9 551 läst ·
33 svar
10k läst
33 svar
Dålig värme från kamin
Hej
Jag har en Handöl 10 i min stuga i Södra Lappland. Tycker att den är en aning svåreldad men nog är den effektiv ! Följer du instruktionsboken?
Dvs stänger rostret och övre spjället enligt instruktion?
Väntar med andra inlägget så länge det går?
Nu har jag iofs ett ganska litet rum där kaminen är men å andra sidan värmer jag från -25 till +20 ibland..
Jag har problem med att rostertallriken har slagit sig vilket gör den svår att justera när man missat att stänga den i tid.
Om du följt instruktionerna och ändå har dålig effekt så är det nog något annat som felar(tilluft eller dåligt drag).
MVH LOB
Jag har en Handöl 10 i min stuga i Södra Lappland. Tycker att den är en aning svåreldad men nog är den effektiv ! Följer du instruktionsboken?
Nu har jag iofs ett ganska litet rum där kaminen är men å andra sidan värmer jag från -25 till +20 ibland..
Jag har problem med att rostertallriken har slagit sig vilket gör den svår att justera när man missat att stänga den i tid.
Om du följt instruktionerna och ändå har dålig effekt så är det nog något annat som felar(tilluft eller dåligt drag).
MVH LOB
jag tror iallafall att jag gör rätt, har läst instruktionerna och följt dom och jag tycker brasan brinner jämnt och bra, saknar bara värmen.L lob skrev:Hej
MVH LOB
I höjd med varmluftgallret går röret snett in i skorstenen, där är den isolerad. Men bör det inte sitta någon plåt som stoppar värmen från att gå upp i kåpan?E Emanuel01 skrev:
Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg
Jag hade samma problem när vi installerade våran insats. Eldade som en galning men fick knappt upp nån värme. Ringde installatören som kom dit och bilade upp en ventilation på murstockens nedre sida. Ca 15x15cm. Nu funkar det bra och blir varmt. Just denna modell har nån sorts konvektionslösning men i praktiken funkade det inte så bra så en tilluftsventil behövdes ändå.
Edit:
Vi har en contura i5
Edit:
Vi har en contura i5
Förstår inte riktigt, han installerade tilluftskanal i murstocken ? Var det för dåligt med tilluft tidigare? Gick tilluften då via murstocken och en annan pipa i murstocken?S Stugmannen skrev:Jag hade samma problem när vi installerade våran insats. Eldade som en galning men fick knappt upp nån värme. Ringde installatören som kom dit och bilade upp en ventilation på murstockens nedre sida. Ca 15x15cm. Nu funkar det bra och blir varmt. Just denna modell har nån sorts konvektionslösning men i praktiken funkade det inte så bra så en tilluftsventil behövdes ändå.
Edit:
Vi har en contura i5
Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
förklarade kanske konstigt. Det var inte tilluft in i kaminen utan in i murstocken så att det cirkulerar och ger bättre tryck ut genom värmegallret i murstocken ovanför kaminen. Normalt sitter lufttillförseln runt själva insatsen men det gjorde det inte på min.Viktor.J skrev:
Redigerat:
Installera också ett "galler" över kaminen då instruktionen rekomendera det.
Den förorda också isolering under plåten där röret ansluter samt bruk på ovansidan.
Hade denna att gå efter: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjM4eKP17r6AhVuiYsKHU5GDuYQFnoECBcQAQ&url=https://www.contura.eu/download/18.df0648a1665f384bb9b21/1637918109561/iav_Contura_i5_se.pdf&usg=AOvVaw1HgbM4iN_pDA3a3pOj7st5
Flåsar ut värme i det övre hålet!
Den förorda också isolering under plåten där röret ansluter samt bruk på ovansidan.
Hade denna att gå efter: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjM4eKP17r6AhVuiYsKHU5GDuYQFnoECBcQAQ&url=https://www.contura.eu/download/18.df0648a1665f384bb9b21/1637918109561/iav_Contura_i5_se.pdf&usg=AOvVaw1HgbM4iN_pDA3a3pOj7st5
Flåsar ut värme i det övre hålet!
