Jag har länge retat mig på att det mesta av spånen far förbi utsuget och sätter sig i snetaket som sågen står emot. Jag har gummidukar med självhäftande kant som jag klippte till och klibbade fast på sågen, inte helt perfekt utsug än men bra mycket bättre då spånen i alla fall styrs åt rätt håll. 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gummit förbättrar dammutsuget avsevärt, jag har nästan ingenting bakom sågen nu.
Det skulle vara roligt att se din lösning. Jag har för mig att jag för flera år sedan läste om hur du förbättrade dammutsuget på GTS 10 men kan inte hitta det
Kan du inte länka dit?
Det skulle vara roligt att se din lösning. Jag har för mig att jag för flera år sedan läste om hur du förbättrade dammutsuget på GTS 10 men kan inte hitta det
Jag kapade upp två virkespaket trallvirke utomhus med GCM10SD plus festool dammsugare. Flera liter spån i säcken men kunde inte se något på marken. Överraskad av spånupptaget. Men när jag körde i garaget blev det sämre. Eller snarare det som åkte förbi syntes så mycket bättre. Vad gäller den medföljande spånuppsamlare påsen. Har ni också konstaterat att den är totalt meningslös? Nyfiken att se mer av era bilder. Ju mer jag sågar inomhus ju mer viktigt med dammuppsamlingen givetvis.
Här finns denceson skrev:
http://www.swedishwoodworking.com/articles/improve-dust-collection-on-bosch-contractors-saw/
Fick till tre riktigt sunkiga bilder, insåg först när jag tankat över dem att både vitbalans och exponeringen var skräp.
Gummiflärpen består av dubbla bitar som jag fäst med blindnit i Makitans aluminiumram. Plåtbitar på utsidan agerar bricka för nitskallen. Hålen till nitarna har jag borrat där det passade.

Anledningen till dubbla bitar är att det minimera glipor och se till att spånen har en slät yta utan kanter upp mot utsuget.

En helhetsbild på min såg, fast monterad med dito utsug.

Gummiflärpen består av dubbla bitar som jag fäst med blindnit i Makitans aluminiumram. Plåtbitar på utsidan agerar bricka för nitskallen. Hålen till nitarna har jag borrat där det passade.

Anledningen till dubbla bitar är att det minimera glipor och se till att spånen har en slät yta utan kanter upp mot utsuget.

En helhetsbild på min såg, fast monterad med dito utsug.

Nice, det verkar som du har en längre kant att fästa gummit i så det ser ut att bli en bättre form på gummit runt klingan än vad jag fick till. Jag skall prova ditt utförande med dubbla gummi för att få till ett inlopp utan kant och se om detta eliminerar någon virvelbildning och ytterligare förbättrar utsuget.
Tack phl
Tack phl
Körde ett helt ovetenskapligt test, ni får dra era egna slutsatser
Sågning utan gummi.
Med gummi.
Med extra gummi.
Det jag kan säkert konstatera är att gummit förbättrar transporten. Dubbla gummin är i mitt fall mer tveksamt. Min sågs utsug avslutas med formgjuten plast så det är ju ganska slätt det jag tjänade på extra gummit var ju att minimera den tröskel som bildas på ca. 3 mm mellan gummit och plasten.
Sågning utan gummi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med gummi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med extra gummi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag kan säkert konstatera är att gummit förbättrar transporten. Dubbla gummin är i mitt fall mer tveksamt. Min sågs utsug avslutas med formgjuten plast så det är ju ganska slätt det jag tjänade på extra gummit var ju att minimera den tröskel som bildas på ca. 3 mm mellan gummit och plasten.
Nu har även jag experimenterat på min såg, en Ryobi EMS2026SCL. Resultatet är väl något bättre dammhantering men det finns nog fortfarande möjligheter till förbättring. Bland annat sitter det en plåt mitt i "dammkanalen" som minskar arean och stoppar flödet vilket troligen inte är optimalt.
Så här är det gjort just nu, jag använder plåten för att klämma fast gummibiten - alltså inga modifikationer just nu.
Efter en kalibrering av anhållet och tillägg av ett eget "Crownstop" så verkar den faktiskt prestera riktigt bra. Den kanske är värd en ny klinga och jag kanske kan avvakta Kapexinköpet tills i höst.
Så här är det gjort just nu, jag använder plåten för att klämma fast gummibiten - alltså inga modifikationer just nu.
Efter en kalibrering av anhållet och tillägg av ett eget "Crownstop" så verkar den faktiskt prestera riktigt bra. Den kanske är värd en ny klinga och jag kanske kan avvakta Kapexinköpet tills i höst.
Bra att du fått utsuget bättre, men denna typ av såg är nog svår att få helt dammfri så man får vara glad åt varje förbättring man lyckas åstadkomma. Själv så fick jag lite problem när jag satte dit ett gummi till att limmet inte orkar hålla fast det riktigt, får nog göra som phl och sätta nit.
Jättefint bygge du håller på med
CMT har nya klingor som är 254mm här och här
Jättefint bygge du håller på med
CMT har nya klingor som är 254mm här och här
Klicka här för att svara