Z Zlatje skrev:
Hej,

Vill börja med att nämna att det finns ingen klausul/servitut i köpekontraktet för vårt hus att vi måste låta vår del av häcken vara kvar. Även kontrollerat hos lantmäteriet med hjälp av kommunen.

Grannen tror att han bestämmer enskilt över häcken som planterades för 30 år sedan av honom och dåvarande husägare på tomtgränsen. Jag har talat med bygginspektören på kommunen som säger att vi får göra exakt vad vi vill den delen av häcken som står/växer ut över min tomtgräns. Om det så innebär att jag kapar den 1,5m på bredden. Sen om den skulle dö på hans sida för min nya häck alternativt staket (icke bygglovspliktig höjd), som sätts sådär 30cm in från tomtgränsen, är ingenting grannen kan göra något åt med lagstöd, för det är på min tomt.

Grannen är ett rövhål och har åsikter om hur jag ställer mina bilar på uppfarten för det skuggar häcken, vilket är helt befängt att lägga en sådan kommentar. Då har jag nämnt till honom att då kapar jag bredden (dvs grenarna) som går över min tomt så behöver du inte oroa dig att jag står för nära häcken på min sida. Dessutom växer den tjockt mot min tomt så varje år får jag lite smalare uppfart men han påstår att jag inte för röra bredden utan hans godkännande.
Nu känner jag att det är slut med eländet! Orkar inte med honom!

Det här med växtlighet över tomtgränser har ingen övertydlig lag. Det enda jag hittar är att om det är en delad häck, så får jag inte ta bort hela häcken utan att vara överens med grannen. Däremot får jag göra vad jag vill med mina 50% av häcken på längden och bredden.
Hade den stått en bit in på grannens tomt och grenar växt över min tomtgräns hade stegen vara att: 1. Be grannen komma över och klippa häcken. 2. Klippa häcken själv om han vägrar.

Jag tänker att jag följer bygginspektörens uttalande. Har jag det på skrift känner jag att grannen inte har något att säga till om även om han anser att jag förstör den gemensamma häcken. Han skulle tänkt på det för 30 år sedan när han valde dumt nog att plantera den på tomtgränsen utan servitut?

Träd och annan växtlighet räknas som fastighetstillbehör enligt 2 kap. 1 S JE och fastighetsägare får tillföra eller ta bort fastighetstillbehör som exempelvis och buskar. Detta stadgar därför att du som fastighetsägare får ta bort växtlighet på din egen tomt
Hej
Vi bodde i Sigtuna och grannarna hade satt upp häcken för 40 år sedan.
Vi klippte bort ca 1,7 på sidan, lite grymtande.
Men åren efteråt blev hela häcken jättefin.
Du har all rätt att klippa det som är på din mark.
Detta står i den sk. Jordabalken
Häls
Lage

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P peter sterner skrev:
Mn kan inte klippppa tujahäck hur som helst i varje fall inte på sidorna
Med rätt sorts verktyg går det utmärkt!

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hej
Vi klipper våra tuijahäckar varje år på alla sidor . Dom är hur fina som helst

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Lage Eckeskog Lage Eckeskog skrev:
Hej
Vi bodde i Sigtuna och grannarna hade satt upp häcken för 40 år sedan.
Vi klippte bort ca 1,7 på sidan, lite grymtande.
Men åren efteråt blev hela häcken jättefin.
Du har all rätt att klippa det som är på din mark.
Detta står i den sk. Jordabalken
Häls
Lage
Denna häcken vi har är inte klippt på bredden mer än på min sida på 45 år . Är helt håltom och cirka 3m bred. Jag kan inte tänka mig att den blir bra om man skulle klippa in den till ca 1m bredd
Läser man om tujahäckar så står det att man inte skall klippa bort det gröna för då är det inte säkert att den blir något av häcken och att den kan gå ut.

