9 903 läst ·
38 svar
10k läst
38 svar
Design av DSC Larm
Medlem
· Västra Götalands län
· 11 inlägg
Japp, det är det jag menar. Jag hittar bara "utgångar" eller "ej använd" i min manual för 009. Kan det vara något jag inte fattar? Något exempel på en siffra som är en ingång? Av de 41 alternativen jag ser finns det ingen som är märkt med ingång.
Medlem
· Västra Götalands län
· 11 inlägg
Det var inte helt självklart, men efter lite bläddrande fram och tillbaka så verkar det helt rimligt. Tack!
Medlem
· Västra Götalands län
· 11 inlägg
Hur uppträder ingången på MAPen när man programmerar? Hur ställer man in dess egenskaper? Har den en egen meny eller faller den in som en ingång bland de övriga? I så fall vilken i ordningen? Hur kopplar man in den som ingång? Är det samma som PGM2 på huvudkortet att man kopplar mellan +matning och PGM2?mats_o skrev:Ett 1616 har väl 6 ingångar plus 2 utgångar. Dvs Z1-Z6 samt PGM1 och PGM2 om jag minns rätt.
Beroende på vilken MAP du har så har du en ingång till där. Den uppträder då som vilken annan ingång som helst.
PGM:s är just utgångar så de använder man föra tt styra andra saker (tex kan man ju sätta en diod på utsidan av huset som visar om larmet är aktivt).
PGM2 kan också användas som ingång för vissa tyåer av brandlarm (4 tråds)
Bell, svs sirenutgången kan driva 700mA. Det räcker till två hyffsade sirener plus en liten pipare eller så.
Du kan kompletera ett PC1616 med fler ingångar (upp till 16 fasta plus 16 trådlösa)
Behöver du just utgångar går det att hänga på fler sådanna också.
Beroende på vilken tyå av branddekare du jar så kan du använda PGM2 för att ansluta den
Medlem
· Västra Götalands län
· 11 inlägg
Jag har nog kört fast på denna. Min knappsats har område 1 och adress 8. Om jag inte fattar fel ska jag mata in 8 eller 18 i [020] på sista (8:e) positionen i listan. Eller är det så att jag i [020] ska mata in en önskad sektion som jag vill använda? Kan denna sektion i så fall ligga utanför de 16 trådade som jag har. Tex på 17 som då skulle motsvara en trådlös. I [000] kan jag välja 0-5 för att programmera de olika knapparna som jag ser det. Något annat är inte uppenbart för mig. Förklara gärna! Det var säkert väldigt lätt att skriva manualerna, men att läsa dem...hm.
I sekvens 020 så stegar du fram till det som motsvarar din knappsats, i ditt fall 8 och trycker in viken sektion du önskar1-64 på 1864 eller 1-16 på 1616
Sen var det fel av mig , när du väljer sekvens 000 0 adresserar du vilket nr samt område knappsatsen ska ha samt funktion på knapparna ,tryck stjärna istället så hamnar du i knappsatssekvenserma. Kan inte alla sekvenser i huvudet men 001-064 är iallafall vad du vill döpa dina sektioner till
Sen var det fel av mig , när du väljer sekvens 000 0 adresserar du vilket nr samt område knappsatsen ska ha samt funktion på knapparna ,tryck stjärna istället så hamnar du i knappsatssekvenserma. Kan inte alla sekvenser i huvudet men 001-064 är iallafall vad du vill döpa dina sektioner till
Redigerat:
Medlem
· Västra Götalands län
· 11 inlägg
Fattar jag rätt att den snor/ersätter en plats från de trådbundna ingångarna på kortet? Det är alltså ingen bonusingång? Skulle man kunna lura apparaten att denna var en trådlös ingång? Jag gissar att den förmedlas som en signal på bussen bara och då behöver ju inte PC1616 bry sig om den är trådlös eller ej.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Byta larmsändare eller centralenhet (PC1616 vs DSC Neo)
Villalarm & Hemautomation -
DSC Larm - problem med magnetsensor, hjälp med felsökning!
Larm DSC PC 1616
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Ta ström för larmuppringare, DSC Power 864
Byta deckare DSC-larm
Villalarm & Hemautomation