Hjälp,

vi har kört fast, efter ett totalt misslyckat försök att prata med IKEA vänder vi oss till dom riktiga experterna istället. ;)

SNÄLLA är det någon som har ett bra förslag på hur vi kan lösa kökslayouten?
Bakre väggen är 3 meter och sidoväggarna är 3,10 m fram till två dörröppningar...

Såhär ser det ut nu, en skön blandning av 60, 70 och 90-tal:
pict0281.jpg
pict0280.jpg
pict0278.jpg

Ett tips är att planera köket i ex. Ikeas köksplanerare som det ser ut nu så är det lättare att hjälpa dig.

Lite mer information om vilka förändringar du kan tänka dig, flytta vatten/avlopp - möjligt? Ska golv bytas? Antal kvadratmeter i köket? Angränsande rum? Önskade funktioner?

Varför fasna hos IKEA.
Gå runt till alla kökssäljare, även fina gatan. Titta på deras utställningskök Kläm, känn, dra och slit på luckor lådor och övriga detaljer. Lägg godbitarna och fadäserna på minnet. Det finns sådana hos alla.
Prata med olika säljare. En del får man förtroende för andra åker i soptunnan.
Lämna era förutsättningar till olika säljare och be dom rita och komme med förslag. En del vill ha några hundra för besväret, andra gör det gratis. Snabbheten med ritningsleverans kan ge en indikation på den kommande servicen.
Var inte låsta vid den nuvarande planlösningen. I vårt kök föll alla bitar på plats när vi beslöt att sätta igen 2 dörrar och ta upp en ny.
Fundera på funktioner. Är verkligen en köksö det bästa man kan ha. Väggskåpen upp till tak för att undvika fetthyllan. Släta luckor är lättstädat. Laminatbänkskivor är tåliga och finns i massor av mönster. Lyxa till med lite sten runt induktionsspisen för avställning. Riktig diskbänk eller diskhoar. Vi har bara diskhoar och ställer upp det vi handdiskar i överskåpet som har inredning som ett diskställ. Det vinner man bänkyta på. Lådhurtsar under bänkskivan är praktiskt, men glöm inte bort den höga köksmaskinen som inte går ner i en låda. Ett lagom smalt skåp får man nog plats med. Separata utdragsbackar i skafferiskåpet. Plastmatta på golvet för komfort. Den är mjukare att stå på än klinkers.

satt å ritade lite... min första tanke är att strunta i å sätta skåp på vägg som är 3 meter utan bara på dom som dörrarna sitter på.... kunde tyvärr inte bifoga fil... vet inte hur man gör :(

på en sidan sätter ni kylskåp å frys längst in å sen typ 60 skåp å spis å sen skåp igen...
andra sidan har ni diskmaskin å disko... ett skafferi om det behövs + massa överskåp om man tycker om det....

enda kruxet är att det är 1.80 emellan... kanske en aning för långt.... :-?

ska se om jag lyckas ladda ner ritningen

lycka till

Vad har du för önskemål?

Spis eller häll + inbyggnadsugn?
Kombinerad kyl/frys eller separat kyl och frys?
Går det att flytta avlopp?

Vad har ni för drömgrejer och drömfunktioner som ni skulle önska fanns i köket?

Hej!

Jag skulle försöka samla alla högskåp på den vänstra eller högra väggen. Och så skulle jag försöka få väggen rakt fram att vara utan överskåp så att ljuset från fönstren kommer ner bättre. Bygg ända upp till taket där det inte är fönster istället.

Så kanske diskbänk rakt fram, högskåp till vänster och häll till höger.
Framför allt: Få bort alla överskåpen! De ser alldeles för många ut. Det kanske går att göra en rad skåp som serveringsbänk i närheten av matbordet istället för att få tillräcklig förvaring.

Det ser lite för litet ut för att få till en bra bardisk eller köksö-lösning. Så den nuvarande U-formen tror jag är bra.

/pinebar

Jag håller med om att överskåpen gömmer fönsterraden för mycket, utan dem får ni in ljuset fint! Men varför inte ha ett parallell kök, med en bänk under fönstrena och en avlång arbetsbänk ut mot arbetsplatsen? Då slipper ni krångliga, dyra hörnlösningar och får mer gemenskap med resten av rummet. Försök hålla sidorna fria från skåp, möjligen kyl/frys bara.
/Ulle

Oj så många svar med bra tankar och idéer! Tack så hemskt mycket!
Förstår att det bästa är att åka runt till så många olika tillverkare som möjligt för att få bra hjälp. Ska göra detta så småningom... Ska bara ha tid...

