Hej
Vet ni var man kan köpa en cirkulationsrenare (dammfälla) och vad det kostar ungefär? Vid näst senaste byggnationen hade snickaren med sig en som vi hyrde från det lokala maskinuthyrningsföretaget. Men nu kommer jag göra en hel del själv och under mkt längre tidsperiod så jag funderar på att köpa en istället för att hyra. Har surfat runt i diverse nätbutiker och inte hittat något, får knappt ens några träffar när jag googlar det. Någon som har något tips?

Dustcontrol och Ermator (heter de så nuförtiden) har fällor som ligger på runt 5kkr. Begagnade fällor/luftrenare brukar säljas på auktion på www.retrade.se titt som tätt. Slutpriserna brukar landa på 1-2kkr men då är oftast det dyra finfiltret skapligt igensatt. Ett nytt sådant filter brukar kosta runt 2k5kr.

Kolla exempelvis in Dustconrols AirCube 500 på www.dustcontrol.se eller motsvarande hos www.pullman-ermator.se

v97peter skrev:
Hej
Vet ni var man kan köpa en cirkulationsrenare (dammfälla) och vad det kostar ungefär? Vid näst senaste byggnationen hade snickaren med sig en som vi hyrde från det lokala maskinuthyrningsföretaget. Men nu kommer jag göra en hel del själv och under mkt längre tidsperiod så jag funderar på att köpa en istället för att hyra. Har surfat runt i diverse nätbutiker och inte hittat något, får knappt ens några träffar när jag googlar det. Någon som har något tips?
Förutom de som phl tog upp har jag hittat microclene, säljs av http://www.classichandtools.co.uk/acatalog/Dust-Filtration.html kostar runt 2500 SEK. Ersättningsfiltrena på dessa är betydligt billigare, så man kan gissa de gör ett sämre jobb. Dock är specen bra, och jag har haft mitt i ett års tid nu, det har gjort en enorm skillnad.

--- Mats --

Tror tyvärr inte att Microclenes produkter kan jämföras med de Dustcontrol och Ermators renare. De senare är gjorda för att användas på byggarbetsplatser för att rena stora mängder luft. Framför allt lämpar de sig bra att montera i exempelvis en badrumsdörr vid renovering. Låter man renaren blåsa ut filtrerad luft från badrummet kommer det skapas ett undertryck i badrummet som ser till att inget damm och elände smiter ut genom alla otätheter.

Tackar för svaren! Precis det jag letade efter. Det blev mycket lättare att söka info nu när jag vet vad de heter. Men de var attans dyra. Trodde inte att en portabel fläkt skulle kosta så mycket. Får nog hålla koll på retrade efter någon beggad. /peter

En portabel fläkt kostar inte så mycket. Ett stort HEPA-klassat luftfilter kostar så mycket...

Filter tror jag att jag kan fixa på annat sätt till mkt bättre priser, så för min del vill jag komma över fläkten

Jo, det är ju inga avancerade filter, de ser ut som filter från exempelvis ventilationstillämpningar. Fast bättre priser vete sjutton. Det är alltså inte den tunna filtermattan som sitter som förfilter som kostar tusentals kronor. Finfiltret är ett veckat pappersfilter (stor filteryta) monterat i MDF-ram. Går att få sådana tillverkade av företag som pysslar med filter men det kostar oxo.

Står du på dig och tror att du kan hitta filter till bättre priser så kan du ju köpa ventilationsutrustning. Köp en kanalfläkt och eventuellt en filterlåda så kan du nog få ihop något.

