Hej på er,

nu är det dags att inhandla en bordssåg för inredningssnickerier.

Detta har behandlats till oändlighet tidigare på forumet, men nu tar vi ett nytt grepp där priset är oviktigt för ovanlighetens skull.

Det jag är ute efter är en bär-/släpbar bordssåg med exceptionell prestanda som bas för alla typer av inredningssnickerier, exempelvis trappor, soffbord, kök, hyllor, skåp, andra möbler osv.

Naturligtvis är denna kompletterad med andra verktyg för kapning, förbindning, finish osv för att få hela jobbet gjort, men jag vill fokusera på borssågens viktiga del i det hela.

Viktiga faktorer för mig är:
- Precision
- Inställningsmöjligheter
- Lättmanövrerad
- Kompakt och portabel, skall få plats i bakluckan på bilen
- Möljighet att jobba i begränsat utrymme, skall inte kräva hangar-bredd i sommarstugan

Festools CS-modeller ser lite rangliga ut och tar plats med sina ben, DeWalts 745 är bättre formatmässigt men håller den måttet? DeWalt 744, för otymplig? Bosch GTS10, känns lite lågpris?

Har jag fel, finns det andra och hur kan jag bli övertygad?

Jag röstar på en CS70. Benen är inte rangliga, och de är infällbara. Om man vill kan man använda sågen med benen infällda. Då blir sågen mycket stabil. Dessutom är Festools klingor ruskigt bra. Min levererades med en finklinga med många tänder och en kombiklinga. Finklingan är egentligen onödig, eftersom kombiklingan ger lika fina snitt i alla material jag provat. Satsa hellre på en Pantherklinga för klyvsågning. Skaffa även en 19mm blocknyckel med "inbyggd" spärrfunktion. Finns bla på Swedol. Den fungerar bättre än den medlevererade insexnyckeln vid klingbyte. Jag har klyvanhållet, och det fungerar bra. Dessutom har jag bordsbreddaren. Jag funderar på justerbordet, men jag är osäker på om det behövs.

Visst kostar den fläsk, men givet förutsättningarna, så...

Redigerat:
Jo, det är nog fler som har samma tankar som dig. Finns många diskussioner om just bordssågar här. Vill du ha den släpbar så är nog dewalt/bosch/festool det som ligger i topp. I staterna finns fler modeller att välja mellan i samma spektra men jag tvivlar på att de blir så mycket bättre.

De tre håller hög klass helt enkelt, fler med mig här på forumet som är duktiga snickare och som tvekar gällande att byta upp sig. Det som saknas är just det man måste kompromissa med om man vill ha den släpbar, nämligen tyngd och stabilitet, vilket förstås hör ihop med justerbord, vibrationer etc

Har tyvärr inte provat CS50 el CS70, men både DeWalt och Bosch är nog tillräckligt bra för det mesta, men förstås sämre än en riktig klyv eller justersåg. Man kan inte få allt, ens för ett högt pris. Som användare av två GTS10, och ägare till den ena, har jag inga invändningar som inte kräver en större såg. Den saknar iofs motorskydd, men enligt reparationsverkstan jag pratat med i frågan säger de att det verkar vara misshandlade GTS10 som kommer in för reparation i första hand. Tycker inte den är lågbudget heller förresten. Stativet är väldigt bra. Spånutsugningen kunde däremot vara bättre, men det har inte så mycket att göra med resultatet. Har spårfräst en hel del med den och resultatet har blivit oklanderligt . Är det petnoga kan man förstås kolla att anhållet verkligen är i nitti.

Det är nog en smaksak om man går på Bosch, DeWalt eller Festool i det här fallet.

Tänk på att DW 744 och tror jag även 745 låter rent ut sagt för jäkla mycket. Troligen Bosch det med eftersom det är kolborstmotorer i dem.
Sen finns Makita med.

Att jag håller på DW 744 i detta fallet är självklart, den har troligen världens bästa anhåll och tar faktiskt inte mycket plats alls. Det enda jag är irriterad på är som sagt ljudet och kanske kraften med vid klyvning av löv som ek och alm. Det problemet torde alla dessa sågar med liknande motorer ha.

