3 757 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Dämpning av stativ till uteenhet, viktigt att inte montera för stumt?
För en luftluftvärmepump = luftvärmepump.
Min nya uteenhet uppvisar tyvärr resonansljud i (vad jag tror) skalet = höljet för vissa kombinationer av fläkthastighet och kompressorhastighet.
Jag antar att så inte skall vara fallet om man köpt en kvalitetsprodukt?
Jag misstänker att det hela kan bero på att installatören har monterat uteenheten allt för stumt. Uteenheten står på ett stativ, som från början hade gummifötter men de togs bort och så sattes stativet fast i stenplattorna under. Uteenheten i sig har gummifötter, men här har installatören dragit åt bultarna väldigt hårt, så dessa gummifötter ser mosade ut och ger inte heller någon dämpning.
Är det troligt att resonansljudet i höljet kommer från att uteenheten är otillräckligt dämpad i sin montering?
Hur löst och gummidämpat kan man montera en uteenhet utan att det blir risk för att tex kylmediesrören vibrerar sönder av metallutmattning, eller andra problem uppstår?
Tacksam för svar!
Min nya uteenhet uppvisar tyvärr resonansljud i (vad jag tror) skalet = höljet för vissa kombinationer av fläkthastighet och kompressorhastighet.
Jag misstänker att det hela kan bero på att installatören har monterat uteenheten allt för stumt. Uteenheten står på ett stativ, som från början hade gummifötter men de togs bort och så sattes stativet fast i stenplattorna under. Uteenheten i sig har gummifötter, men här har installatören dragit åt bultarna väldigt hårt, så dessa gummifötter ser mosade ut och ger inte heller någon dämpning.
Är det troligt att resonansljudet i höljet kommer från att uteenheten är otillräckligt dämpad i sin montering?
Hur löst och gummidämpat kan man montera en uteenhet utan att det blir risk för att tex kylmediesrören vibrerar sönder av metallutmattning, eller andra problem uppstår?
Tacksam för svar!
Gummidämpare måste vara korrekt monterade för att fungera och är (eller ska vara) exakt utvalda gör att passa de vibrationer och den vikt apparaten har. Gummifötterna för stativet kan jag tänka mig är möjliga att ta bort om man monterar stativet med bultar utan att påverka vibrationsdämpningen, men det är inte säkert. Hör med tillverkaren och skicka bilder till den på hur det ser ut. När det gäller rörens känslighet är det samma sak, de ska klara vibrationer från en korrekt monterad och dämpad pump. På din beskrining låter det som att det antingen är fel på monteringen (för hårt dragna gummidämpare) eller att pumpen vibrerar för mycket av andra orsaker. I vilket fall är det fel på antingen det ena eller det andra.
Tack för ditt svar. Jag misstänkte det. Installatören har gjort det mycket konstigt. Det verkar som om stativet inte var riktigt rakt, så för att få själva uteenheten i våg så har installatören:F fb35523 skrev:Gummidämpare måste vara korrekt monterade för att fungera och är (eller ska vara) exakt utvalda gör att passa de vibrationer och den vikt apparaten har. Gummifötterna för stativet kan jag tänka mig är möjliga att ta bort om man monterar stativet med bultar utan att påverka vibrationsdämpningen, men det är inte säkert. Hör med tillverkaren och skicka bilder till den på hur det ser ut. När det gäller rörens känslighet är det samma sak, de ska klara vibrationer från en korrekt monterad och dämpad pump. På din beskrining låter det som att det antingen är fel på monteringen (för hårt dragna gummidämpare) eller att pumpen vibrerar för mycket av andra orsaker. I vilket fall är det fel på antingen det ena eller det andra.
1. sidan som är för hög, där har han dragit åt stenhårt för att sänka den
2. sidan som var för låg, där har han lagt i en hög med brickor med ungefär halva diametern som gummidämparna, sedan har han dragit stenhårt så gummidämparen är helt mosad.
Resultatet är en uteenhet i våg, men som får olika resonanser vid olika driftslägen, ibland helt "tyst".
Uteenheten är väldigt tyst i övrigt, förutom dessa resonansfenomen.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Både markstativ och konsol på fasaden brukar vara justerbara så låter som en lite udda metod om det är så mycket brickor .
Du har ett skyddsgaller på baksidan av utedelen , dom brukar man ta bort vid installation så det inte fastnar skräp och snö/is på dessa.
Sitter det kvar så kan man få lite konstigt ljud vid vissa varvtal.
Du har ett skyddsgaller på baksidan av utedelen , dom brukar man ta bort vid installation så det inte fastnar skräp och snö/is på dessa.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Ta ett par bilder på utedelen framifrån och på baksidan
Ursäkta om jag hijackar tråden men nu när jag såg att du skrev detta så kom jag på att jag har mitt skyddsgaller kvar. Är det något jag bör ta bort vid kommande service? Fyller den egentligen någon funktion när den väl är installerad? Märkt att is och snö faktiskt fastnar vid kraftig nederbörd.C Comfort Thomas skrev:Både markstativ och konsol på fasaden brukar vara justerbara så låter som en lite udda metod om det är så mycket brickor .
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Om du behöver köpa en service kan du be dom ta bort gallret och den där hårdplasten som sitter där.
Alternativt stänger du av via fjärren , lossar 2 skruvar på någon sida av locket och viker upp locket och tar bort galler och plast som hänger löst och sen på med locket igen.
Sitter den som vanligt installerad 10-30cm från en vägg så har skyddet ingen nytta.
Alternativt stänger du av via fjärren , lossar 2 skruvar på någon sida av locket och viker upp locket och tar bort galler och plast som hänger löst och sen på med locket igen.
Sitter den som vanligt installerad 10-30cm från en vägg så har skyddet ingen nytta.
Finns spiralfjädrar som man kan köpa till uteenheten, har olika styrka för kompressorsidan/den andra sidan.H Husbuggy skrev:För en luftluftvärmepump = luftvärmepump.
Tacksam för svar!![]()
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Stålfjäderdämpare rekommenderas starkt.
Minskar risken för stomljud och tar inte skada av starkt solsken eller blir hårda vintertid som en del gummi blir.
Finns både bra och mindre bra varianter.
Dom som www.entrade.se har i sortimentet har vi bra erfarenhet av.
Minskar risken för stomljud och tar inte skada av starkt solsken eller blir hårda vintertid som en del gummi blir.
Finns både bra och mindre bra varianter.
Dom som www.entrade.se har i sortimentet har vi bra erfarenhet av.
Klicka här för att svara