Japp jag håller fingrarna borta tills vidare o ser vad som händer.

• Haha
Jogöwa
  • Laddar…
Jag tycker det låter konstigt med så stora tryckvariationer så jag skulle ha kollat lite mer på expansionskärlet.
Men det beror kanske på hur ofta och mycket du har fyllt på vatten...

useless useless skrev:
Jag tycker det låter konstigt med så stora tryckvariationer så jag skulle ha kollat lite mer på expansionskärlet.
Men det beror kanske på hur ofta och mycket du har fyllt på vatten...
Mmm jag vill nog också tro att något inte står rätt till här, dock vet jag inte riktigt hur jag går vidare i felsökningen.
Totalt utanför mitt kompetensområde det här.

Jag kanske missar något men;
Systemet har nyligen blivit påfyllt med vatten, i omgångar
Ny fräsch cirkpump
Det rinner inte konstant från säven utan det har kommit i omgångar(?)
Trycket håller sig uppe, men sjunker när värmebehovet saknas
Säven är motionerad
Det kommer _bara_ luft från expkärlet, alltså inte luft/vatten eller bara vatten

Kan inte se att något annat än att allt är i sin ordning, säven gör sitt jobb (tappar ut när trycket blir för högt).

Om du forcerar lite värme, når värmen alla raddisar i huset?(om inte, testa avlufta och känn sedan igen efter en stund)

J Jogöwa skrev:
Jag kanske missar något men;
Nej det gör du inte 😉
J Jogöwa skrev:
Systemet har nyligen blivit påfyllt med vatten, i omgångar
Japp.
J Jogöwa skrev:
Ny fräsch cirkpump
Korrekt.
J Jogöwa skrev:
Det rinner inte konstant från säven utan det har kommit i omgångar(?)
Exakt.
Och det händer mig veterligen bara på nätterna nu när det blir kallt och framledningstempen ökar (jag brukar ha för vana att kolla pumpen på morgnarna. Har hängt på en pet-flaska på slangen från övertrycksventilen).
J Jogöwa skrev:
Trycket håller sig uppe, men sjunker när värmebehovet saknas
Japp.
J Jogöwa skrev:
Säven är motionerad
Japp.
J Jogöwa skrev:
Det kommer _bara_ luft från expkärlet, alltså inte luft/vatten eller bara vatten
Japp, bara luft.
J Jogöwa skrev:
Kan inte se att något annat än att allt är i sin ordning, säven gör sitt jobb (tappar ut när trycket blir för högt).

Om du forcerar lite värme, når värmen alla raddisar i huset?(om inte, testa avlufta och känn sedan igen efter en stund)
I ärlighetens namn så vet jag inte hur man gör för att forcera värme på det här eländet 😅
Undviker gärna att pilla för mycket på grejer jag har dålig koll på för det brukar oftast sluta med att jag gör det sämre.
Men! Imorse kände jag på elementet längst bort på ena kretsen (har enrörsystem) och det var varmt.

Ok, jag skulle avvakta någon vecka för att se vad som händer. Just nu verkar det ju fungera med undantag för säven som tömmer.

Tänk dock på att om trycket är 1,7 idag utan värmebehov och värmen drar igång inatt så säven tömmer kommer det såklart vara något lägre än 1,7 imorgon (om det inte finns något värmebehov) då det finns mindre vatten i systemet. Fyll då inte på med mer vatten 😁

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jogöwa skrev:
Ok, jag skulle avvakta någon vecka för att se vad som händer. Just nu verkar det ju fungera med undantag för säven som tömmer.

Tänk dock på att om trycket är 1,7 idag utan värmebehov och värmen drar igång inatt så säven tömmer kommer det såklart vara något lägre än 1,7 imorgon (om det inte finns något värmebehov) då det finns mindre vatten i systemet.
Ja alltså det är ju inget problem med värmen så sett utan det är mer att jag tycker att trycket hoppar onaturligt mycket.
SÄV:en är ju på 3 bar så jag antar då att trycket i kretsen går över det på nätterna. Är det rimligt? Jag tror liksom inte framledningstempen är speciellt hög ens på nätterna för så kallt är det ju inte.

