6 587 läst ·
34 svar
7k läst
34 svar
Datornätverk, tråd eller trådlöst.....?
Säger samma som många andra här. Har du möljigthet att dra tråd så ska du göra det. Trådlöst är i min synpunkt mer till för dom som inte vill ha nätverkskabel överalt eller har svårt att göra det snyggt.
Själv använder jag dock trådlöst. Just för att slippa dra kabel och för att kunna slö surfa i soffan och använda min bärbara som htpc. Angående prestandan har jag inte märkt någon skilland när jag laddar hem(10Mbit). Har dock inte orkat testat angående ladda upp.
Själv använder jag dock trådlöst. Just för att slippa dra kabel och för att kunna slö surfa i soffan och använda min bärbara som htpc. Angående prestandan har jag inte märkt någon skilland när jag laddar hem(10Mbit). Har dock inte orkat testat angående ladda upp.
Kan du dra tråd så gör det innan huset är byggt, det ökar värdet om inte annat. Ska du streama ljud och bild i framtiden är tråd att föredra. Sedan kan man komplettera med trådlöst för bärbara datorer, telefoner etc...
Dra tråd cat6 då kan du använda den till TV senare om du tex skaffar en videoväxel. Dra cat5 eller cat6 för tele är bara trams. Billigare med en trådlös telefon. Komplettera med en separat accesspunkt så du kan stänga det trådlösa om du inte vill ha hackande grannar i nätet. Trådlöst fungerar även bra till W-Less IP-telefoner.
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Trådat är helt klart överlägset.
Trådlöst finns det standarder som kör över 100mbit men det är från en accesspunkt till en device (dator, sonos, tele) men så fort du släpper på en till device så delas kapaciteten med antalet devices du har som kör trådlöst. Så har du ett 802.11n som klarar upp till 300mbit/s men sen släpper på 6 enheter så har det trådlösa bara en toppkapacitet på 50mbit/s till varje enhet, och det är då under absolut bästa tänkbara förhållanden som du når den hastigheten.
Nej, som många säger så se det trådlösa som ett komplement för de bärbara enheterna men ha trådat där du vill ha lite mer kraft i nätet.
Trådlöst finns det standarder som kör över 100mbit men det är från en accesspunkt till en device (dator, sonos, tele) men så fort du släpper på en till device så delas kapaciteten med antalet devices du har som kör trådlöst. Så har du ett 802.11n som klarar upp till 300mbit/s men sen släpper på 6 enheter så har det trådlösa bara en toppkapacitet på 50mbit/s till varje enhet, och det är då under absolut bästa tänkbara förhållanden som du når den hastigheten.
Nej, som många säger så se det trådlösa som ett komplement för de bärbara enheterna men ha trådat där du vill ha lite mer kraft i nätet.
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Det spelar ingen roll om det är 2 meter eller 30 meter mellan datorern. Trafiken går normalt ändå via accesspunkten, inte direkt mellan datorerna. Det är alltså avståndet till accesspunkten som spelar roll.jakim skrev:
Det går att ansluta dator-dator, i s.k Adhoc-läge, men det är inte normalfallet.
Självklart har du rätt. Det jag menar att att dra fram trådar till tele (förrutom ev. dsl-modem) är inte så meningsfullt idag. En trådlös telefon kostar mindre än vad kabel och uttag gör.it-snubben skrev:
Det tråkiga med ad-hoc är att den bara är specad till 11Mbit/s.
Sen ska man inte gå på "marknadsföringsbluffen" när det gäller trådlöst. Det man nämner är radiosystemets totala kapacitet tex 54 mbit, från detta ska det dras en massa extra trafik som krävs för att skicka nyttodatat. När det är gjort ska man komma ihåg att trafiken är dubbelriktad också så räkna med ca 27 på en 54Mbit lösning
Sen ska man inte gå på "marknadsföringsbluffen" när det gäller trådlöst. Det man nämner är radiosystemets totala kapacitet tex 54 mbit, från detta ska det dras en massa extra trafik som krävs för att skicka nyttodatat. När det är gjort ska man komma ihåg att trafiken är dubbelriktad också så räkna med ca 27 på en 54Mbit lösning
jakim: Konstigt då jag själv kan ladda ned motsvarande mängd av en DVD-skiva från internet till datorn trådlöst på klart mindre än 100 minuter, skulle vilja påstå att ditt trådlösa nätverk är knasigt uppsatt eller så är det andra faktorer som spökar.
Visst kan man dra kabelrör för "säkerhets skull" och så gjorde jag förra året. Det kostar så lite. Däremot är rören tomma, och lär nog förbli så, då jag nu planerar att slänga ut alla befintlig datorutrustning och köpa nytt. Och då kommer saken i ett annat läge. Det mesta lutar åt att jag köper en ASUS A7S dator (se http://usa.asus.com/products.aspx?l1=5&l2=133&l3=455&l4=0&model=1666&modelmenu=1 ) och hamnar då i en helt ny datavärld mot den jag varit van vid.
Dessa modeller har mängder av kommunikationsmöjligheter inbyggt i baskonfigurationen, och nyttjar Windows Vista fullt ut. Så självklart utnyttjar jag dessa trådlösa möjligheter i första hand. Troligen går jag på 100% Bluetooth. Men det finns ett men: I ett framtida trådlöst nätverk, undrar jag: Klarar Bluetooth även överföring av framtida streaming TV-signaler (med rimlig upplösning) via Internet? Kan man tro på ASUS uppgifter? Hur mycket (samtidig) informationsöverföring klarar Bluetooth?
Just TV har jag av någon outgrundlig anledning reserverat för fast fiberoptik via ett sådant nätverk för detta, men är jag ute och cyklar? Någon som kan svara?
Jag kör trådbundet på de stationära datorerna och när den bärbara sitter i dockningsstationen och till servern som tar backup. När jag vill slösurfa på altanen eller i soffan så tar jag den bärbara ur dockningsstationen och kör då trådlöst. Det bästa av två världar: Trådbundet så mycket som möjligt och trådlöst där det inte är bekvämt/vettigt att köra trådbundet.