Hjälp! Känner mig som en idiot. Ska flytta över låscylindern på bilden till en ny dörr där låskistan redan sitter på plats. Men HUR ska jag lyckas lossa cylindern? Sitter som berget och visar inte minsta tillstymmelse till att någon sprint vill lossa.

• Rund hänglås med nycklar instuckna, på blå yta, ljusreflektion i bakgrunden, fokus på lås och nycklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyckel insatt i ett runt lås ovanpå en blå yta med reflektioner.
    Skapa konto
Åsa Lund
Du ska skruva loss den från baksidan. Finns det inga skruvar där?

I iMacce skrev:
Hjälp! Känner mig som en idiot. Ska flytta över låscylindern på bilden till en ny dörr där låskistan redan sitter på plats. Men HUR ska jag lyckas lossa cylindern? Sitter som berget och visar inte minsta tillstymmelse till att någon sprint vill lossa.
Den är väl skruvad från andra sidan dörren. Bakom vredet sitter ett låshus som är fastskruvat med två skruvar. Bakom denna del sitter skruvarna flr låscylindern

Nu har jag ingen bild och heller inte möjlighet att ta någon. På andra sidan satt mycket riktigt skruvar för att lossa locket till cylinderkåpan, allt lugnt så långt. Men de invändiga skruvarna för att lossa in/utsida av cylindern sitter under kåpan på bild. Det är dessa jag inte kommer åt. Lurar åt att det handlar om ngn säkerhetsgrej, behöver jag ett specialverktyg för att trycka in sprintarna?

I iMacce skrev:
Nu har jag ingen bild och heller inte möjlighet att ta någon. På andra sidan satt mycket riktigt skruvar för att lossa locket till cylinderkåpan, allt lugnt så långt. Men de invändiga skruvarna för att lossa in/utsida av cylindern sitter under kåpan på bild. Det är dessa jag inte kommer åt. Lurar åt att det handlar om ngn säkerhetsgrej, behöver jag ett specialverktyg för att trycka in sprintarna?
Hade du vred eller en till låscylinder på andra sidan?

T Tompafix skrev:
Hade du vred eller en till låscylinder på andra sidan?
Låscylinder med nyckelvred från båda håll!

I iMacce skrev:
Låscylinder med nyckelvred från båda håll!
Då bör det var någon av dessa varianter.
Ett täckbricka med två skruvar eller pluggar i hålen som döljer skruvarna

Instruktioner för montering/demontering av dörrlås med skruvmejsel, varningsikon indikerar fel metod.
Skapa konto

• Gilla
123abc
  • Laddar…
E
På andra bilden du tagit på cylindern så är det ett par rakt under nyckeln. Det mittersta sitter det en liten fjöderbelastat stift som ska tryckas in med typ en nål eller tandpetare eller liknande. Då kommer kåpan lös och du kan ta lös cylindern.

E epw skrev:
På andra bilden du tagit på cylindern så är det ett par rakt under nyckeln. Det mittersta sitter det en liten fjöderbelastat stift som ska tryckas in med typ en nål eller tandpetare eller liknande. Då kommer kåpan lös och du kan ta lös cylindern.
Du tänker på en Assa-cylinder. (Det gjorde jag först också)
Men den där verkar inte ha någon kåpa på sig längre, om du kollar på den andra bilden, så ser du fler stift som du inte hade sett då.

TS, hur ser den andra cylindern ut?

Täckkåpan (om det finns nån) brukar sitta fast med en fjädrande pinne på undersidan av cylindern - ganska nära baksidan. Får man loss den ser man skruvarna, ibland är det brytskruvar som man måste borra bort.

Tack för all input! Det visade sig sitta, vid en närmre titt, plomberingskulor i skruvskallarna. Stod redo med borr för att borra ut dessa, men med en kniv lyckades jag pilla loss kulorna. Slutet gott allting gott!

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.