Självbyggare
· Södermanland
· 82 inlägg
Hej
Jag har elmätaren sitter i ett skåp på en påle mellan huset och garaget, där inne finns elmätaren, 3 säkringar samt ett 220V eluttag.
Därifrån går kabeln in i husets proppskåp 22 meter under mark.
Från proppskåpet går kabeln till garaget ut igen under mark och passerar elmätaren på stolpen till garaget 70 meter. Det blir ju nästan 100 meter kabel till garaget. Varför i hela fridens dar har man inte dragit till garaget direkt från elmätarskåpet och sparat grävning, installation och 24 meter kabel?
Se bild.
MVH
Thronborg
Jag har elmätaren sitter i ett skåp på en påle mellan huset och garaget, där inne finns elmätaren, 3 säkringar samt ett 220V eluttag.
Därifrån går kabeln in i husets proppskåp 22 meter under mark.
Från proppskåpet går kabeln till garaget ut igen under mark och passerar elmätaren på stolpen till garaget 70 meter. Det blir ju nästan 100 meter kabel till garaget. Varför i hela fridens dar har man inte dragit till garaget direkt från elmätarskåpet och sparat grävning, installation och 24 meter kabel?
Se bild.
MVH
Thronborg
Enkla svaret är jo, visst får man det. Dock är det gissningsvis så att kabeln från huset till garaget är klenare (tex 2,5 mm2 för 16 A säkring) än matningen från mätaren? Om man drar direkt från mätaren så måste även den kabeln dimensioneras efter huvudsäkringen. Är det ett fyrledarsystem innebär det i allmänhet en 10 mm2-kabel. Koppar är dyrt, så det kan alltså vara av kostnadsskäl, hur paradoxalt det än kan verka.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Om det är klen kabel så finns det i de flesta mätarskåp plats för säkringar så man kan avsäkra garagekabeln.
Protte
PS det behövs inte ens en dosa, det går att lägga flera kablar på utgående plint om arean är rätt.
Protte
PS det behövs inte ens en dosa, det går att lägga flera kablar på utgående plint om arean är rätt.
Redigerat:
Man kanske helt enkelt har velat ha garaget som en undercentral till huset. Eller så har man inte tänkt...
Oavsett hur det är med plats i mätarskåpet hade man ju kunnat sätta en kapsling bredvid och säkra av garagekabeln om man hade velat, så det är nog inte anledningen.
Oavsett hur det är med plats i mätarskåpet hade man ju kunnat sätta en kapsling bredvid och säkra av garagekabeln om man hade velat, så det är nog inte anledningen.
Självbyggare
· Södermanland
· 82 inlägg
Nej det är inte plomberar, mätaren är. Men jag skall försöka titta och se om jag kan se kabelarean dels till huset och dels till garaget.
MVH Thronborg
MVH Thronborg
Allvetare
· Västra Götalands
· 849 inlägg
Eluttaget, är det säkrat på en av huvudsäkringarna? Vilken ampere är dom på, 25A, 35A?
Självbyggare
· Södermanland
· 82 inlägg
Ja det verkar vara kopplat på en av huvudsäkringarna. Ser ganska hemmeckat ut. Tror det är 25A. Men jag skall kolla imorgon och ta lite bilder och kolla kabeldiametern.
MVH
Ole
MVH
Ole
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Det absolut märkligaste tycker jag är att proppskåpet i huset sitter 22m under mark?.......
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Gammal luftledning med mätare inne i huset.
Någon drog en kabel därifrån till garaget.
Sedan skulle luftledningen bort och mätare fick inte längre sitta i huset.
Kabel grävs från hus och mätare placeras på stolpen.
Någon drog en kabel därifrån till garaget.
Sedan skulle luftledningen bort och mätare fick inte längre sitta i huset.
Kabel grävs från hus och mätare placeras på stolpen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Precis. Inte helt orimligt scenario.Räknenisse skrev:
Själv så smäller jag nästan av med alla hus ute på landsbygden med ny nedgrävd servis, som går upp på gaveln på huset för att leta sig in på vinden. Det ser ju helt kokofläng ut. Dra om elen inne i huset när luftledningen försvinner istället. Så det scenariot du målar upp är ju rätt och rimligt i jämförelse.
Självbyggare
· Södermanland
· 82 inlägg
Ja såhär ser det ut i verkligheten.
Tacksam för svar om något ser konstigt ut.
MVH
Ole
Tacksam för svar om något ser konstigt ut.
MVH
Ole