nino nino skrev:
[bild]
[bild]

Säker på att Fredrik vart vad det är för öl
4/5
Fin burk, lite intetsägande öl. :confused:

Blev denna ikväll efter nästan ett dubbelskift i fabriken.
Ölglas fyllt med guldfärgad öl bredvid en ölburk med en varg och grafiska element på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tabors39 och 2 till
  • Laddar…
Fredag 4/5

• Ölglas fyllt med orangefärgad dryck på träbord bredvid en burk från Apex Brewing i solnedgång.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Då jag för några veckor sen for åt Hälsingland (ett uttryck min pappa sa, till skillnad från att resa till Dalarna) så besökte jag och mitt sällskap Systembolaget i Bollnäs.
Vi var intresserade av nån lokaltillverkad öl, och blev hänvisad till denna https://www.systembolaget.se/produkt/ol/jadraol-8965303/ vilket inte var riktigt vad vi räknade med som "lokalproducerat" men ändå kul eftersom mitt sällskap känner de som startade bryggeriet
http://www.jadraol.se/ och vi senare under resan besökte deras surdegsbageri i Jädraås, nu stängt för säsongen.
Kul med entreprenörer - från vad jag känner till så startade det med massagebänkar (saknar info) till bryggeri till bageri, hoppas jag inte glömt nåt på vägen för jag känner bara till en bråkdel.

En Jädra Trädgårdspilsner ölflaska bredvid ett glas med öl på ett bord.
Skapa konto
Närbild av en ölflaskas etikett med humlekotte och texten "KOISUMENTKONTAKT: WWW.JADRAOL.SE
Skapa konto

Jomen, den här Jädra Trädgårdspilsnern var mycket god, besk.

Ska definitivt kika på bryggeriets utbud och beställa nåt.

• Gilla
Tabors39 och 2 till
  • Laddar…
3,8/5

Ölflaska och glas fyllt med öl på träbord, med en balkong och skymning i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
3,8/5

[bild]
Vilken helg!
Glas - gris - och glimrande skum! :beer:

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
hsd
Mmm
Humle används i öl , dock enbart honblommor , vilket i sin tur kan föeklara fenomenet att efter 8 öl så kan man varken köra bil eller hålla käften :D

Mikael_L
Tråden fick ju mig att göra ett nytt försök att utforska "bitter", flera år sen förra gången.

Den här var mycket bättre än förra jag provade, lite tidigare i tråden.
Systemets utbud av öltypen är dock rätt begränsat. :cry:

En flaska Hobgoblin Ruby Beer bredvid ett glas med öl och skum topp.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
3,7/5

Ett glas öl med skum vid sidan av en Dugges ölflaska och en liten rosa leksaksgris, med gitarrer i bakgrunden.
Skapa konto

Mikael_L Mikael_L skrev:
Tråden fick ju mig att göra ett nytt försök att utforska "bitter", flera år sen förra gången.

[bild]
Hobgoblin minns jag som oerhört god från förra gången den fanns i Sverige för 10–15 år sedan. Drack någon för några månader sedan och undrade vad fan jag hade för fel på smaklökarna på 00-talet. Har dock inte provat just Rubyn.

Annars lever jag i villfarelsen att jag fortfarande gillar bitter. Men jag provar för säkerhets skull inte så ofta. :cool:

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
P
Maria T Maria T skrev:
Då jag för några veckor sen for åt Hälsingland (ett uttryck min pappa sa, till skillnad från att resa till Dalarna) så besökte jag och mitt sällskap Systembolaget i Bollnäs.
Vi var intresserade av nån lokaltillverkad öl, och blev hänvisad till denna [länk] vilket inte var riktigt vad vi räknade med som "lokalproducerat" men ändå kul eftersom mitt sällskap känner de som startade bryggeriet
[länk] och vi senare under resan besökte deras surdegsbageri i Jädraås, nu stängt för säsongen.
Kul med entreprenörer - från vad jag känner till så startade det med massagebänkar (saknar info) till bryggeri till bageri, hoppas jag inte glömt nåt på vägen för jag känner bara till en bråkdel.

[bild] [bild]

helsingepilsener finns ju..
god, lite överskattad men levererar.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Vi var intresserade av nån lokaltillverkad öl, och blev hänvisad till denna [länk] vilket inte var riktigt vad vi räknade med som "lokalproducerat" men ändå kul eftersom mitt sällskap känner de som startade bryggeriet
[länk] och vi senare under resan besökte deras surdegsbageri i Jädraås, nu stängt för säsongen.

[bild] [bild]

Hunnit med några Jädraöl tidigare år, men nu var det längesedan..

En av kvällens öl.
Ett glas öl med skum och en ölburk på ett bord, med röda stolar i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:

En mycket bra ale. Dess kusin King Goblin är dock bättre. Fylligare.
Ja, det är lite tråkigt. Det fanns fler sorters ale förr. Nu tycks IPA ha tagit över i stor utsträckning.
Jag brukar numera beställa allt jag köper från Systembolaget för hemleverans och då är utbudet klart bättre än i den lokala Systembutiken.

Kiel saison med okänt innehåll, hyfsat god men en får nog räcka
Finns 3 till från bryggeriet att testa...

Ölsejdel med logotyp för Kieler Brauerei, halvfull, på ett bord med saltkar och reklammaterial i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
D-bug och 2 till
  • Laddar…
Vet nån ingefärs-öl som inte är som läsk?
Drack en gång ginger-beer eller Ale som smakade verkligen ingefära och var stark.
Alla jag provat efteråt känns mer som kolsyrad läsk än ÖL. Nån som har tips om det ens finns?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.