Sitter här och spekulerar. För emellanåt ett rätt rejält liv i snickeriet med hyvlar, spånsugar, fräsar etc. Ibland för jag liv i samma lokal med stereon. Såg för ett tag sedan ett par smarta hörlurar som dämpar ljud kommande utifrån (dvs från omgivningen) genom att spela att "fasvänt" ljud (jag skriver det precis som att jag förstår vad det innebär....). Här kan man läsa mer om det: http://m3.idg.se/2.1022/1.163149/test-horlurarna-som-stanger-ute-omvarlden

Nu sitter jag och funderar på om detta skulle kunna fungera omvänt...Skulle jag kunna köpa någon box med en mikrofon som fångar upp ljudet från snickerimaskinerna och via PA-system skickar ut rätt "anti-ljud", med effekten att det blir tystare utanför lokalen? Ljudnivån inne i snickeriet är irrelevant.

Finns något sånt här? Funkar det?

Japp, detta finns. Minst en biltillverkare har testat vet jag (då med syfte att tysta insidan i bilen), säkert många andra också. Om det funkar i praktiken - ingen aning :-)

Chaly
I teorin funkar det väl utmärkt, men jag ser vissa praktiska problem med att släcka ut ljud i alla riktningar runt verkstan... Lättare i en viss riktning isåfall...

tommib
I teorin skulle det fungera men eftersom mikrofonerna måste befinna sig vid öronen på den som ska få dämpningen för att få till "rätt" ljud så blir det i praktiken ogörbart. Det har att göra med att ljudet kommer från flera källor och växelverkar med varandra och skapar noder där det blir starkare och noder där det blir svagare.

Hmm...Det är faktiskt en riktning som är viktigast att dämpa. Men även med en/flera mikrofoner på utsidan av den väggen skulle det inte dämpa riktigt rätt? Mikrofonerna kan av praktiska skäl inte placeras där jag vill dämpa ljudet (ca 30m bort)..

Kanske mer var en verktygsfråga egentligen/mod

I bilar med denna funktion funkar det i regel bara bra på en plats. Man får välja var man vill ha dämpningen. Tyvärr går det inte att dämpa ljudet "överallt" genom denna metod.

Jag har haft samma funderingar. Med barn så har jag nästan bara tid att snickra när dom sover, och då vill jag inte störa - och kan inte snickra. :(

Bygger snart min studio, men den ligger långt från barnens rum som tur är...

Man kan dämpa/radera ut ljud på beskrivet vis men endast lokalt. Bästa verkan får man när ljudkällan är något som går med konstant varvtal så att "motljudet" (det fasvända) går att prediktera. Snabba förändringar av frekvensen hos ljudet man vill bli av med stökar till det för motljudsystemet. Bäst fungerande system är de som används i headset i entrepenadmaskiner och stridsfordon eller helikoptrar. Även i turboproplan typ Saab2000 eller liknande fungerar motljudsystemen hyfsat. Det är inte så enkelt som man skulle tro att fixa det i en personbil...men det går!
Att tysta ett helt snickeri på håll utomhus är nog en utopi. Möjligen skulle man kunna dämpa ut konstantvarvsmaskiner lokalt på operatörsplatsen.

M
För att få en ljudvåg att "ta ut" en annan med hjälp av fasvändning i ett tredimensionellt rum och i alla riktningar kräver att källan till den fasvända ljudvågen har exakt samma placering i rummet som källan till den ljudvåg som skall elimineras, och exakt samma spridning och exakt samma ljudstyrka etc. Därmed är det inte fysiskt möjligt. Alla försök blir högt komplicerade alternativ delvis fram till målet så att säga...

Mikael_L
Det där är inget svårt eller märkvärdigt.
Faktiskt ganska lätt.

Men man kan bara släcka ut omgivningsljuden på en enda liten tredimensionell plats.

Vid 20kHz är våglängden 1,7 cm, så ska man släcka ut allt ljud upp till 20kHz så är det tredimensionella klotet där det fungerar ungefär 1,5 cm i diameter. Med perfekt utsläckning i mitten, och bara en liten utsläckningseffekt i ytterkanten av det området.
Råkar man befinna sig 1,7 cm ifrån den perfekta positionen så blir ljudet istället dubbelt så starkt! :confused:

Men vid säg 200Hz så är "klotet" där det fungerar istället ca 1,5 meter i diameter.

När man jobbar med detta i bilar så är det antagligen främst lågfrekvent däcks och vägbuller man adresserar, för att ens ha en chans att lyckas med någon reell förbättring.

• Gilla
HaendigeHerrn
  • Laddar…
Det kallas bullerdämpning mjuka material i tak och på väggar på strategiskt placerade ställen :)

Man kan enkelt testa utsläckning hemma. Det är samma uppställning som när man kollar fasläget på högtalarna till stereoanläggningen. Ställer man högtalarna precis bredvid/mot varandra så blir det en rejäl utsläckning om den ena högtalaren är polvänd, framför allt i basen. Det blir extra bra om man spelar mono-material eller kan välja mono med en knapp på förstärkaren.

tommib
MaxPax skrev:
För att få en ljudvåg att "ta ut" en annan med hjälp av fasvändning i ett tredimensionellt rum och i alla riktningar kräver att källan till den fasvända ljudvågen har exakt samma placering i rummet som källan till den ljudvåg som skall elimineras, och exakt samma spridning och exakt samma ljudstyrka etc. Därmed är det inte fysiskt möjligt. Alla försök blir högt komplicerade alternativ delvis fram till målet så att säga...
Nja... Det är inte så att det inte är fysiskt möjligt. Man behöver inte heller placera källan till motljudet på exakt samma plats som det man vill dämpa. Däremot måste man åstadkomma ett vågmönster som i varje tänkt punkt har samma frekvens och amplitud (men motsatt) mot det man vill dämpa. Det är extremt svårt. Men inte omöjligt.

Titta på t.ex. passiv "radar" där man med hjälp av ekon från kända starka sändare beräknar objekt i en volym (typ man lyssnar på ett flertal kraftiga radio/tv-master och reflektionerna från dessa från en mängd föremål). Detta hade säkert betraktats som "omöjligt" för 50 år sedan men idag är det en reell möjlighet tack vare extremt snabb signalbehandling.

Edit: Ljudmönster->Vågmönster. Tekniken fungerar ju i teorin även för andra typer av vågor än ljudvågor.

Tack för input kring frågan, synd att det var svårt att få till i praktiken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.