P peter sterner skrev:
Jag kan inte tänka mig att den blir bra om man skulle klippa in den till ca 1m bredd
Syftet är nog inte att häcken ska bli bra. Syftet är att TS ska få bort oönskad växtlighet från sin fastighet. Så tolkar i alla fall jag situationen.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
P peter sterner skrev:
Denna häcken vi har är inte klippt på bredden mer än på min sida på 45 år . Är helt håltom och cirka 3m bred. Jag kan inte tänka mig att den blir bra om man skulle klippa in den till ca 1m bredd
Läser man om tujahäckar så står det att man inte skall klippa bort det gröna för då är det inte säkert att den blir något av häcken och att den kan gå ut.
Vår häck gick från säkert tre meter tjock till mindre än 1m tjocklek när de vi köpte av fixade inför försäljningen. Det tog ju när tre år innan den var grön och fin igen men nog fixar den till sig allt. Nu blir den professionellt klippt en gång om året på alla ledder så den enbart växer på djupet och blir tätare inte bredare.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Thuja smaragd. Han säger att den inte klarar av att klippas på bredden men för varje år inskränker bredden mer och mer på min uppfart så bilen inte får plats. Jag har letat lagstöd och vad jag ser har jag all rätt att klippa bredden på de grunder som nämnts i inlägget.
Klipp ner allt som är på din sida och be grannen fara och flyga. Punkt slut.

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
B Borbl skrev:
Jag fick lov av grannen att skala av grannens thuja brabanthäck in till stammen eftersom den inskränkte på vår tomt. Efter några år var den helt perfekt tät och fin igen med nya skott d.v.s. mycket vackrare än tidigare. Sedan dess har grannen själv fortsatt att klippa den, så att den inte går över vår gräns och den är jättefin och grannsämjan frodas.
Bb
För tydligheten....två olika sorter av häck

• Gilla
Hocke68
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Hej,

Vill börja med att nämna att det finns ingen klausul/servitut i köpekontraktet för vårt hus att vi måste låta vår del av häcken vara kvar. Även kontrollerat hos lantmäteriet med hjälp av kommunen.

Grannen tror att han bestämmer enskilt över häcken som planterades för 30 år sedan av honom och dåvarande husägare på tomtgränsen. Jag har talat med bygginspektören på kommunen som säger att vi får göra exakt vad vi vill den delen av häcken som står/växer ut över min tomtgräns. Om det så innebär att jag kapar den 1,5m på bredden. Sen om den skulle dö på hans sida för min nya häck alternativt staket (icke bygglovspliktig höjd), som sätts sådär 30cm in från tomtgränsen, är ingenting grannen kan göra något åt med lagstöd, för det är på min tomt.

Grannen är ett rövhål och har åsikter om hur jag ställer mina bilar på uppfarten för det skuggar häcken, vilket är helt befängt att lägga en sådan kommentar. Då har jag nämnt till honom att då kapar jag bredden (dvs grenarna) som går över min tomt så behöver du inte oroa dig att jag står för nära häcken på min sida. Dessutom växer den tjockt mot min tomt så varje år får jag lite smalare uppfart men han påstår att jag inte för röra bredden utan hans godkännande.

Det här med växtlighet över tomtgränser har ingen övertydlig lag. Det enda jag hittar är att om det är en delad häck, så får jag inte ta bort hela häcken utan att vara överens med grannen. Däremot får jag göra vad jag vill med mina 50% av häcken på längden och bredden.
Hade den stått en bit in på grannens tomt och grenar växt över min tomtgräns hade stegen vara att: 1. Be grannen komma över och klippa häcken. 2. Klippa häcken själv om han vägrar.

Jag tänker att jag följer bygginspektörens uttalande. Har jag det på skrift känner jag att grannen inte har något att säga till om även om han anser att jag förstör den gemensamma häcken. Han skulle tänkt på det för 30 år sedan när han valde dumt nog att plantera den på tomtgränsen utan servitut?

Träd och annan växtlighet räknas som fastighetstillbehör enligt 2 kap. 1 S JE och fastighetsägare får tillföra eller ta bort fastighetstillbehör som exempelvis och buskar. Detta stadgar därför att du som fastighetsägare får ta bort växtlighet på din egen t
Z Zlatje skrev:
Hej,

Träd och annan växtlighet räknas som fastighetstillbehör enligt 2 kap. 1 S JE och fastighetsägare får tillföra eller ta bort fastighetstillbehör som exempelvis och buskar. Detta stadgar därför att du som fastighetsägare får ta bort växtlighet på din egen tomt
Jag anser att ni lägger för mycket bråk över en häck, kom igen, finns det inget roligare att prara om grannar emellan? Ni borde ta in en medlare..

Men herregud låt häcken vara... varför vill du ha mer insyn mot en granne du inte gillar?

