Vid demontering av luft/luft kompressor ska man enligt instruktion, först stänga den tjocka ventilen när man kör kyla, och sen stänga den andra när kompressorn stannar.

Detta för att få in maximalt med vätska i kompressordelen före demontering.

Men så fort jag lossar dom 2 muttrarna som pekar mot kameran, så pyser det!

Den lilla på nedre ventilen har en liten övertrycksventil som pyser när man trycker på den, efter man skruvat av muttern….

Hur stänger jag dessa ventiler?

• Luft/luft kompressor med ventiler och muttrar på en vit enhet. Två rör anslutna, ett med vit isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luft/luft-kompressor med etiketter "Toshiba" och "Daiseikai Pure Comfort", två ventiler längst ner, monterad på väggen utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nedre lilla är ingen övertrycksventil - det är en inkopplingspunkt (den enda) med schraderventil för att tex. kunna koppla in till manometerställ, vakumpumpa och vid behov både tömma köldmedel med tömningsmaskin och fylla på köldmedel från flaska - en serviceuttag helt enkelt.

Skruvventilerna som stänger/öppnar är bakom täcklocken mot kameran och skall normalt inte läcka någon köldmedel mer än lite grand just när dessa öppnas och ganska snabbt slutar att pysa då en smula av köldmedel har tagit sig igenom gängor och packning i skruvventilen över åren, därav att det också är monterat gastäta täcklock över det hela när det är monterat och klart.

Behöver väl knapp sägas att detta är egentligen ett kylnissejobb... - även om jag personligen inte skulle vara främmande för det, men så har jag pluggat lite inom ämnet och också monterat dylig i överinseende av certifierad.

---

jo en sak till, när du skall påbörja tömning så måste du se till att maskinen är i kyl/AC-läge och det är skruvventilen med den tunna röret som skall stängas till först. - låta det gå en stund och och sedan stänga till den skruvventilen som har den tjocka röret.

är det rätt gjort och kompressorn inte helt utsliten och dålig på att suga, så bör det vara mer eller mindre vakum när du senare kollar med den nämnda schraderventilen att när du trycker in mittstiftet (precis som en bilventil) så skall det suga in luft och absolut inte pysa ut köldmedelgas. - har det väl sugit in luft får du inte öppna skruvventilerna mer eller starta kompressorn på utedelen.

efter det kan du börja lossa skruvarna till rören för innerdelen.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Den nedre lilla är ingen övertrycksventil - det är en inkopplingspunkt (den enda) med schraderventil för att tex. kunna koppla in till manometerställ, vakumpumpa och vid behov både tömma köldmedel med tömningsmaskin och fylla på köldmedel från flaska - en serviceuttag helt enkelt.

Skruvventilerna som stänger/öppnar är bakom täcklocken mot kameran och skall normalt inte läcka någon köldmedel mer än lite grand just när dessa öppnas och ganska snabbt slutar att pysa då en smula av köldmedel har tagit sig igenom gängor och packning i skruvventilen över åren, därav att det också är monterat gastäta täcklock över det hela när det är monterat och klart.

Behöver väl knapp sägas att detta är egentligen ett kylnissejobb... - även om jag personligen inte skulle vara främmande för det, men så har jag pluggat lite inom ämnet och också monterat dylig i överinseende av certifierad.
Stort tack. Misstänkte att det kunde vara så, men ville checka om någon kunde bekräfta. Ska demontera för att ge bort till behövande, då jag själv inte använder den. Något mer jag bör tänka på? Den är ganska lite använd, ca 10 år gammal.
Har fått ovanstående tips av riktig kylnisse..
Skall inte själv montera den..
🙏😊

Tvärtom. Du stänger ventilen för det klena röret först.

Täcklocket som nämndes kan pysa lite gas när man tar bort locken.

R Real-House skrev:
Tvärtom. Du stänger ventilen för det klena röret först.

Täcklocket som nämndes kan pysa lite gas när man tar bort locken.
Tack, har även fått bekrätat att det skall vara det smala röret först(tryckdelen).
👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.