140 657 läst ·
926 svar
141k läst
926 svar
Det är ni som göder hantverkarna!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Varför tror du att den utländska arbetskraften är mer effektiv för som du påstår?N nissenhj skrev:
Kan det vara så att de bara får en låg lön per timme. Får löneavdrag för toabesök, saknar rättigheter och kan när som helst bli utbytta.
Du som gärna ser billig arbetskraft från öst borde själv arbeta under samma slavliknande förhållanden. Istället sitter du med hög lön som garanterat staten betalar och flyttar papper från den ena högen till den andra.
Det är ändå lite roligt att rätt många här klagar över att de inte ens får någon som vill göra jobbet.
Eller ens svara på offerter.
Och andra som tycker att problemen ska lösas med vites-klausuler.
- Det känns inte som om man fullt ut förstått problemet.
Eller ens svara på offerter.
Och andra som tycker att problemen ska lösas med vites-klausuler.
- Det känns inte som om man fullt ut förstått problemet.
Svaret jag fick var att kostnaden för servicebilen skall vara skälig. Det skall inte finnas misstanke om att kostanden för bilen är inbakad i timdebiteringen. Så det är ytterligare en tolkningsfråga då det inte finns riktlinjer för vad en bil skall kosta då det är skillnad på en Citroën Berlingo och en fullsmetad mercabussRickard.ag skrev:
Det låter mer som du anlitat helt fel hantverkare
vad har du för kriterier ? Du verkar dra till dig skumma hantverkare.
.. och som man brukar säga (i många andra avseenden).
”En person kan mycket väl vara knäpp, två personer med.. men vid tre.. ja då får man börja se över sig själv!”
Menar inte att låta snorkig, men du säger själv att du säger till.. tar fighten osv. Men det verkar inte funka?
Jag har har flera återkommande hantverkare.. som givetvis gjort fel ibland.. men i det stora hela skött sig kanon! (har givetvis bytt, när vi flyttat osv.. )
Mina nuvarande hantverkare har inga direkta påslag på material .. (som stör mig). Elektrikern matchade bahauspriser när jag nämnde grejer jag tänkt köpa - jag sa tom åt han att jag har inget emot att betala lite till! Han håller ju liksom med garantin.. (kommer o byter/lagar när det blir fel - det gör ingen smärtfritt om jag köper grejerna själv).
Ena snickarlget ger mig alla orginalkvitton på allt de köper till ”mitt jobb”.. kan få 50 a4papper
från gips/trä, skruvar, lim ner till minsta snickarpenna de köpt! De tom delar färghinkarna om de kan.. och skriver då det på kvittot (att jag delat med annan kund och bara betalar 1.5 l färg). Får oxå kopior på alla deras timmar de varit här varje dag .. och jag klockade dem givetvis första gångerna (hela jobben i veckor! Och de la inte på nått.. ena gubben bjöd på en timme!!).. nu litar jag på dem.. och bjuder dem gärna på en timme! de fick både chokladask o annat sist ..
Har både svenska och utländska hantverkare som rör sig här
lite svårt med kommunikationen ibland, men det brukar ordna sig
jag gör ritningar, pekar.. osv. Och ibland kan de lite engelska (och svenska!)
Det tar ett tag.. innan jag släpper in nån ny hantverkare. Det tar oftast nån/några månader innan jag valt ut nån.. och oftast får de börja med ett mindre jobb så jag hinner få en känsla av dem som person o yrekesutövare.
Det jag vill.. i slutänden.. är att de kan ta att jag skäller ut dem för nått de gjort tokigt, likväl som de känner att de kan skälla på mig om jag ber dem om nått tokigt!
Vill alltid ha bra dialog.. helst mindre företag där jag kan skapa ”relationer” som funkar.. i längden!
”En person kan mycket väl vara knäpp, två personer med.. men vid tre.. ja då får man börja se över sig själv!”
Menar inte att låta snorkig, men du säger själv att du säger till.. tar fighten osv. Men det verkar inte funka?
Jag har har flera återkommande hantverkare.. som givetvis gjort fel ibland.. men i det stora hela skött sig kanon! (har givetvis bytt, när vi flyttat osv.. )
Mina nuvarande hantverkare har inga direkta påslag på material .. (som stör mig). Elektrikern matchade bahauspriser när jag nämnde grejer jag tänkt köpa - jag sa tom åt han att jag har inget emot att betala lite till! Han håller ju liksom med garantin.. (kommer o byter/lagar när det blir fel - det gör ingen smärtfritt om jag köper grejerna själv).