B Braveheart2 skrev:
Men herregud låt häcken vara... varför vill du ha mer insyn mot en granne du inte gillar?
Jag tycker att TS är väldigt tydlig med varför han vill minska häckens utbredning.
Z Zlatje skrev:
Dessutom växer den tjockt mot min tomt så varje år får jag lite smalare uppfart
Z Zlatje skrev:
för varje år inskränker bredden mer och mer på min uppfart så bilen inte får plats.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du vinner inget på att bråka med grannen. Han är en idiot och du blir inte av med honom. Lär dig ignorera honom eller flytta.

Ingen häck kommer att dö för att du beskär den eller sågar ned den. Den slår bara nya skott.
Fast man kan väl inte flytta bara för att man är oense med grannen om en häck. Vilken flyttkarusell det blir i landet om man skall flytta för alla småsaker grannarna går och surar över och alla besserwissrar som finns därute. Det som här är viktigt att fråga honom om varför häcken är så viktig för HONOM?
utifrån hans svar kan du väl bara klargöra för grannen att:
1) ni inte är överens ( om han bara vill ha den kvar för att han vill bestämma och du skall finna dig i det, typ jag var här först)
2) du har självbestämmanderätt kring din tomt och har laglig rätt i det
3) Du vill att ni kommer överens och att om ni inte hittar en kompromiss, så tar du din rätt i anspråk

Då sätter du press på honom att om han inte är villig att kompromissa så blir utfallet för honom det sämsta och han kanske genom att vara lite mer kompromissvillig kan få en inte så illa lösning (för honom)

Claes Sörmland
H Hocke68 skrev:
Fast man kan väl inte flytta bara för att man är oense med grannen om en häck. Vilken flyttkarusell det blir i landet om man skall flytta för alla småsaker grannarna går och surar över och alla besserwissrar som finns därute. Det som här är viktigt att fråga honom om varför häcken är så viktig för HONOM?
utifrån hans svar kan du väl bara klargöra för grannen att:
1) ni inte är överens ( om han bara vill ha den kvar för att han vill bestämma och du skall finna dig i det, typ jag var här först)
2) du har självbestämmanderätt kring din tomt och har laglig rätt i det
3) Du vill att ni kommer överens och att om ni inte hittar en kompromiss, så tar du din rätt i anspråk

Då sätter du press på honom att om han inte är villig att kompromissa så blir utfallet för honom det sämsta och han kanske genom att vara lite mer kompromissvillig kan få en inte så illa lösning (för honom)
Det är är just det, man får lära sig leva med sina grannar. T ex ignorera dem om de vill lägga näsan i blöt och kontrollera sig omgivning.

Klarar man inte det och bryts ned psykologiskt till den nivå att man har svårt att leva sitt liv och kanske drabbas av psykisk ohälsa så skulle i alla fall jag överväga en flytt.

• Gilla
Zevv och 3 till
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Dett finns inget thujaträd som går att hålla smalt i häck. Förr eller senare tar det över. När vi tog bort vår minst 30-åriga häck i tomtgränsen (mot kommunens mark) fick vi 3 meter bredare tomt rakt av. Satte ny blodbokshäck och fick plats med potatisland och massa odlingslådor.
Thuja ska inte användas som häckväxt helt enkelt! Att folk aldrig lär sig!
Lite "Viivilla"-varning på thujahäck. Platt tomt med gräsmatta, vitt hus och Thujahäck, ser det överallt.😆

• Gilla
Pellegnillot71
  • Laddar…
Det är är just det, man får lära sig leva med sina grannar. T ex ignorera dem om de vill lägga näsan i blöt och kontrollera sig omgivning.

Klarar man inte det och bryts ned psykologiskt till den nivå att man har svårt att leva sitt liv och kanske drabbas av psykisk ohälsa så skulle i alla fall jag överväga en flytt
Aajnor Aajnor skrev:
Klipp din halva precis som du vill. Sådana rövhål ska man ge tillbaks med samma mynt.

Klarar man inte det och bryts ned psykologiskt till den nivå att man har svårt att leva sitt liv och kanske drabbas av psykisk ohälsa så skulle i alla fall jag överväga en flytt.
Fast om man inte sätter ned foten direkt, så ser du ju i tråden att det vittnas om att det kommer mer och mer krav. Dessa människor har ett sjukt kontrollbehov och ser sig som chefer i området som har vetorätt. Dom måste man sätta på plats direkt! Inte genom att vara otrevligt utan att vara tydlig med vilka regler som gäller och att man vill kompromissa och klarar dessa chefer inte det så tar man sin lagliga rätt till förfogande och utför det man har rätt till. Då ligger hela den uppkomna situation på den som inte ville kompromissa.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.