Byt till en fristående kamin, tror det ger betydligt bättre effekt. Jag har en Handöl 10 och har en fåtölj ståendes 2m ifrån. Där går att sitta 10min när jag eldar sedan blir det olidligt varmt, och jag gillar värme! Hålla +30gr i vardagsrummet (40m2) när det är minusgrader utomhus är inga konstigheter.
Jag gissar att en stor del av värmen blir till kråkorna med en insats. En fristående kamin avger ju värmen på ett helt annat sätt. Själva kaminen blir ju så varm att man inte kan röra den, sedan kommer det ut väldigt mycket värme från den första oisolerade skorstensbiten. Uppskattningsvis kommer 40-50% av värmen ut genom gallren. Känns som att du förlorar halva effekten bara där med en insatskamin?
Jag gissar att en stor del av värmen blir till kråkorna med en insats. En fristående kamin avger ju värmen på ett helt annat sätt. Själva kaminen blir ju så varm att man inte kan röra den, sedan kommer det ut väldigt mycket värme från den första oisolerade skorstensbiten. Uppskattningsvis kommer 40-50% av värmen ut genom gallren. Känns som att du förlorar halva effekten bara där med en insatskamin?
Logga in
Skapa konto
Hej. Jag saknar den övre rökhyllan i min handöl 10T. Du skulle inte kunna tänka dig att ta lite mått på den åt mig? Har plåt på jobbet och tänkte göra en egen.M Markarbetaren skrev:Byt till en fristående kamin, tror det ger betydligt bättre effekt. Jag har en Handöl 10 och har en fåtölj ståendes 2m ifrån. Där går att sitta 10min när jag eldar sedan blir det olidligt varmt, och jag gillar värme! Hålla +30gr i vardagsrummet (40m2) när det är minusgrader utomhus är inga konstigheter.
[bild]
Logga in
Skapa konto
Lite off topic. Men du skulle inte kunna tänka dig och mäta den övre rökhyllan? Jag har precis installerat min handöl 10T och saknar den tydligen. Har tillgång till plåt på jobbet och tänkte göra en egen.M Markarbetaren skrev:Byt till en fristående kamin, tror det ger betydligt bättre effekt. Jag har en Handöl 10 och har en fåtölj ståendes 2m ifrån. Där går att sitta 10min när jag eldar sedan blir det olidligt varmt, och jag gillar värme! Hålla +30gr i vardagsrummet (40m2) när det är minusgrader utomhus är inga konstigheter.
[bild]
Jag tänkte sota nästa helg så då kan jag ta lite mått.M mev skrev:Hej. Jag saknar den övre rökhyllan i min handöl 10T. Du skulle inte kunna tänka dig att ta lite mått på den åt mig? Har plåt på jobbet och tänkte göra en egen.
[bild]
Lite off topic. Men du skulle inte kunna tänka dig och mäta den övre rökhyllan? Jag har precis installerat min handöl 10T och saknar den tydligen. Har tillgång till plåt på jobbet och tänkte göra en egen.
Finns annars att beställa på Rökhylla övre till Contura 10 (Tidigare Handöl 10) (eldkraft.se) för 325kr
Redigerat:
Takfläkt är ett löjligt bra hjälpmedel! Har liknande bygge som TS och kan ibland elda på som fasen utan att det blir varmt.. sen kommer jag ihåg att slå på takfläkten och direkt blir det en galen skillnad. Fläkten suger uppåt och sprider ner längst väggarna.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jo jag vet. Men hade en order på saker för att installera kamin hos dom i 5veckor utan att dom fick iväg sakerna, trots att dom skrev "vi skickar på måndag" så hände inget på en hel vecka till. Så lessna och avbeställde ordern och fixa rör osv själv på jobbet då jag hade en bokad besiktning dom deadline. Ser att beräknad leveranstid på rökhyllan är 7-30dagar. Därför känner jag att jag provar göra en själv. Men är så mkt lättare om man har grundmåtten på plåten från börjanM Markarbetaren skrev: