Hej,
Jag har en Bosch GAS 35M dammsugare samt en nyligt införskaffad Bosch GTR 55-225 (giraffslip). I dammsugaren sitter en fleecepåse (
Bosch 2 607 432 037)

Problemet: Den evakuerar inte dammet tillräckligt.

Har provat olika hastigheter och inställningar men frågan är om fleecepåsen är rätt?

Bosch Expert P180 slippapper på dyna.

• Nahaufnahme einer grauen Oberfläche mit mehreren runden, grauen Aussparungen in einem unregelmäßigen Muster verteilt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Påsen var inte ny när jag började, men 60% full.

Har du inga standardfilterpåsar att prova med? Det kan också vara filtret som blivit igensatt, tex av läckage från påsen, och då dör suget snabbt. Något som satt sig i slangen och blockerar?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Konstig fråga kanske men är du säker på att dammupptagningen kan vara bättre än du har idag? Tänker att det kanske inte blir bättre än det är idag med den utrustningen.

richardtenggren
Vet inte hur din dammsugare fungerar, men på mina dammsugare från Festool så agerar påsen som ett förfilter. Så kör man slipning så kan man behöva ”slå ur” påsen då den lätt blir igensatt av det fina dammet

• Gilla
jayjahn
  • Laddar…
Bygg/köp en cyklonavskiljare. Innan jag gjorde det kunde man bara slipa några minuter innan påsen/filtret var så pass igensatt att det påverkade uppsugningen.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
ClasseClas
En cyklon löser mycket av problemen med igensatta filter. Det mesta åker ner i cyklonens hink och en mindre andel fortsätter in i dammsugaren. Exempel här:
https://www.amazon.se/gp/product/B08G4D934Y/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o07_s00?ie=UTF8&psc=1

Vit cyklonavskiljare för dammsugare med olika PVC-kopplingar, slangklämmor och monteringstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns även kompletta satser med avfallshink/bottenhink. Det är inga större pengar vi pratar om för den här typen av cykloner.

Bosch gas35M slår på filtret rent var 15s eller nåt i den stilen, filtret är som sagt rent. Jag ska prova en ny påse för att se om det är den som är problemet. Men har kört fleece förut när jag hyrt slipmaskin utan problem..

L Lovan83 skrev:
Konstig fråga kanske men är du säker på att dammupptagningen kan vara bättre än du har idag? Tänker att det kanske inte blir bättre än det är idag med den utrustningen.
Jo det är jag rätt säker på, om nu inte slipmaskinen visar sig vara värdelös, men har svårt att tro det. (har hyrt en slip förut som inte hade detta problem)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.