När cirkulationspumpen byttes så tappa jag ur vattnet först genom att ta bort centrumskruven.
Sammanlagt kanske där tappades 2-3 dl vatten och då sjönk trycket från 1 bar till 0.
Känns som att det handlar om sjukt små mängder vatten för så stora variationer i tryck.

Okej, ja det låter ju mysko om det är väldigt stora förändringar i trycket.

Men jag skulle ändå avvakta lite, du lär ju märka ifall problemet fortsätter och trycket försvinner helt. Skulle det vara så att du känner att något inte fungerar som det ska så kan du ju kontrollera lufttrycket i expansionskärlet. Finns många guider om det på nätet.

Skulle du fortfarande inte få bukt på problemet så får du ringa hem någon som kollar på det!

J Jogöwa skrev:
Okej, ja det låter ju mysko om det är väldigt stora förändringar i trycket.

Men jag skulle ändå avvakta lite, du lär ju märka ifall problemet fortsätter och trycket försvinner helt. Skulle det vara så att du känner att något inte fungerar som det ska så kan du ju kontrollera lufttrycket i expansionskärlet. Finns många guider om det på nätet.

Skulle du fortfarande inte få bukt på problemet så får du ringa hem någon som kollar på det!
Ja det är ingen ko på grisen just nu så jag får väl avvakta lite.
Annars får jag ta hit någon som kan prylarna helt enkelt.

En sak jag tycker är lite märkligt är att
om jag öppnar SÄV:en och pytsar ut så lite som ett par matskedar vanne så syns det märkbart på manometern.
Är det verkligen normalt att trycket påverkas så mycket på den lilla mängden vanne?
Man kan ju tro att hela kretsen innehåller motsvarande 1 glas vatten......

olabroberg olabroberg skrev:
Ja det är ingen ko på grisen just nu så jag får väl avvakta lite.
Annars får jag ta hit någon som kan prylarna helt enkelt.

En sak jag tycker är lite märkligt är att
om jag öppnar SÄV:en och pytsar ut så lite som ett par matskedar vanne så syns det märkbart på manometern.
Är det verkligen normalt att trycket påverkas så mycket på den lilla mängden vanne?
Man kan ju tro att hela kretsen innehåller motsvarande 1 glas vatten......
haha du verkar ivrig att få det löst, kanske är lika bra att ringa hem någon?

J Jogöwa skrev:
haha du verkar ivrig att få det löst, kanske är lika bra att ringa hem någon?
Mjae så värst orolig är jag inte :)
Men om skitet nu inte funkar som det ska så är det klart skönt att få det löst innan vintern kommer och det är svinkallt :D

• Haha
Jogöwa
  • Laddar…
olabroberg olabroberg skrev:
Sammanlagt kanske där tappades 2-3 dl vatten och då sjönk trycket från 1 bar till 0.
Känns som att det handlar om sjukt små mängder vatten för så stora variationer i tryck.
Expansionskärlet rymmer minst några liter, så om trycket sjönk så mycket när du tappade ut så lite vatten har du ingen fungerande buffert.

Hur gick det med trycket?

Du hade helt rätt @useless , det var expansionskärlet som felade.
Där var i princip inget tryck alls och kärlet var i stort sett helt fullt med vatten.

Tog en cykelpump och pumpade upp förtrycket i kärlet till ca 0,7-0,8 bar (efter att jag tömt ur med säkerhetsventilen).

Verkar fungera kanoners nu så jag förklarar problemet ur världen! 😀

• Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
J Jogöwa skrev:
Hur gick det med trycket?
Sjukaste jag varit med om att du skriver i samma stund som jag går in för att avsluta tråden! :O

Go hjul liksom.

• Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.