Jag har ett fullkopplat perilexuttag trefast som används till en gammaldags kombinerad ugn och spis.

Det är 16 A trefas

Som jag har förstått det så delar man upp denna matning till häll och ugn separat när man gör en renovering med häll och ugn på separata platser. Två faser till hällen som har ca 7000 watt och en fas till ugnen som har ca 3600 watt.

Dock i mitt fall så vill jag ha två ugnar, vilket inte är helt ovanligt nuförtiden. Jag antar att en fast med 16 A inte kommer att räcka till två ugnar? Måste man då dra två separata ledningar av grövre sort (2.5 mm) fram till ugnarna eller hur löser man det? Jag har infälld el så jag antar att det inte är helt lätt att lösa då?

H
Vad har du för huvudsäkringar? Är de också på 16A så gör det ingen skillnad om du delar upp ugn ugn spis på endast 1 trefasgrupp eller 1 trefas och en enfasgrupp. Detta då de i slutändan ändå ligger under 3 faser som är avsäkrade på 16A.

D
C craig_karr skrev:
Jag har ett fullkopplat perilexuttag trefast som används till en gammaldags kombinerad ugn och spis.

Det är 16 A trefas

Som jag har förstått det så delar man upp denna matning till häll och ugn separat när man gör en renovering med häll och ugn på separata platser. Två faser till hällen som har ca 7000 watt och en fas till ugnen som har ca 3600 watt.

Dock i mitt fall så vill jag ha två ugnar, vilket inte är helt ovanligt nuförtiden. Jag antar att en fast med 16 A inte kommer att räcka till två ugnar? Måste man då dra två separata ledningar av grövre sort (2.5 mm) fram till ugnarna eller hur löser man det? Jag har infälld el så jag antar att det inte är helt lätt att lösa då?
Jag har en vän som har en Smegspis med tre ugnar och sex värmezoner. Spisen är avsäkrad med tre 16A. Du kan skarva vidare från ditt befintliga ugnsuttag så att du får två ugnar under din 16A ugnssäkring. Som skrevs ovan, bäst vore om dina huvudsäkringar är större än så.

Huvudsäkringen är faktiskt på hela 40 A men alla grupper har 10 A, förutom trefastgruppen som går till spisen som är på 16A

Fairlane
Jag förstår inte riktigt förslagen med att skarva vidare från din befintliga koppling. Din nuvarande ugn är på 3600W så de 16A som den kan få. Att koppla vidare till en ugn till kommer göra att säkringen går ofta. Du kan ha tur att det fungerar ett att om du startar ena spisen och låter den bli varm innan drar igång bästa, men det låter som en dum idé. Du behöver dra fram en ny grupp från säkringsskåpet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår inte riktigt förslagen med att skarva vidare från din befintliga koppling. Din nuvarande ugn är på 3600W så de 16A som den kan få. Att koppla vidare till en ugn till kommer göra att säkringen går ofta. Du kan ha tur att det fungerar ett att om du startar ena spisen och låter den bli varm innan drar igång bästa, men det låter som en dum idé. Du behöver dra fram en ny grupp från säkringsskåpet.
Jo det var lite så jag själv tyckte att det borde bli. Om det bara går en tråd fram och man bara har en fas att nyttja eftersom två av faserna gått åt till hällen, så borde det väl bli så att man måste dra en ny 2.5 för att det ska gå att köra en ugn till samtidigt, med reservation för att jag inte är expert alls på detta med el

Jag hade lagt fram en ny 3*2,5 grupp till den ena ugnen.
Beroende på matlagningsvanor skulle det möjligen gå att få ihop häll och två ugnar på en trefasgrupp men används allt samtidigt kommer det lösa säkringar mer eller mindre ofta.
Hur man löser installationen beror ju sedan på förutsättningarna.
Är det köksrenovering på gång eller "bara" spisbyte?

H
Har du så pass stor huvudsäkring går det bra att dra fram en till grupp till nästa ugn. Du behöver dock tre nya trådar eftersom att den nya gruppen inte kan nyttja nollan och jorden från trefasgruppen.

