Det räcker som Niq redovisat. En åsikt och sen väljer man själv om den är värd en andra chans.
Alla vet väl hur det går till på bolaget. En hylla ser mer plockad ut än de andra. För att se populärare ut än vad de är...

Mikael_L
raveper raveper skrev:
Är någon av alla ölsorter som visas upp goda? Hade underlättat med någon form av tyckande..
Vin tråden känns bättre på sådant.
Jadu, kan hålla med.

Fast sen är det ju det där med personlig smak. Att några tycker en öl är jättegod behöver ju inte betyda att du eller jag gillar den.
En snackade så mycket och gott om suröl, så jag bestämde mig för be om ett tips för en nybörjare och prova.
Men fyfan, inte var det min grej, inte ...
Men nu har jag i alla fall provat. Och därmed antar jag att de tips som kommer från de som redan visat att de gillar suröl kanske inte är något för mig, även om de tipsar om annat.

Jag hoppar suröl och veteöl. Jag tror att jag kan nog hitta många grundstötningar i dessa numera moderna jättehumlade IPO'r APO'r och allt vad det nu heter.

Men jag dras ändå med lite i det moderna, jag gillar nog idag lite mer att det finns en mer ordentligt humlestuns med beska och syra, än vad jag tyckte förr.
Jever tyckte jag förr var kanske lite väl besk, jag måste köpa en nu (var länge sedan) för att kontrollera att jag nog inte alls tycker den har för mycket beska idag. Då stämmer min teori om hur min smak har ändrats.

En väldigt vanlig pilsner är väl aldrig fel, men kanske ibland lite tråkig, och lite fadd jämfört med de, på modet idag, mer kraftigt humlade ölen.

Ev måste jag prova någon Apex eller Stigbergets, som nu har florerat så mycket i tråden, för att kunna få en aning om vilken smak som de som hela tiden postar om dessa öl har.
Samtidigt har jag också lite svårt att motivera mig att tjacka öl som kostar en bit över 50-60 spänn litern. Det ska nog vara något jag dricker sällan då, vid speciella tillfällen.
Iofs tror jag att det egentligen vore det bästa att jag övergick till att dricka öl endast ibland, vid speciella tillfällen. Och då alltid kunna kosta på mig dyra fina öl ... ;)
Men där är jag inte än ... :p

Det är nog hellre 40-60:-/burken och då är det oftast 44or

Jag avskydde allt utom lager för några år sen men man är ju lite knäpp så jag köpte en ipa / apa kanske en gång i månaden och och nu är det riktigt gott

Problemet är ju att man känner lite andra smaker nu, var med på nån ölprovning också, och nu smakar ju viss lager inte alls gott

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
engs
S Stuff skrev:
Hört någon gång från nån ölnörd/hembryggare att det tydligen inte är någon slump att många som ger sig in i småskaligt hemmabryggeri oftast börjar med just IPA. Det ska tydligen vara lättare som nybörjare att få till en riktigt bra IPA jämfört med att få till en riktigt bra lager. Kan själv inte bekräfta påståendet men det stämmer rätt bra in med min känsla när jag provat runt bland både IPA och lager som marknadsförs som "Lokalt och småskaligt". Kan såklart också påverkas av jag personligen lutar mer åt IPA, APA och liknande.
Ska vara pga det som USA länge hade ryktet om att bara göra vattnig öl. Dvs under förbudstiden försvann alla småbryggerier och ölkultur (då sprit var enklare att tillverka och smuggla volymmässigt) och efteråt kunde några få med kapital starta de som blev Budweiser etc.

Annars som nån var inne på i tråden angående väder och öl, så är det lite kul hur om man reser söderut så blir det svårare och svårare att hitta mörkare smakrika ölsorter. Tills man kommer tillräckligt långt söder så det börjar bli svalare och då dyker de mörka sorterna upp igen.

J
nino nino skrev:
Det är nog hellre 40-60:-/burken och då är det oftast 44or

Jag avskydde allt utom lager för några år sen men man är ju lite knäpp så jag köpte en ipa / apa kanske en gång i månaden och och nu är det riktigt gott

Problemet är ju att man känner lite andra smaker nu, var med på nån ölprovning också, och nu smakar ju viss lager inte alls gott
För Apex får man i princip dubbla priset...

Jag håller med om att någon kommentar om det man dricker vore på sin plats. Då kan man ju även lägga upp bilder på det dåliga och berätta vad man ogillade - så vet vi andra om vi borde undvika ölen.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
I en lager kan du inte "gömma" felsmaker, nästan alla vet hur en lager ska smaka och dricks oftast iskall.

I en IPA så har man ju så fruktansvärt mycket mer smak så där kan humlen dölja vissa felsmaker.

Ta en vanlig carlsberg låt den stå 20min innan öppning, smaka

Slå I halva glaset och låt stå 30min eller längre, smaka och leta efter "kokta grönsaker" och eller burk majs.
Har man väl hittat smaken så sitter den där

Känns ju dumt att vänta till ölen smakar grönsaker.

• Haha
Nicro och 3 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Känns ju dumt att vänta till ölen smakar grönsaker.
Så är det, dom är ju gjorda för att drickas kalla.

P
nino nino skrev:
I en lager kan du inte "gömma" felsmaker, nästan alla vet hur en lager ska smaka och dricks oftast iskall.

I en IPA så har man ju så fruktansvärt mycket mer smak så där kan humlen dölja vissa felsmaker.

Ta en vanlig carlsberg låt den stå 20min innan öppning, smaka

Slå I halva glaset och låt stå 30min eller längre, smaka och leta efter "kokta grönsaker" och eller burk majs.
Har man väl hittat smaken så sitter den där
Det är välkänt att fler smaker kommer fram vid lite högre temperatur. Frysskåpskall öl smakar inte alls lika mycket som tempererad öl. Å andra sidan kan det komma fram smaker som man inte vill känna om ölen är rumstempererad. Det sista gäller mest lager. Jag tror inte att jag har smakat en ale som inte är godast rumstempererad.

Redigerat:
P pmd skrev:
Det är välkänt att fler smaker kommer fram vid lite högre temperatur. Frysskåpskall öl smakare inte alls lika mycket som tempererad öl. Å andra sidan kan det komma fram smaker som man inte vill känna om ölen är rumstempererad. Det sista gäller mest lager. Jag tror inte att jag har smakat en ale som inte är godast rumstempererad.
Ja när det gäller Ale tappas ju smaken helt när den är kall.

Hemma hos Pig Floyd. :D

Rosa plastgris med texten "Pig Floyd" på en träplanka i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ölglas med skum på träbord vid solnedgång med en flaska NEIPA och en liten rosa plastgris.
Skapa konto

God, bra beska. 3,75/5

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Burk av Urban Fog New England IPA av BrewDog vs Mikkeller bredvid ett plastglas med öl på ett blommigt bord.
Skapa konto

Den var bra, värdelös att förklara smaker :D

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
[bild]

Den var bra, värdelös att förklara smaker :D
be inte mig,. då vet man aldrig vad man får:rofl::rofl:

• Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
”En öl” är ju inget antal som en klok man sa (jag). :cool::rofl::crysmile:

Ölglas med skum på ett trädäck bredvid en ölburk från Hönö bryggeri och en rosa plastfigur.
Skapa konto

Fortsätter att beta av listan.
3,5/5

• Gilla
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
”En öl” är ju inget antal …
Enligt min gamla skollärare är EN / ETT i språkläran obestämd artikel

• Gilla
Nicro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.