12 357 läst ·
101 svar
12k läst
101 svar
Dela lättklinkerblock (LECA) i smala delar
Känner igen situationen så var det för mig för några år sedan, nu är barnen antingen med näsan klistrad i en skärm eller på egna vägar. Väder och barnens fritidsintressen är de största bromskolssarna nu för tiden.K kattparet skrev:
Sådär, har iaf delat upp blockbitar nu. Tog en sabla tid men sågen funkar än, tror jag. Har bara staplat upp men som synes kommer det bli en glipa på över plan med ca 2,5-3 cm, med 1 cm bruk inräknat från alla håll. Kommer förmodligen bli en glipa mellan ovansidan på gallret och översta stenen.
Fick lite småbitar över men undrar om det är till hjälp eller om jag ska göra på nå annat vis?
Ska korta ner stenarna något på längden då de sticker ut sen är det bara å mura på antar jag om ingen tycker det ser helt tokigt ut...
Ja, och stenen över ska lite mer mot väggen så den inte balanserar för mycket på kanten..
Fick lite småbitar över men undrar om det är till hjälp eller om jag ska göra på nå annat vis?
Ska korta ner stenarna något på längden då de sticker ut sen är det bara å mura på antar jag om ingen tycker det ser helt tokigt ut...
Ja, och stenen över ska lite mer mot väggen så den inte balanserar för mycket på kanten..
Vill du inte ha ventilen så högt upp som möjligt? Dels för att komma upp från marken på utsidan och dels för att släppa in den friska kalla luften så högt upp som möjligt i källaren. Kall luft faller ju, den är tung.
Det var en tanke men jag blir lite fundersam hur det går att få till eftersom fasaden med teglet ovan sticker ut ca 3-4 cm från grundmuren. Såvida man inte sätter den och putsar i "taket" av hålet så det inte blir nån glipa. Själva ramen är ju en bit insidan av täckpläten just..Claes Sörmland skrev:
Sen är det vattenrör i den höjden invändigt, inte långt från öppningen, men det kanske är försumbart.
Hadd visst tagit bild på det röret, ca 10-12 cm från vägg.Claes Sörmland skrev:
Lite fler Lecablock, lite bruk. Sätt de större stenarna på plats. Använd sedan småbitar från sönderslagna Lecablock med bruk för att tillverka stenar i egen storlek. Lite som att gjuta egen sten, men du kan klara det utan form.
Jag gjorde själv något liknande vid ett reparationsjobb.
Jag gjorde själv något liknande vid ett reparationsjobb.
Pusslande lite och blev ungefär såhär. La dit träbitar på ca 1 cm tjocka för ungefär fogtjocklek antog jag. Blir som synes nån glipa där i ramen och i ena hörnet. Den smalaste biten jag har går inte in där dock som det är nu. Uppskattar glipan till 3 cm exkl fogmått..Bart skrev:
Då är frågan, ska man korta ner undre blocket ytterligare i bredd och kila in en lång sten mellan i den något större glipan eller fylla ut med bruk?
Det där kommer att fungera.K kattparet skrev:Pusslande lite och blev ungefär såhär. La dit träbitar på ca 1 cm tjocka för ungefär fogtjocklek antog jag. Blir som synes nån glipa där i ramen och i ena hörnet. Den smalaste biten jag har går inte in där dock som det är nu. Uppskattar glipan till 3 cm exkl fogmått..
Då är frågan, ska man korta ner undre blocket ytterligare i bredd och kila in en lång sten mellan i den något större glipan eller fylla ut med bruk?
Det stora hålet fyller du med bruk utan problem.
Eventuell kan du flytta den understa stenen mot mitten.
Det spelar ingen roll om fogen är 1 eller 2 cm.
Stickan
Redigerat: