874 läst ·
4 svar
874 läst
4 svar
Dator, tv, ljud, tele
Ska bygga nytt hus (Telia fiberanslutning), men blir alldeles vilsen när det gäller dator, tv, ljud, tele.
Vill bygga ett system (flera?) som fungerar i alla rum. (Central kan placeras i klädkammare)
Enkelt handhavande för hela familjen.
Bra material till hyfsad peng och egen arbetsinsats.
4 sovrum
1 vardagsrum
1 allrum
1 kök
1 matplats
Dator: nätverk till alla rum, Playstation 3
Tv: har parabol med HD-mottagare idag, men vill kunna se olika kanaler i flera olika rum (cardsplitter?) Canal+paket samt Disneykanaler
Ljud: Mycket enkelt system i vardagsrum och kök som endast ska styras med en fjärrkontroll (cd, radio, spotify)
Tele: några uttag (trådlösa telefoner)
Vilka prylar/abonnemang ska man ha. Hur bygger man systemet?
Tacksam för alla tips.
Vill bygga ett system (flera?) som fungerar i alla rum. (Central kan placeras i klädkammare)
Enkelt handhavande för hela familjen.
Bra material till hyfsad peng och egen arbetsinsats.
4 sovrum
1 vardagsrum
1 allrum
1 kök
1 matplats
Dator: nätverk till alla rum, Playstation 3
Tv: har parabol med HD-mottagare idag, men vill kunna se olika kanaler i flera olika rum (cardsplitter?) Canal+paket samt Disneykanaler
Ljud: Mycket enkelt system i vardagsrum och kök som endast ska styras med en fjärrkontroll (cd, radio, spotify)
Tele: några uttag (trådlösa telefoner)
Vilka prylar/abonnemang ska man ha. Hur bygger man systemet?
Tacksam för alla tips.
Har läst igenom den tidigare. Den har några år på nacken och utvecklingen går väl ganska fort. Kan tänka mig att datanätverken ser ut på samma sätt idag, men TV har väl utvecklats en hel del. Hade hoppats att det finns några smidiga lösningar som är integrerade med varandra. Fabrikat, abonnemang, trådlöst etc.?
När det gäller parabol tv så dra 1 alt 2 coax(inspelningsbar box) till varje tv
(för viasat räcker 1 coax även till inspelningsbar box) alla coaxar till en samlingspunktt(stjärnnät) sen parabol med quad eller (quattro lnb och multiswitch)
om fler än fyra mottagare)
(för viasat räcker 1 coax även till inspelningsbar box) alla coaxar till en samlingspunktt(stjärnnät) sen parabol med quad eller (quattro lnb och multiswitch)
om fler än fyra mottagare)
Har du något förslag på vilka prylar man ska använda?
Har en inspelningsbar HD-box (Canal Digital) jag tänkt behålla, till övriga platser tänker jag mig enklast möjliga, bara varje tv kan visa valfri kanal.
Allt från parabol till respektive tv blir med nytt material.
Tacksam för förslag på fabrikat och beteckningar.
Har en inspelningsbar HD-box (Canal Digital) jag tänkt behålla, till övriga platser tänker jag mig enklast möjliga, bara varje tv kan visa valfri kanal.
Allt från parabol till respektive tv blir med nytt material.
Tacksam för förslag på fabrikat och beteckningar.
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara