Byggahus.se

Dela av 2-plans lgh samt fixa trapphus i hyresfastighet...

1. Crickster
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag sitter och funderar på hur jag bäst/enklast delar av en stor lägenhet till två mindre.
    Det är idag en lgh på 197 kvm i två plan. Det ska bli en lgh per plan är tanken.

Jag har två möjligheter som jag ser det, antingen använda mig av den stora trappan mitt i huset och "döda" en massa kvm på att göra den bra som trapphus. Det medför dock en del problem i undre lägenhet (hur man tar sig till alla rum samt hur man ska få in badrum osv). Eller så ser jag om det går att använda det lite mindre trapphuset på sidan av huset. Den känns liten dock och jag tror inte man får upp en säng/soffa där... ngn som har koll på mått som det borde vara? Kanske går att göra större men känns som det blir dyrt?

Bifogar lite bilder. Tacksam för idéer.

Åke

• Laddar…
  2. H
    Medlem · Nivå 19
    Första frågan är vad är det för bjälklag? Denna åtgärd kräver bygglov och då är det de nya byggreglerna som gäller, dock kan vissa mindre avsteg göras om man kan motivera detta. Har du ett träbjälklag är det ganska omfattande arbeten att få detta ljudklassat enligt de nya reglerna. Har du betong är det lättare.

3. M
    Medlem · Nivå 7
    Jag ser inget kök på vindsplanet?

4. Crickster
    Medlem Nivå 2
    Det ska byggas ett.

• Laddar…
  5. Crickster
    Medlem Nivå 2
    Träbjälklag. Huset från 1929.

6. M
    Medlem · Nivå 7
    Hur många våningar har byggnaden? Finns det hiss i huset? Tänk på att du har tillgänglighetskrav som måste uppfyllas.

Redigerat 16 mar 19:17
  7. Crickster
    Medlem Nivå 2
    Botten/entre vån, andravån och vindsvån. Alltså 3 vån. Ingen hiss.

8. H
    Medlem · Nivå 19
    Hiss krävs ej för 2 våningar. Ljudkraven är svåra att uppnå. Har du gjort en bygglovsansökan? Isåfall bör du göra en direkt och se vad kommun kan tillåta i avsteg för detta kommer vara en stor kostnad om du ska uppfylla dagens krav.

9. M
    Medlem · Nivå 7
    Är det ovanvåning och vindsvåning som ska bli två lägenheter i stället för en? Bottenvåningen orörd? Kolla vad byggnadsnämnden säger om hisskravet som träder in när det blir fler än två våningar.

10. H
    Medlem · Nivå 19
    Vindsvåning är också undantaget från hisskrav.

• Laddar…
  11. AXS
    Medlem · Nivå 9
    Gör två etagelägenheter istället. Mycket charmigare och det blir lättare med tillgängligheten.

12. M
    Medlem · Nivå 7
    Tänk även på brandsäkerhet, varje lägenhet ska vara en egen brandcell och även trapphuset. Jag tycker du ska kontakta kommunen och kolla vilka krav som gäller innan du går för långt i projektet. Tillåter detaljplanen flerbostadshus (fler än två bostäder)?

Redigerat 16 mar 20:02
    • Laddar…
  13. M
    Medlem · Nivå 7
    Ingen dum idé!

14. Crickster
    Medlem Nivå 2
    Det blir alltså större ljudkrav när man ändrar från en lgh till två på detta sätt? Vilka är ljudkraven? Du menar man måste göra om i bjälklagret och inte bara i trapphus?

Nej, jag funderar fortfarande på huset så inget bygglov än.

15. Crickster
    Medlem Nivå 2
    Exakt. Bottenvån orörd.