Byggahus.se
Jao agerandet kunde varit bättre om man vet hur man ska ställa spakarna.
Sen är det nog lite varierande kvalitet på veden. :/

ströp flödet til tanken. Å då går tempen upp till 80-90 grader.
Så termostat vore bra.

Men uppenbarligen så är det dåligt flöde :/
 
Varför skulle det vara dåligt flöde??

Har du en termisk ventil som skickar in 60 gradigt vatten i pannan så beror tempen ut bara av hur stor effekt pannan ger och laddpumpens flöde. Tempen bör åtminstone stiga 5-10 grader, annars är nåt fel med pannan. Att sträva efter högre panntemp ger inga fördelar, enklare pannor tappar mycket i verkningsgrad med hetare vatten.

Jag tror du ska lära dig elda och hur spjäll mm ska stå. Om pannan nu är värd det.
 
Hm ok med dom orden så är det inget fel. Bara sota och lära sig elda.
Men snart blir det stoker så då blir det förhoppningsvis bättre.
 
Fick för första gången testa rökgasen idag, och den ligger på 120grader..... något för lågt kan jag tycka.
Tyder på för mycket sekundär luft som går igenom och kyler
med 10 meter 200diameter blir draget mer än bra
kanske dags för en dragbegränsare
 
Det kanske är sipelt att veden är sur? Vit rök, dålig effekt ur sur ved, jag vet, jag har testat..
Eller?
 
Har nu fått i ordning vedeldnings problemet.. nu fungerar allt som jag vill att det ska göra. Behövdes inte byta panna. Vet bara av erfarenhet att för dom som inte kan, dom köper sig ur problemet. För min del så sparade jag 60papp (pannbyte) =)

Men har nu oxo monterat Stokern, skönt att den fungerar.
Så nästa år blir det flisning YEEEEE!!!!
 
Staffans2000
Vedeldningsproblemet fixades, hur!

Staffan
 
Berätta hur... annars är liksom hela ide'n med ett forum borta...
 
Jo klart man måste svar, men har varit rätt mycket här hemma så har knappt varit ute på nätet... aja. I allafall så berodde det på att veden inte var riktigt torr!
Veden kändes torr, men det visade sig att det var den INTE.
Lastade in en stor mängd in i pannrummet som fick ligga och torka i en måndag, medans jag körde stoker, å sedan provade igen,

Vilken fart det blev, pannan åkte upp till arbetstemp ganska omgående.

Till sommarn kan jag börja tidigare med veden så den hinner torka. i sommras kunde jag inte det. Om det då inte blir flis istället, får se vilket som blir enklast.
Man lär sig, tydligen hihi.. ;)

Förut så askade pannan så inåt faaasiken, men nu så blir det bara fint stoft kvar. :wow:

Länge leve beprövad teknik!
 
Trodde väl det... "nöjd"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.