vi förstås inte kan veta den direkta anledningen i detta fallet. Men eftersom jag själv har jobbat som utvecklingsansvarig för bland annat sådana här frågor kommunalt tillåter jag mig på några kvalificerade gissningar:
* Dokumentationskraven ökar och det krävs fler enheter (datorer, Ipads och telefoner) i nätet för att dokumentera på. Ett WIFI möjliggör mer flexibla arbetssätt så att personalen kan dokumentera "här och nu" och inte försöka komma ihåg vad de ska dokumentera lite senare vilket brukar bli lite si och så...
* De kommunala sjuksköterskorna i hemsjukvården har oftast sin bas på något/några äldreboenden. Dessa har ofta redan idag mobila lösningar (laptop eller ipad) för sin dokumentation. Då är det vettigt att de får WIFI på sina utgångsplatser/kontor så de kan använda sin laptop även där. Att ha en sladd vid överlämningsmöten vid skiftbyten är inte så smidigt...
* Samordningsvinster för telefoni, ett trådlöst nät istället för två.
* I takt med att larmen hos de boende moderniseras finns möjligheten att dessa använder WIFI

Kort och gott är finns det rätt många anledningar att bygga trådlöst nätverk även på äldreboenden förutom det faktum att det ofta är mer kostnadseffektivt än att bygga trådbundet.
Ja det var ju "mer kött på benet", då verkar det ju vettigt. Det var en medial brist på information som fick mig att tycka det var dyrt. Det ska så klart till kraftigare don om många ska nyttja det, och de blir väl fler med åren.
En grej som vi använder flitigt är skype, fantastiskt att kunna krympa avstånden till sina nära å kära, fungerar det med ett sånt kollektivt wifi? Och wifikamera går det?
Nu låter det nästan som jag tänker flytta dit men så är det inte, det är bara ren nyfikenhet.
Att även personalen kan nyttja wifin är klart men det blir nog i så fall av privat karaktär, yrkesmässigt ställs väl krav på sekretess.

De förbereder sig väl inför att vi ska hamna där.

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
I
nemlan skrev:
De förbereder sig väl inför att vi ska hamna där.
Det gör de rätt i, i så fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.