Påtalade vid besiktningen men besiktningsmannen kunde inte hitta någon förklaring..

De skulle gå vidare och fuktmäta men hade inga andra idéer vad detta kan bero på :(

Luktar inget vid aggregatet där man byter filter.
Däremot misstänker jag ventilationen eftersom lukten kommer så plötsligt?
Det är som att rummen plötsligt fylls med lukten och jag hittar ingen annan förklaring än att den kommer från ventilationen..
Byggnaterialen borde ju inte plötsligt släppa lukt och sen en timme senare sluta lukta och hålla på så?

Har testat att stänga av luftrenaren men lukten är kvar..

H
Men kommer lukten även om du inte kör med FTX? Låter detta vara avstängt.

Luftrenaren är det FTX eller något annat?

Inte alls säkert att det är relevant, men jag fick cigarrlukt på mitt rum på jobbet en gång i tiden, vid 10-tiden varje dag. Helt omöjligt sade alla, men till slut fick jag en fastighetsperson komma och lukta. Han kände då lukten, kollade ventilationsritningarna och hittade en gubbe som resolut klev ut på taket från sitt fönster på tredje våningen och rökte cigarr varje dag. Vid ett friskluftsintag. Han fick gå två meter längre bort och röka så löste sig det problemet.

Hur har det gått med lukten? Har ett liknande problem där jag misstänker att tilluften från FTX aggregatet luktar illa. Men kan inte hitta något.

L
Har du samma bekymmer som ovan kanske , att det suger in något som kan komma från avloppsventilationen , se efter var alla in och ut sitter , om det är möjligt med att det kan komma den vägen

S
Om det bara är i ett rum så kan det vara en matta sim luktar. Hade en blå ikeamatta som plötsligt började lukta typ bensin och lim. Hade den inte gjort vid inköpet...

Här kommer ett longshot, men har stött på det några ggr. Trots att man har haft en omsättning på luft uppemot 2.5ggr mot normala 0.5 i bostäder
När man har dålig betong som utsätts för fukt och börjar brytas ner uppstår svalväte när kalket bryts ner. Svalväte är gas och kan inte renas bort med filter utan kräver antingen utspädning med uppemot 5 luftomsättningar eller något oxiderande ämne typ oxygen joner. (Vanligen benämt jonisering) Dock svårt att dimensionerna rätt då luktenkoncentaratinen är beroende på fukt tillskottet.
Jag skulle börja leta efter fuktig betong någonstans och åtgärda detta.
Symptom på att man utsätts för svavelväte är kliande ögon, kliande hals och huvudvärk.

Rafael Ospino
Nu vet jag ju inte vilken typ av FTX ni har, men en möjlighet är att ventilationen är felbalanserad. Den skall ju vara så injusterad att ni har ett svagt undertryck i huset, men om undertrycket är för stort kommer det att sugas in luft överallt där det kan - och då kan en del dofter från inbyggt byggmaterial naturligtvis följa med.
Förutsättningen för detta är att huset är tillslutet i övrigt - har ni ett fönster på glänt någonstans minskar ju undertrycket och då blir det ingen doft. Detta kan vara förklaringen till att det bara kommer ibland.

Nu är jag osäker på hur ert system ser ut men råkade ut för ett liknande problem med en unken doft i huset (ej på toa där frånluftdon var), doften kom å gick.. blev nästan tokig och började tro att avluftsröret gått av i en av väggarna.

Vaknade upp en natt och kom att tänka på att ftx:n hade kondensslangen/dräneringsslangen kopplat till avloppet. det visade sig att aggregatet på något sätt sög avloppslukt in i aggregatet (trots att det inte skulle kunna vara möjligt enligt leverantör). Har ändrat kondenslösningen och har nu blivit av med problemet. Att doften varierade misstänker jag beror på att syrebehovet i minireningsverket varierade och därför blev extra påtagligt då syrenivån var för låg... kan också ha berott på då aggregatet körde by-pass-funktion, har inte forskat vidare på det då jag inte har problem med doften och jag som sagt har en annan lösning på kondensvattnet från aggregatet.

