V Viktorpersson1 skrev:
Okay, flera bud!

Tyvärr kände jag själv inte till något om att taklutningen var i minsta laget när tillbyggnaden gjordes. Hade haft synpunkter annars. Om det är så att taket trots detta problem sannolikt kommer fungera en längre tid framöver har jag iof inte några problem med vattenpölen. Jag har dock svårt att göra någon bedömning av den saken. I dagsläget verkar det inte finnas något läckage iaf. Vad som är under plåten ska jag fråga entreprenören om.

Är det någon som skulle kunna uttala sig om riskerna med konstruktionen? Dvs hur pass stora är chanserna att det kan bli problem?
om det är under 5,5 grader i lutning är inte bandtäckning godkänt enligt gällande rekommendationer och uppstår läckage kan det bli problem med försäkringsbolag

Rickard.
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
kan det bli problem med försäkringsbolag
Nu väckte du min nyfikenhet.

Att det är lägre lutning än rekomenderat är ju självklart men plåtslagare lämnar väl garantier på det jobb man gör andå? Om nu inte det specifikt avsagts på offerten.

Och efter garantitiden brukar tilläggsförsäkringar för inträngande vatten ändå vara orimligt dyra så att ingen använder dom.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Nu väckte du min nyfikenhet.

Att det är lägre lutning än rekomenderat är ju självklart men plåtslagare lämnar väl garantier på det jobb man gör andå? Om nu inte det specifikt avsagts på offerten.

Och efter garantitiden brukar tilläggsförsäkringar för inträngande vatten ändå vara orimligt dyra så att ingen använder dom.
Plåtslagaren skall informera om att det kan uppstå problem vid lägre lutning än 5,5 grader och avråda . Vill kunden fortfarande ha det så får man helt enkelt ta med det i kontraktet med kunden. .
Sedan är det ju kunden som får ta det med sitt försäkringsbolag samt plåtslagarens ( firmans försäkringsbolag )

har gjort det ett par ggr när kontrakt skrivits med kund
samt även godkänt när lutningen har pendlat mellan 3-5 grader . Och jag gjort jobbet själv skall tilläggas .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.