Vi skrev med mening inte vad vi har för önskemål och drömmar för att inte påverka era svar för mycket. Men okej, våra önskemål är:
- upphöjd inbyggd ugn och micro
- häll
- upphöjd diskmaskin
- lång rostfri diskbänk med en stor ho
- separat kyl och frys
- flytta avloppet någon längre bit är inte aktuellt då vi tänker behålla det nuvarande golvet

Än en gång; tack för svaren! :)

Nu har vi funderat och tänkt och ritat ett antal olika förslag... Så här blev det till slut! Tacksam om ni säger vad ni tycker! Bra eller värdelöst?

En kommentar bara: I högskåpet på högra väggen under micron ska diskmaskinen monteras med snickerilucka. Tanken är att vi ska ha en öppen hylla under väggskåpen med, hittade inte det i programmet.
(Skickar med ritningsfilen till IKEA Home Planner med)

slutritning1.JPG
slutritning31.JPG
slutritning21.JPG

Jag tycker att liggande överskåp är betydligt snyggare än höga väggskåp. De verkar på ritningen dessutom stämma storleksmässigt med storleken och formen på fönstren.

Jag har dock svårt att frigöra mig från tanken på hur fint det skulle bli om fönsterväggen slapp överskåp helt och hållet.

En variant kan ju vara att ha hyllor för de snygga små kaffekopparna, de fabulösa dricksglasen och era tjusiga tallrikar. Hyllorna skulle givetvis ha snygga infälla spottar. ;)
Resten kan ni stuva ned bänkskåpen om ni väljer några med lådor i stället för vanliga luckor.

Om ni kan tänka er att ha ugnen under hällen får ni en längre arbetsyta på bänken. Det skulle göra att köket kändes öppnare och mer tillgängligt. Högskåpen på höger sida "stänger av" köket lite grann och jag tror att det blir bra om man håller åtminstone ena sidan öppen.
Apropå högskåpen; om ni struntar i överskåpen ovanför högskåpen syns det tredje fönstret bättre.

Tja, det var allt för mig.
Lycka till!

Jag förstår upplägget av köket, och varför ni har valt att ha kyl/frys där och ugnen upphöjd. Det skärmar av stöket när man sitter och äter, men de gör också att man får en känsla av att ni har "tryckt in" köket på dess plats.

Hur skulle det kunna göras då? Svårt att svara på, men finns det någon möjlighet att sätta igen en dörr och därigenom skapa mer yta för andra alternativ?

första förslag tycker jag faktisk mycket bättre om - mer genomtänkt och mer praktisk att jobba i :). Kök ser ofta litet annorlunda än en utställningskök och det är bara bra om man ser enbart en del av stöket :). Den andra förslag känns mer rörigt med ej så självklara placeringar av köksutrustning som i nr 1 och med farthinder i form av halvö. Är man fler i hushållet så blir det väjningsplikt just där ;).
Väggskåp skulle jag hänga lägre ner för att få mer ljus från fönster.Skåp på hög höjd kommer att skugga det mesta av solen som kommer in. Med lägre placering kan man använda väggskåpens övansida som uppställningshylla i stället för hyllor under ;).
gaia

T
Mayia: Ser riktigt bra ut!

Hejduk..tig: Ditt förslag däremot ser helt galet ut, går fetbort :-?

Oj, här haglar det in tips... TACK!
Lite feedback från oss:

- tank77, gaia: Tackar, tackar! Har tänkt en del om sagt... Apropå väggskåpen, vi har likadana skåp i tvättstugan som också har såna fönster. Vet inte riktigt vilken höjd de sitter på men det funkar fint.

- Hejduk..tig: Jag ratar inte din skiss helt och hållet, som vissa verkar göra... Vi har också funderat på en lösning med köksö, men tror att det lätt känns trångt? Vad tror ni? Är inte rummet lite för smalt?

- jennyn_: Tyvärr omöjligt att sätta igen någon av dörrarna, på vänster sida ligger sovrum och badrum, på höger ligger hallen.

- Barea: Kocken i huset vill absolut att ugnen ska vara i arbetshöjd, och får jag min vilja igenom och får diskmaskinen upphöjd så... Vi har en granne med likadant hus som har högskåp hela vägen upp till tak och det funkar fint hos dom. Håller med om att det ser ut som om de stänger av mycket på ritningen, men det känns annorlunda i verkligheten.

Någon mer som vill tycka till?

tank77 skrev:
Mayia: Ser riktigt bra ut!

Hejduk..tig: Ditt förslag däremot ser helt galet ut, går fetbort :-?
Hejduk..tig skrev:
GALET?! Här har du galet.
Inte börja bråka pga av vårt kök nu... ;)

Som sagt Hejduk..tig, jag tyckte din skiss såg riktigt spännande ut. Bekymret är att vi brukar vara ett par stycken samtidigt i vårt kök, så det känns som om risken är stor att man springer på varandra när det bara är 80cm mellan kyl/frys och köksö. Vi får fundera vidare...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.