På "er" inrådan så blev det att bila upp för ny golvbrunn+byte av den gamla gjutjärnaren i tvättstugan, men det händer alltid något:

Arbetet påbörjas vid 14-tiden med en Hilti 805
15.30 går det spetsiga mejseln tvärt av
17.00 stöter jag på något konstigt vid den gamla brunnen, ser ut som ett stort cementrör och på "fel" sida av brunnen. Vad sjutton är detta?
Det visar sig vara en sten med ca 30cm diameter som golvbrunnen har blivit lagd mot och endast 10-20mm gjutning ovanpå.
19.00 är allt klart och stenen även borttagen så att man kan sätta dit en förgrening mot gjutjärnsröret till ersättningsbrunnen och ett rör till den nya, samt en ny anslutning för tvättmaskinavloppet.
Idag på morgonen finns inget vatten och jag blir anklagad, men grannen ringer och frågar om vi har vatten. Min fru har trots detta inte avskrivit brottsmisstankarna mot mig, utan har teorier om att kvarterets vatten går i någon gammal ledning under vårt hus. Orsaken till detta är att vi under ett års tid hade problem med avloppet tills man upptäckte att vårt hus (byggt -60) var anslutet till en gammal huvudstam som gick under vårt garage och som var pluggad i ena änden och sedan ansluten till en ny ledning i gatan.
8.00 så går man ut med radiosändningar om en stor vattenläcka som drabbar flera orter. Jag blir nu avskriven som misstänkt och hämta lite snö att smälta så att vi får vårt morgonkaffe.
En fråga: Mejseln som gick av har en rak brottyta förutom i ena kanten där det finns "en halv nagel" som avviker. Den har annan färg och inte alls samma struktur, kan det vara ett tillverkningsfel som orsakade brottet? Är det vanligt att en mejsel går av?

Utan att kunna särskilt mycket metalurgi så låter det som en av två saker:

1. En spricka i mejseln där den avvikande färgen är oxid.
2. En inhomogenitet i legeringen.

Båda kan vara tillverkningsfel, men sprickan kan ha uppstått efter tillverkningen.
Man ska ha klart för sig att den typ av stål kan vara ganska känsliga för slag. Det låter absurt, men det fick jag lära mig en av bergborrare. Man får ALDRIG släppa borrstänger rakt ner på backen för de kan spricka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.