Motorskydd är rätt bra, man slipper liksom byta motor på grund av brända lindningar vilket är lätt hänt om man kör i 2" ek/alm etc

/Kent

Hej

Jag har själv en GTS 10 och är väldigt nöjd med den.
Jag har dock sågat en hel del på en CS70 och den håller ju en annan klass, även prismässigt :-(
Mjukstart, varvtalsreglering, många bra tillbehör. Tycker dock inte alls att benen är ragliga och med ett justerbord så är den ju super!
GTS 10 har dock några fördelar:
Lättare att frakta
Billigare
Bordet kan breddas på ett mycket bra sätt tackvare glidskenorna.
Att GTS10 skulle kännas lågoris, då vet jag inte riktigt vad du tittat på för andra modeller, jag tycker den är riktigt bra.
Men om det inte hanldar om pengar så skulle jag absolut köpa CS70, men GTS10 är absolut tillräckligt bra för de allra flesta.
De säljer ju förövrigt ett bra paket på :
http://www.blocket.se/vi/15998532.htm?ca=3_s
:-)
Lycka till!

Funderar vidare...
Det där med trappor gör sig inte så jäkla lätt på nån portabel såg, det är oftast lite längder och två tums det handlar om och det är noll kul att försöka kapa på t ex en DW 744 eller nån av de andra uppräknade. Om jag inte missminner mig så har Feston dragfunktion och det lär vara ett stort plus här (jag har tyvärr aldrig använt den sågen). Om man nu inte har en bra kap/ger eller radialarmsåg som man kapar/falsar på, nackdelen med kap/ger är att de flesta som jag provat är värdelösa på att falsa vilket är rätt viktigt vid byggen av trappor.

Lär säkert komma på fler nackdelar/fördelar men det var detta som jag kom att tänka på då jag läste ursprungsinlägget igen.

/Kent

Hej,

Japp, Festool har dragfunktion, iaf. på CS70 som jag använt

M
Jag skulle säga skall du har en ren snickarsåg.

Utan tvekan Festool CS 70 EB-SET hela paketet med sido bord och rullbord.
Du hittar ingen bättre såg till inredning och finsnickeri.
Klart du kan köra en DeWalt dw744/745 och bosch GTS 10 eller metabo..
Men dom har inte samma funktioner helt utan dom är mera rena byggsågar.
Du har ingen bra inställning på anhållet inte vinklarna.

Du har en ganska så bra funktion med Drag på den vilket för att du kan få otroligt fina snitt med bra precision och du har även ett splitterskydd som är mycket bra på CS 70.

Det är helt sant att det DeWalten och Boschen mfl. som kallas bordssågar är miniklyvsågar. De har inte så många funktioner, förutom de allra vanligaste som lutbar och höj- och sänkbar klinga, och kapanhållet på Boschen är inte bra. Det passar inte i spåret helt enkelt.

Tyvärr (eller lyckligtvis) kan man aldrig ha för många sågar, får väl skriva upp CS70 på inköpslistan då...

M
haha..
Joo jag håller med dig handyman,

Du skall kolla på DeWalts DW744 Den har ett otroligt smart och fint anhåll idag. Den går på kuggar så den är lätt att flytta och stular aldrig. Klart den ligger på 8995kr +moms med bord men det är en otroligt bra såg som även har en bättre motor än bosch och metabo. Så ja kan säga skall den stå på ett bygge så är klart DeWalt DW744 bäst. men är det ett snickeri skall man inte kolla på den då gäller bara Festool CS 70 EB-Set... tyvär men den är helt enkelt bäst :D

Vad får man ge för en maxad CS70?

Lagavulin

Strax under 25000 kr inkl moms enligt festool.se. Finns säkert också en del tillbehör.

Men däremot undrar jag lite om man ska ha en så liten såg på ett snickeri. Det är väl mobiliteten också eller?

Jo, du har rätt. Om man inte är ute efter mobiliteten skall man nog lägga pengarna på en annan såg av gjutjärn.

Som jag förstår Festools styrkor är det väl just kombinationen av precision och mobilitet som är styrkan. En CS70, liksom för övrigt också de Bosch, Metabo, DeWalt och Makitamodeller mfl. som nämnts här är i första hand till för att tas med ut till en arbetsplats, men formatet gör dem också lämpliga för att använda där utrymmet inte tillåter stora maskiner.

Sett från ett GDS-perspektiv är någon av sågarna en möjlighet att få en såg som är lite allround. Säkerligen klarar man sig ganska långt med vilken som helst av dem för hemmabruk oavsett om man ska snickra möbler, inredning eller bygga hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.