SSSS
I min tvättstuga har jag en 3-fasgrupp framdragen till tvättmaskinen(1-fas) och en 1-fasgrupp till torktumlaren. Nu har jag lagt vattenburen golvvärme i mitt kök som jag tänkte koppla till vämebaronens minielpanna MP4.
Länk till elpannan: http://www.vvsbutiken.nu/dokument/MP4_150206_se.pdf

Denna elpanna går att koppla till 1-fas 1,5kw vilket räcker bra till mitt kök.

Så då undrar jag om det är möjligt att dela upp 3-fasgruppen så att tvättmaskin/elpanna eller tvättmaskin/torktumare går på den och den övriga går på 1-fasgruppen.

Se bild nedan hur min tankte är. Det blir en elektriker som får koppla men innan jag anlitar denne skulle det vara bra att veta om det möjligt/tillåtet att koppla så.

Tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare, anmärkt med 1-fasgrupp, och en minielpanna anmärkt för 1-fas 1,5 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte förbjudet, men låt oss säga att i grunden bör var sak ha sin egen gruppledning. Så det första alternativet att titta på är en ny gruppledning från centralen. Den kanske inte sitter så långt ifrån?

Trefasgrupper är ok för matning av en specifik maskin/apparat som då är två/trefasig. Att börja splitta upp en sådan till uttag för allmänna ändamål är som sagt inte förbjudet men bör göras med eftertanke. Det ställs lite speciella krav på utförandet med tanke på att lekmän får byta ett uttag.

Med detta sagt skulle därmed en rimligt uppdelning vara att låta TM och TT dela på trefasgruppen och använda enfasgruppen till pannan. Det börjar bli en så pass vanlig tillämpning att man får se den som helt ok. Att blanda TM och panna på samma grupp ser konstigt ut på gruppförteckningen, det bör undvikas.

Om du har en trefasgrupp idag, så bör där vara en fas ledig i dosan? Den kan du rent elektriskt använda till din golvvärme.

Jag tolkar din fråga som att du tänkt köra ihop och låta en fas driva två saker här?

Att kombinera tvättmaskin och tumlare på en fas innebär att du bara kan köra en av dem åt gången. Att kombinera värmen med någon av maskinerna innebär troligen att du överbelastar säkringen om värmen kör samtidigt med en av maskinerna. Tvättmaskiner brukar dra typ 2kw, tumlare brukar ligga i en liknande klass.

Att använda 3e fasen till värme går rent elektriskt, och är inte någon akut säkerhetsrisk. Men man kan diskutera om det är lämpligt. Man vill helst att en trefasgrupp skall användas till liknande apparater om dne delas upp. Detta för att ha en överskådlighet i systemet.

Så om det går att dra fram en ny enfasgrupp från centralen med rimlig insats, så är det ett bättre alternativ.

SSSS
H hempularen skrev:
Om du har en trefasgrupp idag, så bör där vara en fas ledig i dosan? Den kan du rent elektriskt använda till din golvvärme.
Nepp två faser är "lediga", torktumlaren går på 1-fasuttaget som original var tänkt till ett torkskåp. I dagsläget är det endast tvättmaskinen som går till 3-fasgruppen.
Jag tolkar din fråga som att du tänkt köra ihop och låta en fas driva två saker här?
Nej, jag menar att två av faserna i 3-fasgruppen ska driva torktumlare och tvättmaskin och isf koppla elpannan till 1-fasgruppen
Att kombinera tvättmaskin och tumlare på en fas innebär att du bara kan köra en av dem åt gången. Att kombinera värmen med någon av maskinerna innebär troligen att du överbelastar säkringen om värmen kör samtidigt med en av maskinerna. Tvättmaskiner brukar dra typ 2kw, tumlare brukar ligga i en liknande klass.

Att använda 3e fasen till värme går rent elektriskt, och är inte någon akut säkerhetsrisk. Men man kan diskutera om det är lämpligt. Man vill helst att en trefasgrupp skall användas till liknande apparater om dne delas upp. Detta för att ha en överskådlighet i systemet.

Så om det går att dra fram en ny enfasgrupp från centralen med rimlig insats, så är det ett bättre alternativ.
Tror du har missuppfattat lite, se ovan.

Redigerat:
SSSS
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte förbjudet, men låt oss säga att i grunden bör var sak ha sin egen gruppledning. Så det första alternativet att titta på är en ny gruppledning från centralen. Den kanske inte sitter så långt ifrån?

Trefasgrupper är ok för matning av en specifik maskin/apparat som då är två/trefasig. Att börja splitta upp en sådan till uttag för allmänna ändamål är som sagt inte förbjudet men bör göras med eftertanke. Det ställs lite speciella krav på utförandet med tanke på att lekmän får byta ett uttag.

