Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja lagstiftaren gjorde ett val där när (nya) jordabalken kom till där 1970. Det finns uttryckligen beskrivet i propositionen.

Man ville uppmuntra grannar att prata med varandra och komma överens och man var rädd för rättshaveristiskt beteende om kommunikationen skulle fallera. Man vill således skriva lagen så att den uppmuntrade kommunikation och tryckte tillbaka rättshaverister.

Lagstiftaren bestämde sig för att det var större problem med att en rättshaveristisk fastighetsägare hade växter nära tomtgränsen vars grenar och rötter tränger in hos grannen och orsakar olägenhet än att grannen åtgärdar olägenheten genom att avlägsna inträngande grenar och rötter på sin egen mark. D v s den som inte tar ansvar för sin egen växtlighets påverkan på grannen drog det kortaste strået och man fick en uttrycklig rätt att avlägsna inträngande rötter och grenar som orsakar olägenhet på ens fastighet. Men man får alltså inte avlägsna de om de inte orsakar olägenhet. Och om avlägsnandet skulle kunna skada grannens fastighet så måste grannen först själv få möjlighet att genomföra avlägsnandet.
klokt inlägg och bra att läsa förarbeten till lagen, d.v.s vad lagstiftaren har för syfte med lagtexten. Precis som du skriver vill man ju att man kommer överens, sen att den som äger växtligheten först får chansen att avlägsa det som orsakar olägenhetn och sist den "drabbade". Nu var det väl så att häcken när den planterades var ett gemensamt beslut mellan fastighetsägarna, varav åtminstone den ena av fastighetsägarna inte bor kvar och då kanske man inte har samma syn som den ursprungliga utan att veta hela historien om häcken

Z Zlatje skrev:
Thuja smaragd. Han säger att den inte klarar av att klippas på bredden men för varje år inskränker bredden mer och mer på min uppfart så bilen inte får plats. Jag har letat lagstöd och vad jag ser har jag all rätt att klippa bredden på de grunder som nämnts i inlägget.
Tuja smaragd har jag formklippt så att det bara var lite grönt som en krona fungerade utmärkt så du kan ränsa ända in till stammen utan problem.

• Gilla
Zlatje
  • Laddar…
Uppdatering!

Tldr: Jag skickade in bilder och klagomål på att grannens häck längst vägen (direkt vid tomtgränsen) skymmer min sikt vid min utfart. Häcken är sådär 3m hög. Den skapar 90graders död vinkel, så 80% av min bil är ute på vägen när jag backar innan jag ser mötande trafik + att vi har barn.
Den häcken satte han där för 30 år sedan och jag har levt med besväret pga grannsämjan men den körde han rätt upp i röven när han nekade min carport pga att han tror han äger min tomt.
Nu är det krig!

Kommunen var ute för 1 månad sedan och tvingade grannen att klippa ner sin häck till 80cm 2,5m från min utfart samt hans egna utfart senast 31/8. Det betyder att han förlorar 7,5m häck och har kommer få väldigt mycket insyn från vägen.👏

Om ungefär 2 veckor ska jag bygga 150cm (bygglovsfritt) staket längst min uppfart då den ''delade'' häcken är bred och äter upp ytan lite mer för varje år. Kommer dock spara den delen av häcken som är högre än 150cm för att rama in staketet lite. Dvs jag kommer kapa ungefär 1-1,5m på bredden in till stammen = min tomtgräns.

Ha det bra så länge!

Illustration av garageuppfart med siktskydd, visar 2,5 m avstånd från väg med rekommenderad häckhöjd på max 80 cm för obehindrad sikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Maledictus och 16 till
  • Laddar…
K
Jag ser fram om en fortsatt uppdatering gällande vad grannen tycker om att du kapar häcken in till stammen.😊

• Haha
Hocke68
  • Laddar…
o glöm nu för fan inte bilder, både före och efter. (som du lägger upp i tråden)

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Ett tips är att även beskära 😇 bilderna för att inte vara allt för avslöjande. 😉

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
Uppdatering!!!!!!!!!

Det finns konsekvenser över att vara ett rövhål och tror man äger gatan. Nehe serru! Inte när jag bor här 😘

Nu har grannen börjat med de tvingande åtgärderna från kommunen. Nu rök hans 30 år fina häck vid hans utfart. Nu är det bara intill min kvar 😄 dock fick han tills slutet augusti på sig, så får se om han dröjer...

Fortsättning följer.

• En grön häck längs en trottoar med en lyktstolpe i bakgrunden under molnig himmel.
    Skapa konto
  • Gatunvy med beskuren häck vid uppfart och lyktstolpe, omgiven av gröna träd och gräs.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Maledictus och 7 till
  • Laddar…
RoTe
Z Zlatje skrev:
Den skapar 90graders död vinkel, så 80% av min bil är ute på vägen när jag backar innan jag ser mötande trafik + att vi har barn.
En stor del i det hela är ju att du backar ut. Backa in istället för allas säkerhet. Om du inte kan vända på din egen tomt då förstås

• Gilla
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
Karrock
Z Zlatje skrev:
Uppdatering!!!!!!!!!

Det finns konsekvenser över att vara ett rövhål och tror man äger gatan. Nehe serru! Inte när jag bor här 😘

Nu har grannen börjat med de tvingande åtgärderna från kommunen. Nu rök hans 30 år fina häck vid hans utfart. Nu är det bara intill min kvar 😄 dock fick han tills slutet augusti på sig, så får se om han dröjer...

Fortsättning följer.
Grattis!

Finns bild på thujahäcken före också?

Zlatje 👍

J Josohanna skrev:
Borde inte grannen vara till åren kommen om häcken planterades för 30 år sedan? Sitt still i båten och låt naturen ha sin gång. Du kommer med största sannolikhet vinna i slutändan.
30 år är inte mycket i sammanhanget, har bott i mitt hus så länge och kommer att bo här minst 30 år till 🙃

Med det sagt är det fritt fram att klippa häcken som tråden handlar om, TS har ju pratat med grannen och gett honom chansen att åtgärda den. Vi vet inget om väderstrecken, med lite tur är TS sida sydsidan, då är chansen stor att det kommer nytt grönt inom några år.

Att thujahäckar inte får klippas på bredden är tyvärr en väldigt spridd myt. Däremot är risken stor att det blir fult om man tar in den mycket, men bör bestämma bredden från början och hålla den där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.