75 083 läst ·
55 svar
75k läst
55 svar
Dålig lukt i huset
Jag tycker att om det vore mögel så borde det kanske lukta starkare i en del av huset? Det känns som att det är osannorlikt att hela huset är angripet av mögel.S Stig58g skrev:Hej,
Jag har precis samma problem i mitt hus. Det är en lukt som är svår att beskriva men den påminner om mögel och den sätter sig verkligen i allt. Nu när vi bott här något år upplever vi knappt att det luktar men vänner som kommer på besök säger att det luktar mycket. Jag har till och med fått höra att mina kläder luktar mögel på jobbet. Vad kan man göra åt detta och vad orsakar lukten?
Det borde inte kunna vara mögel i ditt fall om luftfuktigheten inte var förhöjd eller så kanske det är en gammal mögelskadada som luktar.E Elis.B skrev:
Du har förmodligen en syll av tryckimpregnerat virke som gör att ALLT luktar .
dit med en ventilations anläggning med under tryck i grunden .när den är monterad så sätter man dit ett ozon aggregat (inte något man köpt på biltema eldyl) utan ett proffs aggregat som får stå ca 3-5 dygn
svärfar hade samma problem som du och har gjort detta, OCAB örebro utförde allt jobb
Lukten i huset försvann ,sitter fortfarande kvar i en del kläder som dom hade hängandes i garaget osv ,
dit med en ventilations anläggning med under tryck i grunden .när den är monterad så sätter man dit ett ozon aggregat (inte något man köpt på biltema eldyl) utan ett proffs aggregat som får stå ca 3-5 dygn
svärfar hade samma problem som du och har gjort detta, OCAB örebro utförde allt jobb
Lukten i huset försvann ,sitter fortfarande kvar i en del kläder som dom hade hängandes i garaget osv ,
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Surfade runt och hittade denna artikel. Det låter onekligen mycket intressant. Är det värt att testa? Tror att det är ozon aggregat som du nämnde men fungerar det verkligen? Känns för bra för att vara sant. Någon som testat att göra det själva?
https://www.ozoneair.com/sv/har-ar-knepet-svenskarna-missar-slipp-mogel-och-stank-pa-24-timmar/
https://www.ozoneair.com/sv/har-ar-knepet-svenskarna-missar-slipp-mogel-och-stank-pa-24-timmar/
Det är troligtvis tryckt virke som luktar, man kan göra en luftanalys inne i huset (tar 5 timmar och kostar typ 3000-4000 kr) för att säkra bevis för att det faktiskt är så.
Jag har samma problem, dock har inte något starkt ämne använts (såsom kreosotolja). Vi har en väldigt svag lukt inne i huset som känns när man kommer in bara.
Jag har funderat på sorptionsavfuktare och kanske undertrycksfläkt men det är inte säkert det fungerar om lukten har smittats vidare, tolkar jag det som.
Jag har samma problem, dock har inte något starkt ämne använts (såsom kreosotolja). Vi har en väldigt svag lukt inne i huset som känns när man kommer in bara.
Jag har funderat på sorptionsavfuktare och kanske undertrycksfläkt men det är inte säkert det fungerar om lukten har smittats vidare, tolkar jag det som.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund upp till 120m²
11 139 kr inkl moms
Läs mer
Jag har ringt en firma som ska komma och titta på det i morgon.Tar man bort virket om det är impregnerat ? Men man behöver nog säkert ozonbehandla för att få bort lukten som har satt sej gissar jag. Läste artikeln om ozonmaskinen och den verkar ju vara bra, ska man våga chansa och köpa en sån? dom var ju inte så dyra.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Det är en stor skillnad på ozonrenare som tex ocab använder och dom billiga som finns på diverse sidor.