Nästan så jag blir lite sugen på att bygga ihop nåt eget :)
Lite billiga fläktar och luftfiler från Biltema blir säkert bra :D

Axminsters luftrenare är byggd med påsfilter som i utförandet är identiska med de filter som sitter i filterenheter i vanliga ventilationssystem. Därav blir finfiltert mycket billigare. Gissningsvis har de inte samma höga filterklass som filtrena i de industriella renarna. Om det sedan spelar någon roll i sammanhanget vågar jag inte säga något om. Åtminstone med de industriella renarna ska man vara noga med att byta förfiltret då det snabbt sätter igen om man står och river betong och liknande. Det lönar sig att köpa filtermatta på metervara och klippa till förfilter själv. Priserna på originalfilter ligger lite väl högt och filtrena är inget märkvärdigare än de man kan köpa via ventilationsfirmor. Notera dock att det finns väldigt många klassningar på dessa filter.

Ar det inte lite latt att bli dumsnal har.
Det man betalar for ar ju att fanga upp dom sma osynliga partiklarna som ar halsofarliga. Tyvarr kostar ju dessa filter skjortan.
Lite som en bekant till mig stolt berattade for lange sedan att han fatt klagomal pa bilbesiktningen om ett slitet bilbalte. Orginal var dyrt sa han sydde ihop ett eget av nagon form av spannband, det sag jattesnyggt ut men......
(btw Bilprovningen godkande det inte)

Nimajneb skrev:
Ar det inte lite latt att bli dumsnal har.
Det man betalar for ar ju att fanga upp dom sma osynliga partiklarna som ar halsofarliga. Tyvarr kostar ju dessa filter skjortan.
Lite som en bekant till mig stolt berattade for lange sedan att han fatt klagomal pa bilbesiktningen om ett slitet bilbalte. Orginal var dyrt sa han sydde ihop ett eget av nagon form av spannband, det sag jattesnyggt ut men......
(btw Bilprovningen godkande det inte)
Det vore dumsnålt om man köpte ett filter som inte stoppar de små partiklarna. Den svåra frågan är om så är fallet eller inte. Microclene som jag använder stoppar enligt specen de små partiklarna, men som phl påpekar, den kan nog inte jämföras med dustcontrol vad gäller kvalitet. Om det innebär att jag renar luften sämre än jag borde, eller om det innebär att jag renar luften till ett lägre pris, det är den svåra frågan. Observera att en del av filterklassningarna inte handlar om hur väl luften renas, utan handlar om att det skall finnas varnare som berättar när luften inte strömmar bra nog.

Sedan jag köpte filtret har luften och dammet blivit märkbart mycket bättre (hur jag än tittat kan jag inte längre se några partiklar i luften i skenet från sol eller från starka lampor, och dammet på hyllorna har successivt försvunnit). Jag har planer (så var det tänkt från början) att köpa ett till. Trodde jag filtret inte gjorde vad det borde skulle jag köpa en annan sort, men så länge jag tror det till ett lägre pris gör det som skall göras är jag nöjd (ersättningsfiltret är billigt).

--- Mats ----

Jag tror att ni båda har rätt. Dock skulle jag vilja påstå att Microclene-filtret inte alls är lämpat som filter för att plocka byggdamm vid exempelvis badrumsrenovering. Hur bra det fungerar i hobbysnickeriet vet jag inte men enligt utsago fyller det en funktion där.

phl skrev:
Jag tror att ni båda har rätt. Dock skulle jag vilja påstå att Microclene-filtret inte alls är lämpat som filter för att plocka byggdamm vid exempelvis badrumsrenovering. Hur bra det fungerar i hobbysnickeriet vet jag inte men enligt utsago fyller det en funktion där.
Byggdamm kanske det inte lämpar sig för, inte provat. Jovisst, det fyller en funktion i snickeriet. Men det gör även en icke HEPA dammsugare. Frågan är inte om det renar eller ej, för det renar. Frågan är om det renar tilräckligt små partiklar för att det skall vara rent nog. Enligt specen renar det tillräckligt små saker. I verkligheten renar den luften något fantastiskt i allt jag kan se. Troligen kan jag dock inte se de partiklar som är de riktigt små man vill ha renade. Så till slut får man ju hoppas på att specen är sanningsenlig, mycket mer kan man nog inte göra.

--- Mats ---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.