D09
Förmodligen är några givare sönder jo, i bästa fall.

D09 skrev:
Hörde på jobbet att en utvändig temp bör inte överstiga 80grader.
Varför svara om man inte har en aning vad man snackar om??

Troligen så är bara termostaten som är sönder, mät vad tempen på kylaren är istället.

Det kan vara att termostaten är öppen hela tiden, det märker oftast på att kylaren blir ljummen efter man haft motorn igång en liten stund.

D09
gtiv skrev:
Varför svara om man inte har en aning vad man snackar om??
Utveckla?

D09 skrev:
Utveckla?
Tempen utanför motorn är mkt mer än 80grader.

D09
Ska kolla med konsumentrådgivaren i kommunen imorgon med.... Blir mer irriterad ju mer jag tänker på det....

Sorry kollade inte att det var du som svarade på ditt inlägg, köp en ny termostat på biltema för en hundring så fungerar det igen,

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Är det termostaten i motorblocket samt kylarslangen tro?

Ja det är det

Börja nu inte skruva sönder bilen själv. Då har du garanterat tappat alla chanser att få ersättning.

Det du bör göra är att kontakta en kunnig verkstad, få ett utlåtande samt ett kostnadsförslag för att reparera felet, om det nu är ett fel på bilen.

Då har du en opartisk bedömning och värdering av felet. Med den offerten i näven kan du bemöta säljaren och föreslå säljaren en lösning. Men en bil som kostar 10500 och har gått de milen får man nog tyvärr räkna med att inte ha så värst mycket garanti på.

Men ni kanske kan hitta en lösning där säljaren tar en del av den ev. kostnaden.

D09 skrev:
Kan man hitta kopplingen mellan punkt 19 och 20 i konsumentköpslagen?

Om bilhandlaren som du köpt bilen av är MRF-ansluten så kan han inte slingra sig från sin branschorganisations regler. Jag skulle besöka honom och tillsammans med honom titta på MRF:s FAQ för begagnatköp. Om han inte anser att det stämmer så kan han alltid ringa till MRF och påpeka att det står fel på deras hemsida medans du är där, helst med högtalartelefon så att du hör båda delarna av samtalet. Inte för att jag tror att ni skulle behöva komma så långt ens.

Om jag minns rätt så ska MRF-anslutna bilhandlare lämna åtminstone "trafiksäkerhetsgaranti" på äldre bilar i en månad. Denna inkluderar komponenter som kan påverka bilens säkerhet, dvs. bromsar, etc. En trasig termostat eller givare går nog inte under denna garanti.

Dock att bete sig som ovan nämnda bilhandlare är ju förkastligt om man vill behålla/få nya kunder. Låter som en regelrätt bilskojare.

Det brukar vara olika givare till kylfläkten resp tempmätaren i instrumentpanelen.
Rör sig inte nålen en millimeter på tempmätaren så skulle jag säga att det är givaren till den dock brukar den gå upp till max direkt när den är trasig, fast det kanske gällde äldre bilar.
Att du mäter över 100grader är normalt.
Nu kankse du inte bör röra nån eftersom du ska reklamera men jag hade i så fall börjat med att kolla kontakterna till givarena i kylarn.

D09
Sitter det en givare bakom instrumentpanelen?

Skickade iväg ett mail till konsumentrådgivaren. Bad om hjälp där, har skrivit ett surt brev till bilfirman.

Kommer även ägna tiden fram till julen att sprida ut vad som hänt till bekanta m.m ska kosta skojarfirman lika mycket som mig.

Så nu sitter jag och fyller i omdöme på rejta, reco etc... Har ni några bra sajter så tipsa gärna.

Frufällan bil verkar inte ha någon hemsida, fick adressuppgifterna till bolaget via ratsit.se. ( enskild firma )

Dom hörde som sagt inte av sig som dom lovade idag.

D09
"Du är välkommen till oss när du är på jakt efter en bil.
Vår försäljning i Frufällan bil består av begagnade bilar. Vår målsättning är att bygga ett god troende mellan oss och kunderna, där kundens nöje är en ära för oss. Vi anstränger oss för att ge dig som kund ett tryggt och trivsam köp. Vi samarbetar med My Money bank och kan erbjuda dig avbetalning/delbetalning på ränta fr.3,95%.

öppettider:

Mån-fred: 10:00- 18:00
Lör: 11:00-17:00
Sön: Enligt överenskommelse

Vi ser fram emot ert besökande och intresse av våra bilar.

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar"

Citat från deras företagsannonsering på blocket..... Antar att reservation för felskrivning var "bygga ett god förtroende"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.