140 657 läst ·
926 svar
141k läst
926 svar
Det är ni som göder hantverkarna!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Välkommen till det nya Sverige!orustinnan skrev:
Som konsument får man om man inte vill bli lurad, vara lite mindre naiv. Se till att göra tydliga kvantitativa avtal och följa upp dem noggrant. Vara byggledare själv och kontrollera tider och material. Inget konstigt egentligen. När Sverige anpassat sig till de kulturinfluencer vi fått oss påtvingade av usla och naiva politiker och media.
Lösningen på dina 90-talsproblem är att du slutar rösta på sossarna. 60 procent av våra löner hamnar i statskassan.. jag som hantverkare får max en tredjedel av vad du betalar liksomorustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.
JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.
Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.
Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.
De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?
Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?
Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
Politikerna anser att tänderna är inte del av kroppen.J JensW skrev:
På tal om dåliga vanor:
Super man ihjäl sig och får levercirrhos får man gratis behandling och med lite tur en ny lever som kostar hundratusentals kronor. Röker man ihjäl sig och får lungsjukdom får man gratis dyr behandling och kanske nya lungor. Äter man dåligt och mycket och rör sig lite får man dyr bariatrisk kirurgi gratis. Allt står skattebetalarna för.
Men... äter man mycket godis och inte borstar tänderna varje dag då får man ingenting. Man får betala en hel månadslön att få två tänder lagade. För att tänderna är inte del av kroppen.
#ironi
Det är såna som du som sedan står och gråter i tv när renoveringen gick åt helvete
Du betalar 600 i timmen och jag får under 180 i timmen.. minus skatt då.. Men du betalar ju hyran för dina exotiska grannar. Så du borde vara nöjd..E Erik Salhammar skrev:
Byggprisindex har de senaste 10 åren ökat mer än dubbelt så mycket som konsumentprisindex (där BPI dessutom ingår) så visst kan man konstatera att effektiviteten visavi i princip alla andra branscher är riktigt dålig. Jag såg att någontings tyckte att man inte kan dra alla över en kam och givetvis finns det undantag, men statistiken är entydig.orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.
Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.
Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.
De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?
Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?
Inte dum i huvudet, men ganska korkat att inte själva kräva högre löner.R RobertG skrev:TACK! Jag var i ett tidigare inlägg på väg att svara att hantverkare har bättre löner än Många grymma mjukvaruutvecklare inom industri. Det är helt sjukt, stackarna jobbar stenhårt upp mot 50-60 timmar i veckan utan övertid och får betala mer per timme till hantverkare än dom själva tjänar. Då talar vi om minimum fem år universitets utbildning! Nu kommer säkert nån viktigpetter säga att man är dum i huvudet som luras till låga löner och att utbildning är blaj, tänk då på att ALL vår välfärd bygger på några få storföretag som exporterar. Små och medelstora företag är endast en ekonomisk omfördelning!!!
Sjukt otrevligt skrivet, känns mer som en beställare som inte har koll eller vet vad man vill ha än något annat. Fastpris är fastpris annars har du rätten på din sida om avtalet är rätt utformat. Men många ger ok på fastpris sedan kommer alla ändringarna och gör man det så får man stå sitt kast. Kostnaden för bolag med bra killar är 300-350kr/t med vanligt sjukdom’s bortfall per år, verktyg, försäkringar, kurser mm... ROT måste väl ändå hjälpa dig/er en del. Kan ge dig att det finns mycket tomtar i branschen men största problemet för branschen måste ändå vara såkallad inhyrd personal från öst som drar ner alla möjligheter till en renare bransch..
orustinnan skrev:
Rotavdragen har bidragit mycket till dessa fantasisummor!orustinnan skrev:
Då blåste ju du det egna försäkringsbolaget då du gott kunnat ha gjort det gratisJ jasa1 skrev:Nog kan dem ta betalt, jag fick en offert på 50 000 för en fasad skada som var uppkommen av att en bil körde in i den. Lämnade det till bilägarens försäkringsbolag och nämnde till dem att för 30 000 kan jag göra jobbet själv vilket dem godtog. Material kostnaden hamnade på 700 kr och jag la 7 timmar på snickrandet
"Om man kastar en sten i en svinstia så skriker den som blir träffad",
Det uttrycket lärde jag mig av min far för många år sedan.Mycket skrik i tråden under dagen och väldigt lite förklaringar. Kan det var något samband kanske?
Har absolut inget emot hantverkare överlag, de som jag har anlitat hittills har hållt både tidsram och pris. samt gjort ett bra arbete.
Det uttrycket lärde jag mig av min far för många år sedan.Mycket skrik i tråden under dagen och väldigt lite förklaringar. Kan det var något samband kanske?
Har absolut inget emot hantverkare överlag, de som jag har anlitat hittills har hållt både tidsram och pris. samt gjort ett bra arbete.
Ok, så dina polacker är inte Hantverkare då? Nää, just det de har ju slavlöner och klassas som slavar.R Rolle85 skrev: