Attitudeswe
Skall i köket få inkopplat 3st 16A laster. Det är enfas laster som ligger på var sin fas. Kan dom dela på en 2.5mm2 nolla, eller behövs det då flera neutralledare/ alt en grövre?

7m från centralen

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Skall i köket få inkopplat 3st 16A laster. Det är enfas laster som ligger på var sin fas. Kan dom dela på en 2.5mm2 nolla, eller behövs det då flera neutralledare/ alt en grövre?

7m från centralen
Dom kan dela så länge det är tydligt och ligger på olika faser.

Så länge de verkligen kommer från varsin fas/huvudsäkring, och inte bara varsin gruppsäkring, så kan de dela på nollan.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
I princip kan man göra så. Men det finns en del förutsättningar som behöver stämma.

Det måste som sagts vara tre OLIKA matande faser. Man utnyttjar att fasföskjutningen mellan faserna från elnätet gör att strömmen i nollan minskar om det kommer ström från mer än en fas in i nollan (blir 0A vid exakt lika stor ström i alla 3 faserna).

Sedan skall faserna komma ifrån 3 säkringar som "hör ihop" i centralen, och det bör vara en 3 polig säkring, så att alla 3 faserna bryts samtidigt. Det kan beroende på omstädigheter vara krav på 3 polig säkring, men är rekommenderat även i de fall det inte är ett hårt krav.

Om detta ex. är i en äldre lägenhet så har man ofta bara tillgång till en fas i matningen av centralen. I så fall måste man dra fram 3 separata enfasgrupper från centralen.

Hela lösningen med att köra en uppdelad trefasgrupp skall ses som en nödlösning i fall det är orimligt besvärligt att dra fram 3 separata enfasgrupper, även i de fall trefas är tillgängligt. Sedan verkar det finnas hustillverkare som ändå drar fram uppdelad trefasgrupp i nyproduktion. Man sparar nog minst 20 spänn på det.

• Gilla
J-banan och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
I princip kan man göra så. Men det finns en del förutsättningar som behöver stämma.

Det måste som sagts vara tre OLIKA matande faser. Man utnyttjar att fasföskjutningen mellan faserna från elnätet gör att strömmen i nollan minskar om det kommer ström från mer än en fas in i nollan (blir 0A vid exakt lika stor ström i alla 3 faserna).

Sedan skall faserna komma ifrån 3 säkringar som "hör ihop" i centralen, och det bör vara en 3 polig säkring, så att alla 3 faserna bryts samtidigt. Det kan beroende på omstädigheter vara krav på 3 polig säkring, men är rekommenderat även i de fall det inte är ett hårt krav.

Om detta ex. är i en äldre lägenhet så har man ofta bara tillgång till en fas i matningen av centralen. I så fall måste man dra fram 3 separata enfasgrupper från centralen.

Hela lösningen med att köra en uppdelad trefasgrupp skall ses som en nödlösning i fall det är orimligt besvärligt att dra fram 3 separata enfasgrupper, även i de fall trefas är tillgängligt. Sedan verkar det finnas hustillverkare som ändå drar fram uppdelad trefasgrupp i nyproduktion. Man sparar nog minst 20 spänn på det.
Om det ska ses som en nödlösning, eller ej, beror väl lite på. I ett kök vet jag inte så mycket annat än spis/häll, ugn, som behöver 3 faser. Då använder man väl nästan uteslutande en och samma nolla.
Men om faserna är till tre helt åtskilda laster så bör de bara med undantag dela nolla.

Attitudeswe
Det är 3 olika faser framdragna sedan innan. Avsäkrade med porslinssäkringar.

0A blir det väl inte då jag har enfas laster. Dock max ca 166% av 16A, så jag kanske får 5V spänning i nollan vid uttagsstället worst case om alla faser lastas max sammtidigt. Dvs 120watt värmeutveckling i nollan?

Attitudeswe
Du har rätt strömmen blir mindre än 16A i nollan då två faser har negativ spänning när en har max...

Diagram av tre fassinusvågor med spänningsskillnader över tid; fas 1 röd, fas 2 grön, fas 3 blå. Illustrerar fasförskjutning och strömvariation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

0A blir det väl inte då jag har enfas laster. Dock max ca 166% av 16A
Strömmen i nollan blir aldrig större än strömmen i en fas. Är alla faser jämnt belastade blir strömmen noll.
Bl a därför behöver inte nolledaren vara grövre än fasledarna.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S
Ja man får göra så, men det får inte finnas några 400v laster, då måste ett trepoligt överströmmsskydd finnas som bryter alla faser. Sen bör det märkas upp i central ordentligt.

"ELSÄK-FS 1994:4, § 20 k

Ljusarmatur och andra tvåpoliga bruksföremål skall i regel anslutas till tvåledargruppledning. Undantag föreligger för anslutning till treledargruppledning, avsedd enbart för tvåpoliga bruksföremål, om vid ledningens överströmsskydd genom hållbar, tydlig märkning anges till vilka strömkretsar överströmsskydden hör. Vidare föreligger undantag för anslutning av såväl tvåpoliga som trepoliga bruksföremål till gemensam treledargruppledning om denna är fast ansluten till ett trepoligt överströmsskydd, som vid överström i en fasledare snabbt och automatiskt frånkopplar samtliga fasledare eller om matningen sker över ett flyttbart don för övergång från trefas till enfas."

Läsa mer:

https://www.fluxio.se/artiklar/16-f...ll-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.html

7m från centralen
Jag skulle ha satt en 3 polig brytare

Det är ju inte lika trivialt när man inte har normcentral.

Tror inte man får ha 3 fas matning till 1 fas objekt, jag har iaf åtgärdat besiktningspunkter där det var kombi uttag som matats med 3st porslins säkringar. Det var antingen byta till CEE uttag utan schuko eller 3 polig brytare

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Ja, om du läser det inklippta i inlägg 9 så ser du att det kravet kommer om du har både 400V laster och 230V laster på samma grupp. Det är nog lite dumt formulerat då jag utgår ifrån att det gäller även tvåpoliga 400V laster.

Ja såklart, men när jag jobba på bygge var det dock strängt förbjudet dra 5g2.5 istället för 3st 3g2.5. Då var det inga 400V objekt🤔 Kanske har något med sträckan att göra

Attitudeswe
Det handlar om en 7400w häll och en 3700W ugn.

Då låter jag hantverkaren återanvända befintlig installation som elektriker uppgraderade till 16A när vi satte in en enklare induktionshäll vid inflytt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.