Jag har köpt ny spis. Den gamla gick på 400 V trefas och det sitter ett periplex uttag monterat i väggen med tre faser, nolla och jord. Den nya spisen går på 230 V. För att slippa mickla i uttaget skulle jag vilja koppla en ny periplex kontakt så att spisen får den spänning som den behöver. Är det bara att koppla nolla, jord och en fas på respektive anslutning i kontakten och låta bli att koppla de två andra faserna i stickkontakten ?
Men i bruksanvisningen står det:
"Utrustningen levereras utan kontakt. Det behövs
därför anslutas en standardkontakt som klarar
utrustningens effekt. Elkabeln ska placeras så att
den inte någonstans upphettas till en temperatur
på mer än 50°C över rumstemperaturen.
Observera: kontrollera om jordledarens anslutning
är korrekt (identifi eras av den gröna/gula tråden).
Jordning är obligatoriskt.
Utrustningarna är tillverkade för att fungera med
enfas växelström på 220/230 V.
Installationen ska utföras i enlighet med gällande
standard. I annat fall avsäger sig tillverkaren allt
ansvar.
Efter dessa instruktioner visas utrustningens
elschema."
Är det nån som kan hjälpa mig att reda ut det här eller? Ett alternatvi är ju att skita i vad som står i instruktionsboken (som ju verkar lite snurrig) och vänta tills jag får apparetn och kolla hur det ser ut i kopplingsdosan.
"Utrustningen levereras utan kontakt. Det behövs
därför anslutas en standardkontakt som klarar
utrustningens effekt. Elkabeln ska placeras så att
den inte någonstans upphettas till en temperatur
på mer än 50°C över rumstemperaturen.
Observera: kontrollera om jordledarens anslutning
är korrekt (identifi eras av den gröna/gula tråden).
Jordning är obligatoriskt.
Utrustningarna är tillverkade för att fungera med
enfas växelström på 220/230 V.
Installationen ska utföras i enlighet med gällande
standard. I annat fall avsäger sig tillverkaren allt
ansvar.
Efter dessa instruktioner visas utrustningens
elschema."
Är det nån som kan hjälpa mig att reda ut det här eller? Ett alternatvi är ju att skita i vad som står i instruktionsboken (som ju verkar lite snurrig) och vänta tills jag får apparetn och kolla hur det ser ut i kopplingsdosan.
Det är ju hel klart ett alternativ. Har läst lite trådar om att splitta 3 fas och det verkar ju grönt att dela på nollan. SÅ i mitt fall skulle jag kunna dra in 2 faser, nolla och jord och låta ugne få 1 fas och plattan få 1 fas.
Det sitter ju 3 st 16 A säkringar på gruppen i skåpet och även en JFB samt 2,5 kablar så det är ju ordentligt dimensionerat
HIttar inga uppgifter om hur stor säkring som krävs men det står ju att plattan är 2400 W så den klarar sig ju på 16 A
Det sitter ju 3 st 16 A säkringar på gruppen i skåpet och även en JFB samt 2,5 kablar så det är ju ordentligt dimensionerat
HIttar inga uppgifter om hur stor säkring som krävs men det står ju att plattan är 2400 W så den klarar sig ju på 16 A
Tycker det blir lite väl hög belastning på en fas. Om plattan är på 2,4 kW ska ju ugnen inte vara på mer än 1,3 kW, vilket i sig låter lite med tanke på att min drar 3 kW vid snabbstart och 2 kW vid normal drift. Om huvudsäkringarna dessutom är på 16 A är det ju stor risk att den har fler förbrukare också så att den löser ut om man använder plattan och ugnen samtidigt och har dem på samma fas.
Fick in spisen idag och testade att koppla en periplexkontakt med nolla, en fas och jord på den redan monterade sladden som i sin tur sitter på diverse plintar inne i spisen. (hoppas att fabriken vet vilka som ska vara påkopplade).
Det funkade fint som bara den. Har bombat ugnen och plattan samtidigt i full fart utan att säkringen går. Hyfsad fart är det också.
Jag är grym på el. Imorgon ska jag testa att koppla in 3 fas i grannens dörrhandtag så att jag får en tidig julklapp.
Det funkade fint som bara den. Har bombat ugnen och plattan samtidigt i full fart utan att säkringen går. Hyfsad fart är det också.
Jag är grym på el. Imorgon ska jag testa att koppla in 3 fas i grannens dörrhandtag så att jag får en tidig julklapp.
bmx skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Snygg uppgång PEX rör från golv till fördelare
Värme allmänt -
Altanbygge - dela upp över två sommrar
Altan & Uteplats -
Fördelar med oisolerat garage, isolerat samt uppvärmt?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Dela upp exteriör och interiör
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Upprepade inlägg och märklig avdelare i artikelkommentarer
Information & Feedback