Det är för mig inte självklart att man vill använda två ugnar samtidigt, men nu säger du så i sjätte inlägget. Bra, då är vi ett steg på vägen.

Nästa steg är att titta på dessa två ugnars märkeffekt. De torde ha en sammanlagd effekt på minst 5 kW så det duger ju då inte med en ensam fas på 16 A utan man behöver två faser (eller enfas 20-25 A).

Nästa fråga är om ni vill använda hällen fullt ut samtidigt med dessa två ugnar? Nu börjar det i så fall bli dyrt. Ny gruppledning, eventuellt höjning av mätarsäkringarna. Kanske kan ena halvan av hällen få stå tillbaka vid storbaket? Då kan hällen och ena ugnen dela på en fas.

Så vi måste börja med att ni bestämmer er för vad ni vill ha.

Jag är tveksam till att du behöver använda häll och de 2 ugnarna samtidigt. Isåfall så kan man ta en av spisfaserna till ugn nr 2. Inte speciellt vackert. Att dra i en till fas plus nolla kanske man kan och får men det är utanför mitt kunnande. Att byta till lite kraftigare kabel kanske är ett alternativ men då är ju frågan om det rymms i rören.

Man kanske kan nalla av en annan grupp? Kyl/frys eller Micro?

Jag kom på att det nog borde finnas någon 1-fasgrupp som man skulle kunna tråda om till en 2-fas grupp. Det borde vara en tillåten och överskådlig lösning.

Tänker du göra detta själv eller ska du låta en elektriker göra installationen?
Ta in en elektriker som hjälper er att dra fram nödvändiga matningartill er häll och era 2 ugnar. Lyssna inte på dom som skriver att ni inte kommer att använda 2 ugnar samtidigt, varför skulle ni köpa 2 st ugnar isåfall?

Fairlane
tjockelamock tjockelamock skrev:
Ta in en elektriker som hjälper er att dra fram nödvändiga matningartill er häll och era 2 ugnar. Lyssna inte på dom som skriver att ni inte kommer att använda 2 ugnar samtidigt, varför skulle ni köpa 2 st ugnar isåfall?
Klart man kan använda två ugnar samtidigt, men inte om de ligger under samma enfas-säkring (såvida man inte säkrar upp ordentligt, inklusive byte av ledningar).
Ingen har väl skrivit att det inte går generellt, utan bara att det inte går på samma säkring.

Det är köksrenoverering på gång men elen är infälld
tjockelamock tjockelamock skrev:

Så här är det: jag har tagit in en elektriker som har gjort det i samband med en köksrenovering. Dvs jag skickade med köksritningen som visade en häll och två ugnar.

Jag kommer definitivt behöva köra häll och båda ugnarna samtidigt annars ser jag inte att det är så mycket mening med det. Sedan kanske man inte kör fullt blås på allting på en gång men att man kör ett par plattor på hällen samtidigt som man har en ugn på hög temperatur och en annan på lite lägre är nog vanligt på helgen åtminstone.

I vilket fall, först hade de dragit två separata ledningar till ugnarna vilket jag tyckte verkade rätt, men sedan ändrade det helt plötsligt så det blev en ledning med ett dubbeluttag.

Jag ser att det är ett lite tjockare rör som går dit men om det finns två uppsättningar trådar eller bara en bakom ser jag inte.

Jag frågade om det var förberett för att man skulle kunna köra allt men det var svårt att kommunicera med elektrikerna som pratade väldigt lite svenska och ganska dålig engelska.

Jag har inte köpt in båda ugnarna än, så jag ville veta om man kan verifiera att det är rätt. Vore synd att köpa två ugnar om det ändå inte går att köra det

C craig_karr skrev:
Jag frågade om det var förberett för att man skulle kunna köra allt men det var svårt att kommunicera med elektrikerna som pratade väldigt lite svenska och ganska dålig engelska.
Varningsflagg!

Arbetar de för en svensk elfirma eller utländsk? Har du kontrollerat om företaget är registrerat hos Elsäkerhetsverket ?

https://www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget/privatperson

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.