Hej
Jag har en Handöl 10 i min stuga i Södra Lappland. Tycker att den är en aning svåreldad men nog är den effektiv ! Följer du instruktionsboken?
Dvs stänger rostret och övre spjället enligt instruktion?
Väntar med andra inlägget så länge det går?
Nu har jag iofs ett ganska litet rum där kaminen är men å andra sidan värmer jag från -25 till +20 ibland..
Jag har problem med att rostertallriken har slagit sig vilket gör den svår att justera när man missat att stänga den i tid.

Om du följt instruktionerna och ändå har dålig effekt så är det nog något annat som felar(tilluft eller dåligt drag).
MVH LOB

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Kramla
Hej, kan du lägga in lite bilder på kaminen, hur den står osv, lättare att svara tänker jag!
//Kramla

Sitter det något rör upp så de inte bara tryckt in insatsen. Tänker att det då skulle kunna gå ut mycket värme genom skorstenen.

E Emanuel01 skrev:
Sitter det något rör upp så de inte bara tryckt in insatsen. Tänker att det då skulle kunna gå ut mycket värme genom skorstenen.
Kan det bli godkänt av sotaren? Sotaren besiktigade och godkände installationen av min insats innan jag fick använda den.

L lob skrev:
Hej
Jag har en Handöl 10 i min stuga i Södra Lappland. Tycker att den är en aning svåreldad men nog är den effektiv ! Följer du instruktionsboken?
Dvs stänger rostret och övre spjället enligt instruktion?
Väntar med andra inlägget så länge det går?
Nu har jag iofs ett ganska litet rum där kaminen är men å andra sidan värmer jag från -25 till +20 ibland..
Jag har problem med att rostertallriken har slagit sig vilket gör den svår att justera när man missat att stänga den i tid.

Om du följt instruktionerna och ändå har dålig effekt så är det nog något annat som felar(tilluft eller dåligt drag).
MVH LOB
jag tror iallafall att jag gör rätt, har läst instruktionerna och följt dom och jag tycker brasan brinner jämnt och bra, saknar bara värmen.

E Emanuel01 skrev:
I höjd med varmluftgallret går röret snett in i skorstenen, där är den isolerad. Men bör det inte sitta någon plåt som stoppar värmen från att gå upp i kåpan?

• Sneda röret isolerat går in i skorsten, kantig isolering synlig, ingen plåt vid varmluftgallret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy inuti en skorsten med synligt rör och varmluftgaller, frågan om värmeisolering uppmärksammas.
    Skapa konto
  • Rör snett anslutet till skorsten, delvis isolerat, saknar avskärmningsplåt mot kåpan.
    Skapa konto
  • Varmluftsgaller ovanför en braskamin med snett isolerat rör in i skorstenen, undring om värmeavledning.
    Skapa konto
Jag hade samma problem när vi installerade våran insats. Eldade som en galning men fick knappt upp nån värme. Ringde installatören som kom dit och bilade upp en ventilation på murstockens nedre sida. Ca 15x15cm. Nu funkar det bra och blir varmt. Just denna modell har nån sorts konvektionslösning men i praktiken funkade det inte så bra så en tilluftsventil behövdes ändå.

Edit:
Vi har en contura i5

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Jag hade samma problem när vi installerade våran insats. Eldade som en galning men fick knappt upp nån värme. Ringde installatören som kom dit och bilade upp en ventilation på murstockens nedre sida. Ca 15x15cm. Nu funkar det bra och blir varmt. Just denna modell har nån sorts konvektionslösning men i praktiken funkade det inte så bra så en tilluftsventil behövdes ändå.

Edit:
Vi har en contura i5
Förstår inte riktigt, han installerade tilluftskanal i murstocken ? Var det för dåligt med tilluft tidigare? Gick tilluften då via murstocken och en annan pipa i murstocken?

Kamin med öppen spisinsats och värmegaller i en murstock under renovering.
Skapa konto
Viktor.J Viktor.J skrev:
Förstår inte riktigt, han installerade tilluftskanal i murstocken ? Var det för dåligt med tilluft tidigare? Gick tilluften då via murstocken och en annan pipa i murstocken?
förklarade kanske konstigt. Det var inte tilluft in i kaminen utan in i murstocken så att det cirkulerar och ger bättre tryck ut genom värmegallret i murstocken ovanför kaminen. Normalt sitter lufttillförseln runt själva insatsen men det gjorde det inte på min.

