4 952 läst ·
33 svar
5k läst
33 svar
Det är ett helsike att bli gammal!
Redan första gången jag började fundera på operation så bestämde jag mig för att om jag någonsin gör det, så får det kosta extra för 2 besök (ett öga åt gången)
Att knalla in och operera båda ögonen samtidigt, och maskinen skulle vara kass på något sätt, känns inte som något alternativ för mig..
Att knalla in och operera båda ögonen samtidigt, och maskinen skulle vara kass på något sätt, känns inte som något alternativ för mig..
Jag laseropererade mina ögon för liter mer än ett år sedan och är fantasikt nöjd! Gjorde det på en Torsdag och Jobbade på måndagen igen. Operationen känns inte alls, efter känns det om ett svetsblänk.
En konsultation och undersökning kan vara värt att göra och sen ta ett beslut. Jag ångrar mig inte.
Man kan dessutom få det avdaget på bruttolönen.
En konsultation och undersökning kan vara värt att göra och sen ta ett beslut. Jag ångrar mig inte.
Man kan dessutom få det avdaget på bruttolönen.
Apropå ögonoperationer, någon som såg dagens plus?
Jag har också övervägt ögonoperationer men en ögonläkare jag pratade med avrådde på grund av riskerna. Han hade själv glasögon.
Jag har också övervägt ögonoperationer men en ögonläkare jag pratade med avrådde på grund av riskerna. Han hade själv glasögon.
Problemet med ögonoperationer är ju att det är privata företag som utför dom, och i slutänden så vill dom bara tjäna pengar.. samtidigt som landstingets läkare knappast lär vara experter på laseroperationer, så vem kan man få en objektiv undersökning av inför en operation?
Och just detta med att köra båda ögonen samtidigt verkar väldigt dumt..
Jag har opererat bort min närsynthet för många år sedan för jag kunde inte ha linser längre, och fick bra syn med ett öga att läsa med och ett öga som jag såg på håll med, håller med om att det är perfekt! Nackdelen med operationen var att jag fick problem med mörkerseendet, såg stora ljussken överallt när jag körde bil. Med åren (är 47 nu) har jag vant mig vid att inte kunna köra bil i mörker och att snubbla överallt på kvällen utomhus, men för tre månader sedan började jag med en tesked blåbärspulver i morgonjuicen och nu ser jag mycket bättre i mörker och kan läsa liten text igen .
Jag har provat piller med blåbärsextrakt för några år sedan, men det gav ingen märkbar effekt tyckte jag. Färska bär är ju bäst, men har man inga i närheten så är pulver gott och enkelt.
Jag har provat piller med blåbärsextrakt för några år sedan, men det gav ingen märkbar effekt tyckte jag. Färska bär är ju bäst, men har man inga i närheten så är pulver gott och enkelt.
Jag har hellre världens tjockaste glasögon än riskera att inte kunna köra bil i mörker.. jag håller mig nog till glasögon i fortsättningen också.timme skrev:
Det där med åldern är inget kul har också börjat se dåligt på nära hål. Så jag använder typ pannlupp som är lätt att fälla upp när den inte behövs. Annan fördel med den är att man kan byta ut linsen till starkare finns fyra st. Den är köpt hos Axminster.
I länken som Pelpet skrev "dagens plus" så har dom bytt hela linsen så tolkar jag det gör dom det vid "vanlig" åldersrelaterat synfel. Låter i så fall lite läskigt.
Pär
I länken som Pelpet skrev "dagens plus" så har dom bytt hela linsen så tolkar jag det gör dom det vid "vanlig" åldersrelaterat synfel. Låter i så fall lite läskigt.
Pär
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Upptäckte häromdagen till min fasa att halvmillimeterstrecken på stålskalan började flyta ihop med helmillimeterstrecken. Blev irriterad och flyttade ansiktet närmare för att titta noggrant, men då blev det ännu värre! En aha-upplevelse av den tråkigare sorten,
och jag är bara 37. Har alltid haft perfekt syn, så det blev lite av ett bakslag att upptäcka detta. Blev till slut tvungen att vända på skalan och läsa av där det bara finns helmillimeterstreck.
och jag är bara 37. Har alltid haft perfekt syn, så det blev lite av ett bakslag att upptäcka detta. Blev till slut tvungen att vända på skalan och läsa av där det bara finns helmillimeterstreck.