Jag tror helt klart att ditt problem ligger i anslutning till ditt aggregat, jag skulle undersökt alla anslutningar såsom tilluftskanalen och tillluftsventilen (till aggregatet) och även om du har en kondensslangsanslutning.

Hoppas det löser sig!

• Gilla
kire77 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla ideer. Ska ge lite bättre bakgrund till mitt problem så blir det enklare att hjälpa till. Det är en nybyggd villa där vi byggde till övervåningen själva. FTX är en Heru 100 en roterande växlare. Lukten fanns inte i huset från början eller under nybygget utan kom något år senare. Svårt att säga exakt eftersom man själv blir lite imun när man bor här hela tiden. Men efter att ha varit borta en längre tid och sedan kommit hem kände vi någon speciell lukt som också kan sätta sig i kläderna. Det är inte mögellukt utan någon annan instängt lukt som jag upplever kommer och går. Men det kan som sagt vara att man vänjer sig... Hur som helst eftermonterade vi ett kylbatteri efter FTX:en som kyls med Brain vattnet från bergvärmen. Och tidpunkten för den monteringen och lukten kan stämma överens men är inte säker. Där monterades ett vanligt vattenlås vilket jag direkt började misstänka. Så den byttes ut mot ett membranlås istället. Men inget resultat. Jag har även testat och dra ut ett flexrör från en tilluftsventil ut i fria luften för att där lukta på luften med fräscha sinnen. Och helt klart är att det luktar något. Men var kommer det ifrån? Luftintaget sitter långt ifrån alla andra utblås. Har naturligtvis även kollar själv FTX aggr. och gjort rent det men inte hittat något. Det jag inte kollat är kylbatteriet då det är isolerat och inte har någon inspektionslucka. Har inte sett något tryckfall i brain systemet men kan det vara någon läcka ändå? Eller andra teorier. Återstår väl snart bara att demontera bort kylbatteriet, suck.

L
Ni har satt in en FTX med kyla och bygg ovanvåning
Tänk inte på brainet det är festlukt ( sprit ) är alla rör isolerade ordentligt så det inte blir kondens på rören för avluften , den är kall samt den inkommande luften som ni kyler ,
alla rör med kyla ska helst vara isolerade med armaflex som är difftäta , utan att skrämma upp er , har ni använt spånskivor i byggnationen , kommer det fukt på dom kan limmet börja lukta
Ni har som första val att kolla upp så det inte finns fukt i något som komkit p-g-a- er kyla ,
sedan det med kondens som sas av annan här , se efter så ni inte får någon avloppslukt ,
ev. ett vattenlås kan torka ur rätt snabbt om det inte tillförs vatten konstant

Fungerar en sån här värmeväxlare liknande en AC? Min bils ac stinker och det luktar precis som ni beskriver, instängt, kemiskt och ibland riktigt blöt hund. Kan det ha blivit någon bakterietillväxt någonstans, där organiskt material har samlats. Löv?

Har sett hur lufttryck påverkat ventilation och fått skorstensrök att komma in som sot i toalettstolar. Allt verkar möjligt! Lycka till.

L
C Carl Johansson skrev:
Fungerar en sån här värmeväxlare liknande en AC? Min bils ac stinker och det luktar precis som ni beskriver, instängt, kemiskt och ibland riktigt blöt hund. Kan det ha blivit någon bakterietillväxt någonstans, där organiskt material har samlats. Löv?

Har sett hur lufttryck påverkat ventilation och fått skorstensrök att komma in som sot i toalettstolar. Allt verkar möjligt! Lycka till.
Stämmer rätt bra med att jämnföra med bil , principen är densamma , kalla rör , luft emellan
kyls ner , blir kondens , ( titta bara under bilen när du ställer den en varm dag )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.