Redigerat:
  • Gilla
Svedberg9992
  • Laddar…
  • En kamin med installerat galler ovanpå, placerad mot en vitmålad tegelvägg, med isolering och bruk vid rörets anslutning.
    Skapa konto
M
Byt till en fristående kamin, tror det ger betydligt bättre effekt. Jag har en Handöl 10 och har en fåtölj ståendes 2m ifrån. Där går att sitta 10min när jag eldar sedan blir det olidligt varmt, och jag gillar värme! Hålla +30gr i vardagsrummet (40m2) när det är minusgrader utomhus är inga konstigheter.

Jag gissar att en stor del av värmen blir till kråkorna med en insats. En fristående kamin avger ju värmen på ett helt annat sätt. Själva kaminen blir ju så varm att man inte kan röra den, sedan kommer det ut väldigt mycket värme från den första oisolerade skorstensbiten. Uppskattningsvis kommer 40-50% av värmen ut genom gallren. Känns som att du förlorar halva effekten bara där med en insatskamin?

Del av en grå kamin med gallermönster nära en stenhörn, vilket illustrerar effektiv värmeutstrålning.
Skapa konto

M Markarbetaren skrev:
Byt till en fristående kamin, tror det ger betydligt bättre effekt. Jag har en Handöl 10 och har en fåtölj ståendes 2m ifrån. Där går att sitta 10min när jag eldar sedan blir det olidligt varmt, och jag gillar värme! Hålla +30gr i vardagsrummet (40m2) när det är minusgrader utomhus är inga konstigheter.

Jag gissar att en stor del av värmen blir till kråkorna med en insats. En fristående kamin avger ju värmen på ett helt annat sätt. Själva kaminen blir ju så varm att man inte kan röra den, sedan kommer det ut väldigt mycket värme från den första oisolerade skorstensbiten. Uppskattningsvis kommer 40-50% av värmen ut genom gallren. Känns som att du förlorar halva effekten bara där med en insatskamin?

[bild]
Hej. Jag saknar den övre rökhyllan i min handöl 10T. Du skulle inte kunna tänka dig att ta lite mått på den åt mig? Har plåt på jobbet och tänkte göra en egen.
Schematisk illustration av övre rökhylla i en Handöl 10T kamin, inklusive placering av tappar.
Skapa konto

M Markarbetaren skrev:

[bild]
Lite off topic. Men du skulle inte kunna tänka dig och mäta den övre rökhyllan? Jag har precis installerat min handöl 10T och saknar den tydligen. Har tillgång till plåt på jobbet och tänkte göra en egen.

M
M mev skrev:
Hej. Jag saknar den övre rökhyllan i min handöl 10T. Du skulle inte kunna tänka dig att ta lite mått på den åt mig? Har plåt på jobbet och tänkte göra en egen.
[bild]

Lite off topic. Men du skulle inte kunna tänka dig och mäta den övre rökhyllan? Jag har precis installerat min handöl 10T och saknar den tydligen. Har tillgång till plåt på jobbet och tänkte göra en egen.
Jag tänkte sota nästa helg så då kan jag ta lite mått.
Finns annars att beställa på Rökhylla övre till Contura 10 (Tidigare Handöl 10) (eldkraft.se) för 325kr

Redigerat:
B
Takfläkt är ett löjligt bra hjälpmedel! Har liknande bygge som TS och kan ibland elda på som fasen utan att det blir varmt.. sen kommer jag ihåg att slå på takfläkten och direkt blir det en galen skillnad. Fläkten suger uppåt och sprider ner längst väggarna.

• Gilla
Svedberg9992
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag tänkte sota nästa helg så då kan jag ta lite mått.
Finns annars att beställa på Rökhylla övre till Contura 10 (Tidigare Handöl 10) (eldkraft.se) för 325kr
Jo jag vet. Men hade en order på saker för att installera kamin hos dom i 5veckor utan att dom fick iväg sakerna, trots att dom skrev "vi skickar på måndag" så hände inget på en hel vecka till. Så lessna och avbeställde ordern och fixa rör osv själv på jobbet då jag hade en bokad besiktning dom deadline. Ser att beräknad leveranstid på rökhyllan är 7-30dagar. Därför känner jag att jag provar göra en själv. Men är så mkt lättare om man har grundmåtten på plåten från början :)

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.