Ena snickarlget ger mig alla orginalkvitton på allt de köper till ”mitt jobb”.. kan få 50 a4papper
Har både svenska och utländska hantverkare som rör sig här
Det tar ett tag.. innan jag släpper in nån ny hantverkare. Det tar oftast nån/några månader innan jag valt ut nån.. och oftast får de börja med ett mindre jobb så jag hinner få en känsla av dem som person o yrekesutövare.
Det jag vill.. i slutänden.. är att de kan ta att jag skäller ut dem för nått de gjort tokigt, likväl som de känner att de kan skälla på mig om jag ber dem om nått tokigt!
Vill alltid ha bra dialog.. helst mindre företag där jag kan skapa ”relationer” som funkar.. i längden!
Produkter som diskuteras: "snickarpenna"
Snickarpenna classic 10-pack Pica
Av blyerts, 2H
115 kr inkl moms
Läs mer
Men du kan ju ta enbart 18,50 milen specad på faktura och till kund. Resten av kostnaden kan du baka in i timpriset som kunden får rot förP prosnickers skrev:kostnaden för servicebilen MÅSTE enligt Skatteverket vara specad på faktura. Den får INTE bakas in i timdebiteringen om ROT-avdrag skall kunna betalas ut.
Har fått en kontroll och fick debitera kund för bil i efterhand och skicka denna faktura och bankgirokvitto som underlag till Skatteverket för att få ROT utbetalt.
Det idiotiska var att folk började baka in servicebilen eller reseersättning i Timpriset för att det gynnar konsumenten. Det tyckte inte Skattmasen om. Vid rotansökan finns en post som heter övrigt. Är den helt tom så kan skattmasen reagera. Är den lite påfylld kan det gå bättre. Men tanken är att man ska ta lika betalt för bilen som man gör när man inte ansöker om Rotavdrag. Om man normalt bakar in bilen i timdebitering så får man snällt ta ut kostnaden och redovisa den separat vid rot jobb.Rickard.ag skrev:
Var inte det huset i Skåne där det visade sig att deras familjer var hantverkare och ägde företag i alla möjliga branscher?S Stego1 skrev:
Just saying ingen nervärdering, men spelfälltet där var inte direkt tomt så att säga
nej, det kan jag absolut inte göra.Grizzlybjörnen123 skrev:
Tro inte för en sekund att Skatteverket hade godkänt en ersättning för servicebilen om jag gjort ett jobb på 8h 1km från kontoret och debiterat 3,7:- för tur/returresan.
En klart rasistisk trådstart tycker jag någon admin skulle ta bort. Rasism och anspelningar om olika hudfärg på människor hör inte hemma i ett modernt samhälle och är dessutom olagligt både enligt svens lag och EU-bestämmelser.
Kommer det ut i en bredare allmänhet att byggahustrådarna som ofta är lärorika också innefattar primitiv rashets då får byggahus dåligt rykte och det vore synd.
Näthatsgranskaren har satt dit massor av speciellt äldre damer till kännbara böter för nätbaserad rashets och har robotar som går in och skannar i alla forum.
Kommer det ut i en bredare allmänhet att byggahustrådarna som ofta är lärorika också innefattar primitiv rashets då får byggahus dåligt rykte och det vore synd.
Näthatsgranskaren har satt dit massor av speciellt äldre damer till kännbara böter för nätbaserad rashets och har robotar som går in och skannar i alla forum.
Redigerat:
Har en hel del erfarenhet av diverse olika yrkesgrupper som alla debiterar mycket pengar. Konsulter, jurister, advokater, hantverkare. Fakturorna kan vara luddiga och man kan både få betala lunchen och tiden det tog för att äta den när man har lunchmöte med advokater, jurister eller konsulter.
Den stora skillnaden är att de är i tid eller meddelar i god tid om de fått förhinder.
En hel del av hantverkarna som jag försökt anlita har inte dykt upp på avtalad tid. När man sedan får tag i dem så kan det vara så att hunden dött, frugan fick bråck eller punktering på bilen. Dessa hantverkare fick inte uppdraget.
