140 663 läst ·
926 svar
141k läst
926 svar
Det är ni som göder hantverkarna!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Varför kan inte alla hantverkare vara tydliga med vad dom kostar vitt (med moms)?
Säg att de tar 520,00 inkl. moms / timme löpande.
Varje arbete har en starttid om 1 000 kr med moms oavsett längden på arbete där förberedelse inför arbetet ingår samt första timman hos kund.
All restid tas ut / period om 6 min med 52,00 samt nödvändiga resor till grossist (inte frukostresor) resan startar hos kund och slutar hos kund och tid hos grossist är max 1 timme.
Om man sedan som ensam hantverkare utan anställda har som målsättning att man planerar sin dag med att om möjlighet finns att avsluta jobbet hos kund senast 22,00 gör det med och inte drar hem klockan 16 för att återkomma dagen efter för att jobba 7 - 14.
Tror nog att Hantverkare (egenföretagare) skulle tjäna på tydlighet och vid längre uppdrag ha ett fast pris om möjligt, skriva avtal etc. för att slippa problem med kund.
Att vita hantverkare har kulmage beror nog inte på en tjock plånbok utan snarare på för mycket stillasittande och mängder av chips på fritiden...
Säg att de tar 520,00 inkl. moms / timme löpande.
Varje arbete har en starttid om 1 000 kr med moms oavsett längden på arbete där förberedelse inför arbetet ingår samt första timman hos kund.
All restid tas ut / period om 6 min med 52,00 samt nödvändiga resor till grossist (inte frukostresor) resan startar hos kund och slutar hos kund och tid hos grossist är max 1 timme.
Om man sedan som ensam hantverkare utan anställda har som målsättning att man planerar sin dag med att om möjlighet finns att avsluta jobbet hos kund senast 22,00 gör det med och inte drar hem klockan 16 för att återkomma dagen efter för att jobba 7 - 14.
Tror nog att Hantverkare (egenföretagare) skulle tjäna på tydlighet och vid längre uppdrag ha ett fast pris om möjligt, skriva avtal etc. för att slippa problem med kund.
Att vita hantverkare har kulmage beror nog inte på en tjock plånbok utan snarare på för mycket stillasittande och mängder av chips på fritiden...
Vilken bil tar du själv till golfbanan när du noterat detta?Krille-72 skrev:
Många spelbutiker? Har verkligen aldrig sett en ända spelbutik som bjuder just hantverkare på frukost. Vart i landet är detta?
Jag har däremot noterat att det står väldigt mycket tjänstebilar på golfbanorna under dagtid. Det är inte hantverksbilar. Men det kanske går att ”jobba hemma” från golfbanan också. Vad vet jag...
”Och det blir fler och fler med tiden verkar det som”I Ionut skrev:
Jag får inte ihop det? Många på detta forum säger att dom har svårt att hitta hantverkare. Men du påstår att det är fler och fler som startar eget! Men du kanske menar att större firmor får färre gubbar eftersom fler slutar och startar eget. Eller ökar jobben så otroligt mycket att fler och fler krävs i byggbranchen?
Du får väl ägna en minut åt att surfa runt och kolla hur många hantverkarfirmor som gör kk varje år. Men dom startar säker en ny firma dagen efter enligt dig.
Om det varit så enkelt att driva en hantversfirma så kanske fler borde sadla om och öppna firma. Något för alla underbetalda undersköterskor att fundera på kanske?
Det är så mycket kostnader förutom löner som folk inte verkar vilja förstå. Ta bara sjuklöner. Är du en liten firma är det här en otroligt jobbig kostnad. Du kalkylerar med att dina 5 gubbar ska vara sjuka i snitt 5 dagar var / år. Men så landar det på 10 dagar var / år.
Sen har du utbildningar, röda dagar, arbetstidsförkortning. Listan kan göras lång. Tro mig.
Så när en hantverkare kommer hem till dig och arbetar så är det väldigt många fler poster än hantverkarens lön och företagets önskade vinstmarginal du betalar för.
Och det är exakt samma sak på ditt jobb vad du nu jobbar med. Affärsmodellerna kan givetvis skilja sig åt. En vårdavdelning på ett sjukhus arbetar tex. Mot en budget som skjuthuset tagit fram. Men principen är samma.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/lag-och-ratt/K kortis skrev:
Du får börja med att läsa på här. Sen får du fundera vidare på vad det är som inte skulle hålla i Eu domstolen.
Jepp. Just detta med att behöva behörighet för vissa yrken i olika länder är en något som alla EU länder tilllämpar.K kortis skrev:
Åtminstone gnäller brittiska jurister att de inte kan vara stationerade i EU längre pga brexit för att brexit gjorde att behörigheterna de hade inte är giltiga längre. Nu måste de ta om behörigheterna som både kostar tid och pengar.
Vilka yrken som är skyddade bestämmer varje land. Dock har jag för mig att de måste anmäla dessa till EU (kan ha fel )
Jag tror snarare att det är så för att dels ökar jobben (för att fler fixar hemma med hjälp av hantverkare och inte själva som man gjorde förr i tiden), dels för att de som startar eget vill jobba mindre (jobbar hälften av tiden som flera sa tidigare).Krille-72 skrev:
”Och det blir fler och fler med tiden verkar det som”
Jag får inte ihop det? Många på detta forum säger att dom har svårt att hitta hantverkare. Men du påstår att det är fler och fler som startar eget! Men du kanske menar att större firmor får färre gubbar eftersom fler slutar och startar eget. Eller ökar jobben så otroligt mycket att fler och fler krävs i byggbranchen?
Fråga 1, Och hur många har blivit utan ersättning vid brand pga svartarbetande elektriker el hemmapulare.F frippmeister74 skrev:Behörigheterna är borta sedan 2017.
Man har nu istället auktorisation hos elsäkerhetsverket. Men det stoppar inte där.
För att få bedriva Installationsarbete på annans anläggning behövs även ett egenkontrollprogram som är registrerat hos elsäkerhetsverket som beskriver vilka typer av arbeten som avses att utföras. Vidare ska det innehålla kompetensmatriser på samtliga anställda och uppdateras av utsedd person...
man kan alltså som privatperson INTE anlita svart arbetskraft inom elinstallation längre utan att man blir helt utan ersättning i händelse av ex brand. Försäkringen gäller alltså inte om man fulelat..
frågor på det?
Och om vi för enkelhetens skull kallar det behörighet så att alla förstår
Jobbar hälften för dubbel så mycket betalt, smartI Ionut skrev: