Byggahus.se
Jag undrar var jag kan sätta en tempgivare för att kunna mäta panntempen på en CTC V20.
Jag vill har en fristående givare som ska kopplas till en logger för fjärrövervakning.


Såhär ser pannan ut i manualen:


Grön CTC V20 värmepanna med plastlock och översta spjället synligt för placering av tempgivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Schematisk bild av en CTC V20 panna med märkta anslutningar och komponenter för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakom plastlocket till höger om den översta luckan/spjället så har jag hittat detta. Här ser det ut som att det sitter en temperatursensor, det finns även ett ledigt rör. Kan jag föra in en sensor där och få rätt värde?

Öppning i grön CTC V20 panna med synlig temperatursensor och ledigt rör för sensorinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av CTC V20-panna med plastlock, spakar och ledigt rör för potentiell temperaturgivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Prova!
 
B BSOD skrev:
Prova!
Det är förstås ett alternativ, men jag hade gärna velat veta vad det är jag ser på bilden och vart dom olika rören går. Innan jag petar in något där.

Det borde väl finnas ett avsett sälle för detta exempelvis när pannan utrustas med en pelletsbrännare och/eller laddomat?
 
B
Position 7 termisk givare på toppen av pannan låter som ett dykrör. Även om man har laddomat brukar det vars lite varmare vid toppen, så givare sitter ofta där.
 
På bild 3 så är alla givare för driften instuckna , finns det lediga hål där så går det bra att sätta ytterligare givare där. Inte säker att det finns plats i den på topp.
 
  • Gilla
Daniel Nyman
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
På bild 3 så är alla givare för driften instuckna , finns det lediga hål där så går det bra att sätta ytterligare givare där. Inte säker att det finns plats i den på topp.
Tre hål är upptagna, men vad är det fjärde hålet som är ledigt? Leder alla hål till samma ställe?
 
Dom går inte ihop, är separata dykrör, bara köra in en tunn pinne, kanske frugan har en lång strumpsticka och se hur djupt det är. Är nog ca 15 - 20 cm rör som går in i pannan.
 
  • Gilla
Daniel Nyman
  • Laddar…
PS i det övre vänstra är det en mekanisk kappilärtermostat driftermostat och ( nu finns ingen brännare ) ett överhettninskydd ( går till ett vred som klickar ) ,det till höger är säkert en givare för El-patron, och nertill till höger tempgivare panntemp.Nu kan det vara lite skift på dom till höger , sitter på distans och veta säkert måste man öppna och se vart dom går.
 
  • Gilla
Daniel Nyman
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
PS i det övre vänstra är det en mekanisk kappilärtermostat driftermostat och ( nu finns ingen brännare ) ett överhettninskydd ( går till ett vred som klickar ) ,det till höger är säkert en givare för El-patron, och nertill till höger tempgivare panntemp.Nu kan det vara lite skift på dom till höger , sitter på distans och veta säkert måste man öppna och se vart dom går.
Det finns två termostater som klickar, en till den inbyggda elpatronen och en som är avsedd för att användas när pannan utrustas med oljebrännare (kanske samma nyttjas även till pelletsbrännare nu när jag tänker efter).

Därefter så finns det en termometer på pannan som visar panntempen.
 
Troligtvis så används den ena till pelletsen , är liksom lika funktion som om det vore en oljebrännare där. Så det du vill göra då är att få ut en temp från pannan externt., Två skar att tänka på är, vad för temp vill du ha, en från toppen som brukar vara varmast eller en bit ner ( som normalt drifttermostater sitter ) På topp kan det var en plugg att sätta ett dykrör i eller färdigt dykrör , då får du lossa toppplåten och se om det finns. Annars bara använda det fria dykröret som finns, enklast.
 
  • Gilla
Daniel Nyman
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Troligtvis så används den ena till pelletsen , är liksom lika funktion som om det vore en oljebrännare där. Så det du vill göra då är att få ut en temp från pannan externt., Två skar att tänka på är, vad för temp vill du ha, en från toppen som brukar vara varmast eller en bit ner ( som normalt drifttermostater sitter ) På topp kan det var en plugg att sätta ett dykrör i eller färdigt dykrör , då får du lossa toppplåten och se om det finns. Annars bara använda det fria dykröret som finns, enklast.
Jag vill få ut den temp som visas på termostaten som finns på panelen och benämns panntermometer i manualen. Panntemp/drifttermostat osäker på rätta begreppet. Den som helst inte ska bli mer än 90 grader, när den går till 100 så blir det inte bra.
 
Då är det bara att sätta givaren i det hål som är ledigt om det går och är ca 10- 15 cm djupt in ,kolla djupet.. Alla temperaturer/styrningar utgår från den nivån i pannan.
 
  • Gilla
Daniel Nyman
  • Laddar…
D Daniel Nyman skrev:
Jag undrar var jag kan sätta en tempgivare för att kunna mäta panntempen på en CTC V20.
Jag vill har en fristående givare som ska kopplas till en logger för fjärrövervakning.


Såhär ser pannan ut i manualen:


[bild]

[bild]

Bakom plastlocket till höger om den översta luckan/spjället så har jag hittat detta. Här ser det ut som att det sitter en temperatursensor, det finns även ett ledigt rör. Kan jag föra in en sensor där och få rätt värde?

[bild] [bild]
Hej, nyfiken på vad du kom fram till. Jag sitter i samma sist. Var pillade du in givarna? 😅
 
A Alfred2 skrev:
Hej, nyfiken på vad du kom fram till. Jag sitter i samma sist. Var pillade du in givarna? 😅
Jag har hunnit glömma vilket hål det blev, jag kan kolla senare och återkomma. Blev kanske inte helt rätt, verkar som att jag får beredarens temp. Men det funkar för mitt ändamål.
 
D Daniel Nyman skrev:
Jag har hunnit glömma vilket hål det blev, jag kan kolla senare och återkomma. Blev kanske inte helt rätt, verkar som att jag får beredarens temp. Men det funkar för mitt ändamål.
Kolla gärna!
Kan vara helt ute och cykla oxå.. Men vi har en styrbox med 2st givare för pelletsbrännaren och någonstans ska dom in. Frågan är vars 🙈
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.