Hej gott folk.

Yrkessnickaren i mig är trött på 2x2 och fogsvans, nu är det stål och vinkelslip som gäller.
Min Migatronic 273 går var och varannan dag med gott resultat men idag ville den inte riktigt.

Mitt problem är att jag två gånger lyckades "svetsa" fast gaskåpan i arbetsstycket med deformerad kåpa som följd. Vad säger ni om det? Känns obra, liksom!

Mikael_L
Det är inte så att du har fått in en massa svetssprut in där, som kortsluter mellan kontaktröret och gashylsan?

Ta dän gashylsan och kolla + rengör.

du håller väl munstycket för nära antar jag? Finns ingen annan förklaring.

Mikael_L skrev:
Det är inte så att du har fått in en massa svetssprut in där, som kortsluter mellan kontaktröret och gashylsan?

Ta dän gashylsan och kolla + rengör.
+1 på den.

Stefan1972 skrev:
du håller väl munstycket för nära antar jag? Finns ingen annan förklaring.
Jo visst är det så men gashylsan är isolerad från trådmunstycket men blir det fullt med svetssprut så blir det kontakt mellan gaskåpan och elektroden och då kan kåpan svetsa fast.
Men att det skulle fastna så att man skulle bryta sönder kåpa låter lite häftigt.

När man punktar/häftar är det väldigt praktiskt att stödja på gaskåpan.

Protte

Jo, det är gött att stödja mot hylsan då och då. Som protte nämner har det nog blivit lite väl mycket sprut med kontakt som följd. Kåpan är inte sönderbruten men den blir deformerad då den smälter. Blir till att skaffa några reservare innan man vet vad man hålls med :thumbup:

Tack för hjälpen!

Använd svetshandskar, håll i avtryckaren med ena handen och stöd munstycket med det andra.
Det finns speciella punktsvets-gashylsor också

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.