Hej på er jag har funderingar på att skaffa mig någon bilig data loger så att man kan logga temperatur och strömförbrukning med för att hålla koll på uppvärmningen av kåken. Är det någon här på forumet som har något liknande? Skulle varit kul att få lite tipps i så fall.

//Jonas

MITEC.se

Ser att det är en gammal tråd, men eftersom det inte hänt så mycket här tänkte jag fylla på med lite funderingar och ideer.

Jag har haft samma ide med temperaturövervakning osv. Det borde ju finnas något PC-interface så man kan göra något fint på skärmen som jag har i väggen med en skissbild av de båda våningarna med temperaturerna inritade. Första problemet är bara att få tag i något som enkelt kan kopplas in till datorn. En temperaturlogger till datorn borde ju inte vara dyr alls. Mitecs produkter verkar långt mer avancerat än vad det behöver vara. Man skulle ju egentligen bara behöva något som tittar av en givare med 1s intervall eller något. Att sedan knappa ihop något som fixar den där fina skissen med temperaturerna borde ju inte vara så svårt. Kanske kan ordna så den spottar upp allt i html och fyller på med en fin ruta till höger med 5-dagarsprognos från smhi, senaste nyheterna från aftonbladet m.m. Man skulle kunna få till mycket kul, men jag har inte lyckats få tag på något interface att hooka upp en massa termistorer till. Någon som har en ide? Att sedan skriva en html-parser som greppar info från diverse sidor och slänger upp allt i en internet explorer i fullscreen med automatisk uppdatering får man väl ta. Tar väl någon dag att sätta sig in i programmerandet igen ;)

Använd dig av SMT160, en PWM temperatursensor. Behöver bara 1 tråd till tex parallellporten på en pc.

Lätt som en plätt :-)

Kretsen finns på Elfa tillsammans med kopplingsschema. (Du behöver dock en stabiliserad matning om du skall hända på många av dessa)

/Herman

Oj, såg inte att det dimpt ned en massa svar. Stort tack!

e: Den där var imponerande. Något sådant hade jag önskat mig :)

Hur får man tag på den där snubben. Skulle vilja anlita honom till att grejja något liknande (fast enklare) åt mig :)

daniellindholm skrev:
Hur får man tag på den där snubben. Skulle vilja anlita honom till att grejja något liknande (fast enklare) åt mig :)
Maila honom på: rickard@varmepumpsforum.com ;)

Immobil: Tackar, tackar! Skickade en förfrågan :)

anette_jonas skrev:
Hej på er jag har funderingar på att skaffa mig någon bilig data loger så att man kan logga temperatur och strömförbrukning med för att hålla koll på uppvärmningen av kåken. Är det någon här på forumet som har något liknande? Skulle varit kul att få lite tipps i så fall.
Jag har kopplat in tråkmånsvarianten av det där, helt mekanisk drifttidsmätare på elpatronens två steg, så får man läsa av för hand och skriva upp med papper och penna som förr i tiden, det är bra att öva upp skrivförmågan för den försvinner när man mest sitter framför datorn :)

Jag har annars tänkt på att logga temperaturer o.s.v. men det har inte blivit av. En elfa-beställning senare så kanske det har ändrat sig :)

Är det någon som har byggt något för att logga strömförbrukning?

"Fin-lösningen" är ju att köpa en vanlig elmätare med pulsiutgång som "tickar" för varje t.ex. tiondels kilowatttimme eller liknande...

... jag har funderat på att använda strömtransformatorerna som redan sitter för strömvakten till elpatronen, när de är anslutna till elpatronstyrlådan så verkar det ligga 0.1V per förbrukad ampere ungefär, d.v.s. kring 1.6V vid 16A som mina huvudsäkringar är på. Det är en ganska lagom signalnivå att ev efter viss dämpning leda in på ingången på ett ljudkort. Problemet är ju att det är nollan och inte skyddsjorden det är förbundet med, om det ska vara lagligt så får man antingen se till att ha 10kvadrat-kabel ända från mätarskåpet fram till elpatronstyrboxen som man då kallar PEN-ledare, eller så får jag göra om styrkortet så det inte behöver vara anslutet till nätets nolla (två 220V-reläer styrs från kortet, det är enda anledningen till att det är anslutet till nollan, de skulle man kunna isolera med optokopplare typ moc 3040 eller liknande).

Jag har sett att biltema säljer ljudkort på usb för knappt några pengar alls, tre sådana (för att kunna mäta spänningen på varje fas också) och en usb-hub med egen strömmatning nere i källaren, och en usb-kabel till våningen ovanför och en dator där vore kalas. Sen ska det skrivas mjukvara också, år 2020 :)

mel skrev:
Jag har byggt med Dallas 1-wire tempgivare. [länk] Har totalt 5 givare idag och kör loggning till en databas var femte minut. Givarna är ganska dyra ( ~60:- styck ) men fungerar oerhört bra och är lätta att 'dölja' i rummen.

Kan tillägga att jag kör loggningen under Linux.
På den sidan fungerar ju inte länkarna.
Var hittar man lämplig programvara till datorn?
Finns det även till andra operativsystem än linux?

Kul att det dykt upp precis de lösningar jag letat efter. Nu återstår bara att komma på hur i hela friden man skall kunna dra alla dessa kablar så de inte syns. Känns som en omöjlighet. När jag luskat ut det så är det dags att sätta igång ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.