Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Varför kan inte alla hantverkare vara tydliga med vad dom kostar vitt (med moms)?

Säg att de tar 520,00 inkl. moms / timme löpande.

Varje arbete har en starttid om 1 000 kr med moms oavsett längden på arbete där förberedelse inför arbetet ingår samt första timman hos kund.

All restid tas ut / period om 6 min med 52,00 samt nödvändiga resor till grossist (inte frukostresor) resan startar hos kund och slutar hos kund och tid hos grossist är max 1 timme.

Om man sedan som ensam hantverkare utan anställda har som målsättning att man planerar sin dag med att om möjlighet finns att avsluta jobbet hos kund senast 22,00 gör det med och inte drar hem klockan 16 för att återkomma dagen efter för att jobba 7 - 14.

Tror nog att Hantverkare (egenföretagare) skulle tjäna på tydlighet och vid längre uppdrag ha ett fast pris om möjligt, skriva avtal etc. för att slippa problem med kund.

Att vita hantverkare har kulmage beror nog inte på en tjock plånbok utan snarare på för mycket stillasittande och mängder av chips på fritiden...
 
  • Gilla
bime
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Många spelbutiker? Har verkligen aldrig sett en ända spelbutik som bjuder just hantverkare på frukost. Vart i landet är detta?

Jag har däremot noterat att det står väldigt mycket tjänstebilar på golfbanorna under dagtid. Det är inte hantverksbilar. Men det kanske går att ”jobba hemma” från golfbanan också. Vad vet jag...
Vilken bil tar du själv till golfbanan när du noterat detta? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
I Ionut skrev:
Om det är så tufft att driva företag varför är det så många som "startar eget", inte minst i handverkarbranchen. Och det blir fler och fler med tiden verkar det som.
”Och det blir fler och fler med tiden verkar det som”
Jag får inte ihop det? Många på detta forum säger att dom har svårt att hitta hantverkare. Men du påstår att det är fler och fler som startar eget! Men du kanske menar att större firmor får färre gubbar eftersom fler slutar och startar eget. Eller ökar jobben så otroligt mycket att fler och fler krävs i byggbranchen?

Du får väl ägna en minut åt att surfa runt och kolla hur många hantverkarfirmor som gör kk varje år. Men dom startar säker en ny firma dagen efter enligt dig.

Om det varit så enkelt att driva en hantversfirma så kanske fler borde sadla om och öppna firma. Något för alla underbetalda undersköterskor att fundera på kanske?

Det är så mycket kostnader förutom löner som folk inte verkar vilja förstå. Ta bara sjuklöner. Är du en liten firma är det här en otroligt jobbig kostnad. Du kalkylerar med att dina 5 gubbar ska vara sjuka i snitt 5 dagar var / år. Men så landar det på 10 dagar var / år.
Sen har du utbildningar, röda dagar, arbetstidsförkortning. Listan kan göras lång. Tro mig.

Så när en hantverkare kommer hem till dig och arbetar så är det väldigt många fler poster än hantverkarens lön och företagets önskade vinstmarginal du betalar för.

Och det är exakt samma sak på ditt jobb vad du nu jobbar med. Affärsmodellerna kan givetvis skilja sig åt. En vårdavdelning på ett sjukhus arbetar tex. Mot en budget som skjuthuset tagit fram. Men principen är samma.
 
  • Gilla
Ruttenrot och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vilken bil tar du själv till golfbanan när du noterat detta? ;)
Golfbilen såklart. Isf dom dagar inte Porsche måste luftas.;)
 
P
Bara jävla såssar som kör porsche! Rolls är det som gäller(för åklagare) om man inte är en stackars statare...;)
 
Handyman 1 skrev:
Bara jävla såssar som kör porsche! Rolls är det som gäller(för åklagare) om man inte är en stackars statare...;)
Rollsen kör jag till Bridgeklubben efter Golfen. Hela garaget ska luftas vetdu!:rofl:
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
En elektriker måste ha behörighet utfärdat i Sverige för att få göra elarbeten i Sverige. Gäller även utländska arbetare
Just precis men håller det i EU domstolen.
 
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Jo tjena. Vill se den hantverkaren som tar bussen till och från jobbet!
Vad menar du? Tror du alla hantverkare har råd att åka bil varje dag?
 
K kortis skrev:
Just precis men håller det i EU domstolen.
Jepp. Just detta med att behöva behörighet för vissa yrken i olika länder är en något som alla EU länder tilllämpar.
Åtminstone gnäller brittiska jurister att de inte kan vara stationerade i EU längre pga brexit för att brexit gjorde att behörigheterna de hade inte är giltiga längre. Nu måste de ta om behörigheterna som både kostar tid och pengar.
Vilka yrken som är skyddade bestämmer varje land. Dock har jag för mig att de måste anmäla dessa till EU (kan ha fel )
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Och det blir fler och fler med tiden verkar det som”
Jag får inte ihop det? Många på detta forum säger att dom har svårt att hitta hantverkare. Men du påstår att det är fler och fler som startar eget! Men du kanske menar att större firmor får färre gubbar eftersom fler slutar och startar eget. Eller ökar jobben så otroligt mycket att fler och fler krävs i byggbranchen?
Jag tror snarare att det är så för att dels ökar jobben (för att fler fixar hemma med hjälp av hantverkare och inte själva som man gjorde förr i tiden), dels för att de som startar eget vill jobba mindre (jobbar hälften av tiden som flera sa tidigare).
 
F frippmeister74 skrev:
Behörigheterna är borta sedan 2017.
Man har nu istället auktorisation hos elsäkerhetsverket. Men det stoppar inte där.
För att få bedriva Installationsarbete på annans anläggning behövs även ett egenkontrollprogram som är registrerat hos elsäkerhetsverket som beskriver vilka typer av arbeten som avses att utföras. Vidare ska det innehålla kompetensmatriser på samtliga anställda och uppdateras av utsedd person...

man kan alltså som privatperson INTE anlita svart arbetskraft inom elinstallation längre utan att man blir helt utan ersättning i händelse av ex brand. Försäkringen gäller alltså inte om man fulelat..

frågor på det?
Fråga 1, Och hur många har blivit utan ersättning vid brand pga svartarbetande elektriker el hemmapulare.
Och om vi för enkelhetens skull kallar det behörighet så att alla förstår
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
[länk]

Du får börja med att läsa på här. Sen får du fundera vidare på vad det är som inte skulle hålla i Eu domstolen.
När andra länder förstår att det är konkurrens hämmande och deras regler harmoniserar med våra så tror jag att det kommer upp i EU domstolen
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Golfbilen såklart. Isf dom dagar inte Porsche måste luftas.;)
Aha en folkvagn
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
I Ionut skrev:
Jag tror snarare att det är så för att dels ökar jobben (för att fler fixar hemma med hjälp av hantverkare och inte själva som man gjorde förr i tiden), dels för att de som startar eget vill jobba mindre (jobbar hälften av tiden som flera sa tidigare).
Jobbar hälften för dubbel så mycket betalt, smart:rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.