Stickan56 Stickan56 skrev:
Är du i rätt tråd?

Stickan
Är väl så det ska se ut när det blir klart. Tänkte ha en minialtan framför ventilen och en trappa in.

• Haha
  • Gilla
Totem och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Är du i rätt tråd?

Stickan
Nä. Jag var visst inte det... :crysmile::crysmile::crysmile:
Och det går inte att ta bort inlägget nu heller. :thinking:

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Totem Totem skrev:
Tror man kan anmäla det till SÄPO eller nått så tar de bort det (samtidigt som de undersöker trappan ;))

• Haha
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
Totem Totem skrev:
Moderatorn kan flytta det till rätt tråd.

Stickan

• Gilla
kattparet och 1 till
  • Laddar…
Visa en bild på resultat på ventil fixet. Hur blev det ?!?! Vad blev det som fyllands martl tillslut

M Mick13 skrev:
Visa en bild på resultat på ventil fixet. Hur blev det ?!?! Vad blev det som fyllands martl tillslut
Har inte kommit så långt än (pga småbarn och väderlek), men jag hoppas få nån ordning innan månaden är slut :)

K kattparet skrev:
Har inte kommit så långt än (pga småbarn och väderlek), men jag hoppas få nån ordning innan månaden är slut :)
Känner igen situationen så var det för mig för några år sedan, nu är barnen antingen med näsan klistrad i en skärm eller på egna vägar. Väder och barnens fritidsintressen är de största bromskolssarna nu för tiden.

Sådär, har iaf delat upp blockbitar nu. Tog en sabla tid men sågen funkar än, tror jag. Har bara staplat upp men som synes kommer det bli en glipa på över plan med ca 2,5-3 cm, med 1 cm bruk inräknat från alla håll. Kommer förmodligen bli en glipa mellan ovansidan på gallret och översta stenen.

Fick lite småbitar över men undrar om det är till hjälp eller om jag ska göra på nå annat vis?

Ska korta ner stenarna något på längden då de sticker ut sen är det bara å mura på antar jag om ingen tycker det ser helt tokigt ut...

Ja, och stenen över ska lite mer mot väggen så den inte balanserar för mycket på kanten..

• Staplade blockbitar av sten och ett ventilationsgaller i en vägg, med en synlig glipa överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blockstenar uppstaplade vid en gjutning med synlig glipa och ett galler, indikerar arbete med byggprojekt.
    Skapa konto
  • Blockbitar uppstaplade för byggprojekt, några små bitar ligger åt sidan.
    Skapa konto
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vill du inte ha ventilen så högt upp som möjligt? Dels för att komma upp från marken på utsidan och dels för att släppa in den friska kalla luften så högt upp som möjligt i källaren. Kall luft faller ju, den är tung.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vill du inte ha ventilen så högt upp som möjligt? Dels för att komma upp från marken på utsidan och dels för att släppa in den friska kalla luften så högt upp som möjligt i källaren. Kall luft faller ju, den är tung.
Det var en tanke men jag blir lite fundersam hur det går att få till eftersom fasaden med teglet ovan sticker ut ca 3-4 cm från grundmuren. Såvida man inte sätter den och putsar i "taket" av hålet så det inte blir nån glipa. Själva ramen är ju en bit insidan av täckpläten just..

Sen är det vattenrör i den höjden invändigt, inte långt från öppningen, men det kanske är försumbart.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hadd visst tagit bild på det röret, ca 10-12 cm från vägg.

• Ett rör nära en vägg med ojämn struktur och en synlig mätning av avståndet på ungefär 10-12 cm.
    Skapa konto
Lite fler Lecablock, lite bruk. Sätt de större stenarna på plats. Använd sedan småbitar från sönderslagna Lecablock med bruk för att tillverka stenar i egen storlek. Lite som att gjuta egen sten, men du kan klara det utan form.
Jag gjorde själv något liknande vid ett reparationsjobb.

Bart Bart skrev:
Lite fler Lecablock, lite bruk. Sätt de större stenarna på plats. Använd sedan småbitar från sönderslagna Lecablock med bruk för att tillverka stenar i egen storlek. Lite som att gjuta egen sten, men du kan klara det utan form.
Jag gjorde själv något liknande vid ett reparationsjobb.
Pusslande lite och blev ungefär såhär. La dit träbitar på ca 1 cm tjocka för ungefär fogtjocklek antog jag. Blir som synes nån glipa där i ramen och i ena hörnet. Den smalaste biten jag har går inte in där dock som det är nu. Uppskattar glipan till 3 cm exkl fogmått..

Då är frågan, ska man korta ner undre blocket ytterligare i bredd och kila in en lång sten mellan i den något större glipan eller fylla ut med bruk?

• Betongblock som är ihopfogade i en konstruktion med synliga glipor och ojämn fogning, noe är tänkt att pusslas ihop.
    Skapa konto
  • Byggprojekt med stenläggning, synlig glipa mellan stenar med bakgrundsljus.
    Skapa konto
  • Monteringsförberedelser med en ventilstensblock nära en vägg, stödd på träbitar, med en glipa vid ramen och hörnet.
    Skapa konto
  • Inpassning av tegelstenar med synlig glipa i hörnet och träbitar som distanser.
    Skapa konto
  • Konstruktion med synlig glipa mellan betongblock och metallkomponent, belyst från sidan.
    Skapa konto
Snarare 5 cm. Hade en bit på 4 cm bred. Frågan är hur mycket man törs dela på den utan att den spricker sönder.

• Ventilationsgaller monterat i vägg med synlig isolering och stöd av träbitar.
    Skapa konto
Stickan56
K kattparet skrev:
Pusslande lite och blev ungefär såhär. La dit träbitar på ca 1 cm tjocka för ungefär fogtjocklek antog jag. Blir som synes nån glipa där i ramen och i ena hörnet. Den smalaste biten jag har går inte in där dock som det är nu. Uppskattar glipan till 3 cm exkl fogmått..

Då är frågan, ska man korta ner undre blocket ytterligare i bredd och kila in en lång sten mellan i den något större glipan eller fylla ut med bruk?
Det där kommer att fungera.
Det stora hålet fyller du med bruk utan problem.
Eventuell kan du flytta den understa stenen mot mitten.
Det spelar ingen roll om fogen är 1 eller 2 cm.

Stickan

Redigerat:
  • Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.