Landstingets läkare ser väl fallen när det gått snett. Säg att de ser 10 patienter per år, men gör man 1000 eller 10000 operationer per år?Daniel78 skrev:Problemet med ögonoperationer är ju att det är privata företag som utför dom, och i slutänden så vill dom bara tjäna pengar.. samtidigt som landstingets läkare knappast lär vara experter på laseroperationer, så vem kan man få en objektiv undersökning av inför en operation?
Men för landstingsläkaren är det fortfarande alla operationer som går fel.
Har själv glasögon, och har avskrivit ögonoperation för länge sedan, då jag bedömt riskerna som för höga.
Jag upptäckte när jag var typ 24-25 att jag var tvungen att gå ner på knä för att kunna läsa en del prislappar i affärerna, medans en kollega stod bredvid och läste dom på 1m avstånd...Magnus_Andersson skrev:Upptäckte häromdagen till min fasa att halvmillimeterstrecken på stålskalan började flyta ihop med helmillimeterstrecken. Blev irriterad och flyttade ansiktet närmare för att titta noggrant, men då blev det ännu värre! En aha-upplevelse av den tråkigare sorten,
Det visade sig att jag hade en synskärpa på 0,8, och med glasögon blev den 1,2, så det var inget att diskutera, så sedan dess är man glasögonorm
Enligt plus så är 10% av alla som gjort en ögonoperation missnöjda. Det är alarmerande högt, även om det kanske bara är en mindre andel som har fått problem.magnu skrev:Landstingets läkare ser väl fallen när det gått snett. Säg att de ser 10 patienter per år, men gör man 1000 eller 10000 operationer per år?
Men för landstingsläkaren är det fortfarande alla operationer som går fel.
Har själv glasögon, och har avskrivit ögonoperation för länge sedan, då jag bedömt riskerna som för höga.
Jag hade tid för en ögonoperation, men när läkaren som skulle göra operationen gjorde den förberedande undersökningen avrådde han från att jag skulle göra den, jag har för stora pupillöppningar så risken var stor att jag skulle uppleva samma som du i mörker, det beror tydligen på reflexer från ärrbildningen efter operationen, inget problem för normalpupillade, men vi med stor ljusöppning kan uppleva det. Jag valde att avstå då jag egentligen inte har några stora problem med glasögonen, förutom att de alltid är skitiga, dammiga immar och är ivägen.timme skrev:
Redigerat:
Jaha, då förstår jag varför jag haft det problemet! Ingen sa det då på 90-talet när jag opererades. Jag hade en del av synfältet som försvann när jag hade linser, optikerna sa att det inte fanns linser som passade mig eftersom mina pupiller var onormalt stora.Gilbert skrev:Jag hade tid för en ögonoperation, men när läkaren som skulle göra operationen gjorde den förberedande undersökningen avrådde han från att jag skulle göra den, jag har för stora pupillöppningar så risken var stor att jag skulle uppleva samma som du i mörker, det beror tydligen på reflexer från ärrbildningen efter operationen, inget problem för normalpupillade, men vi med stor ljusöppning kan uppleva det. Jag valde att avstå då jag egentligen inte har några stora problem med glasögonen, förutom att de alltid är skitiga, dammiga immar och är ivägen.
Men alltså har mina pupiller krympt av blåbärspulvret eftersom jag upplever en så stor förbättring d^_^b. En gammal artikel från 2004 om blåbärseffekten finns här http://gt.expressen.se/nyheter/1.125611/blabaren-kan-radda-din-syn. Jag vill bara dela med mig av erfarenheten att en del fysiska problem kan förändras när man får i sig rätt vitaminer och mineraler, även om man är 47 år, operationer är inte det enda alternativet. För min egen del var operationen den bästa investering jag gjort (men min optiker gillade det inte av någon anledning