Status
Inte öppen för fler kommentarer.
måste ju finnas massor av forumryttare ( experter )som kanske åka runt o göra gratis jobb till forum deltagare

• Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare, ofta vita privilegierade medelålders män med spänd buk och ännu spändare plånbok vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
HAHA det här var roligt o läsa :crysmile::crysmile:

Synd att du har inte förmåga att hitta bra folk du kan lita på:cool::cool:

Skärgårdsbyggare
D Danne213 skrev:
För att näsan inte räcker längre..
Jodå vi har gjort noggranna överväganden och väljer som sagt inte enbart utländsk arbetskraft. Ingen anledning till påhopp eller ilska för att vi kapar kostnader. Väldigt många svenska bolag tar ju själva in såväl balter som polacker m.fl. Behöver inte vara något dåligt, de har fullgoda utbildningar de också.

Skärgårdsbyggare Skärgårdsbyggare skrev:
Vi anlitar nästan enbart utländsk arbetskraft när det inte krävs svensk certifiering, tex el. Endast EU-medborgare med utbildning. Vi köper dessutom samma material utomlands som finns på svenska marknaden, fast till billigare pris.
Vi hittar nog folk som tar över ditt jobb billigare åxå

• Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Skärgårdsbyggare
L larsson r skrev:
Vi hittar nog folk som tar över ditt jobb billigare åxå
Varsågod. Förstår inte varför folk är så arga. Det verkar ju finnas gott om arbete även för den inhemska arbetskraften.

• Gilla
Nick&Wald och 4 till
  • Laddar…
Är det 480:- ink moms är han billig.
Han får behålla efter skatter och avgifter runt 140:-.

Jag säger bara ÄNTLIGEN!
Visst finns det en uppsjö av diåt lagda yrkesmän, och i alla andra branscher också.
Tyvärr dessa som förstör marknaden för dem seriösa. Jobbar som hantverkare och det jag fruktar vid varje nytt jobb är att kunden inte skall vara nöjd med min insats. Vissa är nöjda för mindre, andra har större krav. Har slutat fundera på historiska jobb man gjort där man näst intill hetsat ihjäl sig för att göra alla glada och nöjda, hålla nere kostnaderna och nå ett fullgott resultat. Sen ser man dom som går i lunken, ”detta blir la bra”. Vart ska man lägga nivån? ”Jag kostar 12 kronor i minuten” den tanken finns där i bakhuvet. En bra morot?

Vi sanerar oss själva, vart ska det sluta?

• Gilla
pappel och 5 till
  • Laddar…
Håller med TS, hantverkare är värsta sorten

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
Håller med om att det är viktigt att säga ifrån. Men med dagens hantverkare är det inte så lätt. Vi hade entreprenad för badrum + toalett (i källaren). Vi bad om fotografering av arbetet under hand. Vilket beviljades. Tror ni att det levererades när det var klart? självklart inte. Och det förstår vi i efterhand. Vi hann att klaga på några uppenbara fel och de fick göra om varm och kallvattenledning och kakla om. Men de andra felen uppdagades inte förrän efter ungefär ett år. Och vem vill då att SAMMA usla hantverkare ska åtgärda de fel som fanns. Och det var många.Värst var att få dålig lukt från toalett som berodde på att de inte kunde mäta. Ingen som vet vad en tumstock är? Man placerade hålet i väggen för cisternen fel så att inte toaletten sen passade på avloppet. De hade tvingats fila bort en cm av järnröret för att sätta toan på plats och trots det blev det sidoslitningar som gjorde att den uselt applicerade silokontätningen inte höll. Kul med avloppslukt. Dessutom var porslinet skadat.
Elektrikern orkade inte undersöka väggen i badrummet utan gjorde hål i träsponten med jämna mellanrum vilket gav problem när handdukstorken skulle upp då det inte fanns bra fäste. Elektrikern fyllde inte heller igen isoleringen på vinden efter att ha gjort några hål där uppe heller.
Den polske målaren som skulle måla badrummets tak och fönster använda mesta tiden att ringa till anhöriga (eller nåt) i hemlandet och upprört diskutera vilket gjorde sonen som kommit hem från skolan rädd.
Mitt i allt detta fanns några proffsiga hantverkare som fixade bra lutning på golvet och fin kakelsättning.
Men vet också den vän som bytte bana till just kakelsättning som övergav sitt nya yrke just p.g.a. av fr.f.a. fusket och den allmänt förekommande påläggandet av timmar och kostnader som inte kunden har kompetens att ifrågasätta - och det vet de.
Däremot underbara killar som fixade vår dränering - och de använder oss som referens.
Eva

• Gilla
Hummingbird och 6 till
  • Laddar…
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det...

Men ni hantverkare, ofta vita privilegierade medelålders män med spänd buk och ännu spändare plånbok vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

TACK! Jag var i ett tidigare inlägg på väg att svara att hantverkare har bättre löner än Många grymma mjukvaruutvecklare inom industri. Det är helt sjukt, stackarna jobbar stenhårt upp mot 50-60 timmar i veckan utan övertid och får betala mer per timme till hantverkare än dom själva tjänar. Då talar vi om minimum fem år universitets utbildning! Nu kommer säkert nån viktigpetter säga att man är dum i huvudet som luras till låga löner och att utbildning är blaj, tänk då på att ALL vår välfärd bygger på några få storföretag som exporterar. Små och medelstora företag är endast en ekonomisk omfördelning!!!

• Gilla
PaddyO och 4 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Det finns säkert skäl till varför byggbolagen får något gjort, ett kan ju vara ackordslönerna...
Har du besökt en byggarbetsplats någon gång?

Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Kunde inte sagt det bättre själv!

• Gilla
RobertG
  • Laddar…
jag vill inte ha några ha några polacker mm mm på mina byggen eller på brädgården ( som fyller termosen o äter gratis mackor)
föraktar folk som anlitar dessa. antingen betalar man va de kostar ( moms skatter mm mm ) o anltar svensk arbets kraft , är man en snål galt får man göra jobbet själv.

• Gilla
vvs facit och 6 till
  • Laddar…
Det finns tyvärr lite för många svin i hantverksbranchen vilket tyvärr påverkar kollegor med gott hantverk och omdöme.
En del bara uttrycker sig gräsligt och DET tillför ju knappast bilden av gott omdöme till hantverkar-gruppen.

• Gilla
Hummingbird och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.