Med detta sagt skulle därmed en rimligt uppdelning vara att låta TM och TT dela på trefasgruppen och använda enfasgruppen till pannan. Det börjar bli en så pass vanlig tillämpning att man får se den som helt ok. Att blanda TM och panna på samma grupp ser konstigt ut på gruppförteckningen, det bör undvikas.
Tack för svar! Jag förstår vad du menar, det kan bli lite bökigt att dra helt nytt från centralen. Men jag har identifierat ett tomrör med dragtråd i under VVB, jag vet dock inte om det går direkt till centralen eller någon annanstans så det måste undersökas.

Men för att sammanfatta ditt inlägg så jag har fattar rätt. Det skulle vara okej men inte optimalt att låta TM och TT att dela på trefasgruppen och koppla elpannan på enfasgruppen? Och Optimalt vore att dra en egen grupp från centralen och då ev. i det tomröret som jag har hittat.

Ja så är min syn på saken.

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
Mikael_L
SSSS SSSS skrev:
Men för att sammanfatta ditt inlägg så jag har fattar rätt. Det skulle vara okej men inte optimalt att låta TM och TT att dela på trefasgruppen och koppla elpannan på enfasgruppen? Och Optimalt vore att dra en egen grupp från centralen och då ev. i det tomröret som jag har hittat.
Jag för för min del tycker att det låter i det närmaste optimalt att låta TT och TM dela på samma trefasgrupp, och sen använda den andra enfasgruppen till annat.

Visst, aningens aningens mer optimalt att låta TM och TT ha varsin egen enfasgrupp, men det är helt klart överkurs i detta fall, när det redan finns en befintlig trefasgrupp.
Bara det nu passar att använda då, dvs bra om du vill ha båda maskinerna där.

Kan ju säga som så, när jag byggde nytt så velade jag själv mellan att dela upp en tvåfasgrupp till min TM och TT, eller att dra två separata enfasgrupper, jag valde till sist det andra alternativet, men jag hade helt öppna väggar och skulle välja antalet slangar, och inte ens då såg jag det som helt självklart att dra två separata enfasgrupper, även om det sen blev valet.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
SSSS
Det börjar bli dags att ta tag i detta nu, elpannan är monterad samt vattenfylld och ska bara anslutas till 1-fasgruppen och iom. det så ska jag flytta torktumlaren till 3-fasgruppen. Där sitter det som ni ser på bilden ovan en säkerhetsbrytare. Denna är dock sprucken i plasten så jag tänkte byta ut den.

Min fråga är dock om jag måste byta den till en ny säkerhetsbrytare eller om jag kan koppla TT/TM till en dragavlastad anslutningsdosa med ingång för två kablar.

Elcentralen sitter i hallen bredvid tvättstugan så det är inte så långt bort om man behöver bryta strömmen till maskinerna.

Det behöver inte vara en brytare. Det går att montera två uttag också. Med reservation för att det ser ut på bilderna att inte finnas någon dusch eller badkar i närheten(?). Och att du då måste/bör ha jordfelsbrytare som skyddar.

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
SSSS
H hempularen skrev:
Det behöver inte vara en brytare. Det går att montera två uttag också. Med reservation för att det ser ut på bilderna att inte finnas någon dusch eller badkar i närheten(?). Och att du då måste/bör ha jordfelsbrytare som skyddar.
Okej, som det är nu så sitter det en stickkontakt på TT och TM är ansluten till brytaren utan en stickkontakt så mitt första val skulle vara att koppla dessa till en dragavlastad anslutningsdosa med ingång för två kablar då jag tycker att det skulle bli en snyggare (visuellt) installation. Är det okej att göra så eller måste det finnas brytare/uttag?

Det finns inte dusch eller badkar i rummet och det finns jordfelsbrytare.

Då är det ok att ansluta dem fast direkt i en anslutningsdosa.

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
SSSS
Funderar lite vidare kring detta.... Det skulle vara trevligt att mäta hur mycket el elpannan drar. Och då jag har en diazedcentral är det inte helt enkelt att få in en elmätare där på elpannans grupp.

Det enklaste skulle vara att sätta en anslutningskabel med stickpropp på elpannan och mäta mellan den och uttaget. Men vad jag vet så måste elpannan monteras fast ansluten så där faller den idén.

Tipps på hur jag kan lösa det enkelt/billigt och enligt reglerna?

Det går att montera en mätare i en liten kapsling med mätare bredvid centralen. Och låta matningen till elpannan gå via den kapslingen. Detta är dock något jag inte tycker du skall ge dig på som hempul. I princip skulle man kunna sätta samma kapsling vid pannan där du hade tänkt dig att bryta upp med ett uttag. Eller på själva pannan.

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
SSSS
I princip borde det gå. Men du kan inte sätta den runt hela kabeln, den måste sättas runt fastråden eller en runt varje fastråd, om det är trefas.

Det måste därmed ändå sitta i en skyddande kåpa, trådarna får inte vara åtkomliga. Din elpanna går väl troligen på trefas?

Edit: Läste just högre upp i tråden att du har en enfaspanna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.