Har nu samlat på mig ett bra gäng som jag anlitar vid behov. Skulle aldrig ifrågasätta deras fakturor eller om de säger att det kommer bli lite dyrare/ta längre tid på grund av ditten eller datten.
Till exempel överraskar vår VVS-gubbe/firma hela tiden, det blir alltid billigare och snabbare gjort än vad jag räknat med. Det spelar ingen roll om han måste komplettera med material eller ta hjälp av kollega. Bjuder honom gärna på kaffe och snackar en stund på hans arbetstid om han känner att han hinner, trots att jag vet att jag får betala för det.
Första gången kom han ut till oss var en helg för att titta på det vi ville ha hjälp med och dök sedan upp på måndag morgon och fixade allt. En riktig stjärna!
Hantverkare är värda sin vikt i guld om man har ett ömsesidigt förtroende och respekt.
Samma gäller naturligtvis även konsulter, jurister, tandläkare, advokater, läkare, lärare, forumadmins eller butikspersonal. Om de är duktiga och gör ett bra jobb, var rädda om dem.
Den stora skillnaden är att de är i tid eller meddelar i god tid om de fått förhinder.
En hel del av hantverkarna som jag försökt anlita har inte dykt upp på avtalad tid. När man sedan får tag i dem så kan det vara så att hunden dött, frugan fick bråck eller punktering på bilen. Dessa hantverkare fick inte uppdraget.
Har nu samlat på mig ett bra gäng som jag anlitar vid behov. Skulle aldrig ifrågasätta deras fakturor eller om de säger att det kommer bli lite dyrare/ta längre tid på grund av ditten eller datten.
Till exempel överraskar vår VVS-gubbe/firma hela tiden, det blir alltid billigare och snabbare gjort än vad jag räknat med. Det spelar ingen roll om han måste komplettera med material eller ta hjälp av kollega. Bjuder honom gärna på kaffe och snackar en stund på hans arbetstid om han känner att han hinner, trots att jag vet att jag får betala för det.
Första gången kom han ut till oss var en helg för att titta på det vi ville ha hjälp med och dök sedan upp på måndag morgon och fixade allt. En riktig stjärna!
Hantverkare är värda sin vikt i guld om man har ett ömsesidigt förtroende och respekt.
Samma gäller naturligtvis även konsulter, jurister, tandläkare, advokater, läkare, lärare, forumadmins eller butikspersonal. Om de är duktiga och gör ett bra jobb, var rädda om dem.
Det låter i mina öron som du precis bjudit på en lektion i hur ett bra sätt att anlita hantverkare går till.Snigla skrev:
Det låter mer som du anlitat helt fel hantverkarevad har du för kriterier ? Du verkar dra till dig skumma hantverkare.
Ena snickarlget ger mig alla orginalkvitton på allt de köper till ”mitt jobb”.. kan få 50 a4papperfrån gips/trä, skruvar, lim ner till minsta snickarpenna de köpt! De tom delar färghinkarna om de kan.. och skriver då det på kvittot (att jag delat med annan kund och bara betalar 1.5 l färg). Får oxå kopior på alla deras timmar de varit här varje dag .. och jag klockade dem givetvis första gångerna (hela jobben i veckor! Och de la inte på nått.. ena gubben bjöd på en timme!!).. nu litar jag på dem.. och bjuder dem gärna på en timme! de fick både chokladask o annat sist ..
Har både svenska och utländska hantverkare som rör sig härlite svårt med kommunikationen ibland, men det brukar ordna sig
jag gör ritningar, pekar.. osv. Och ibland kan de lite engelska (och svenska!)
Det bästa inlägget jag läst var i en annan tråd. En konsument beklagade sig över att allt hade gått fel när dom byggde hus. Hantverkarna var skit och allt var det var. Sen skriver hen att det är så konstigt för att grannen som byggde ett likadant hus precis innan med samma gäng inte hade något att klaga på....
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 399 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 399 inlägg
Ja jag förstår syftet men bilen är likt mycket annat bara ett verktyg. Det är ju så mycket annan overhead i timdebiteringen att det fort känns ovesäntligt. Problemet är nog mest att jag baserar detta på min erfarenhet vilket säkert slår rätt fel.Krille-72 skrev:
Hur mycket ska man t ex ts betalt för att obetalt köra firmsbilen till arbetsplatsen utanför arbetstid 20-30kr/milen?