2 744 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Dagvatten går felaktigt säger kommunen
Bor i ett område byggt 1960. Då lades kombinerad spill- och dagvattenledning i gatorna.
2010 meddelade kommunen att ledningsrenovering skulle utföras. Vi fick ingen annan information.
Gatan grävdes upp och de lade ner en dagvattenledning. Direkt utanför tomtgränsen anordnades två rensbrunnar.
På något sätt kapades våra spill- och dagvattenledningar och anslöts till kommunens ledningar. Vi fick ingen info om vad som gjordes.
Nu 2025 meddelar kommunen att vårt dagvatten går ut med spillvatten och vi ska åtgärda det.
Jag har begärt ut dokumentation på ritningar och uppgifter om vas de gjorde 2015. Men går besked att ingen dokumentation finns.
Min fråga ät att eftersom kommunen gjort alla arbeten med våra ledningar bör de inte ansvara för att de har kopplat rätt och kontrollerat arbetena de utfört?
2010 meddelade kommunen att ledningsrenovering skulle utföras. Vi fick ingen annan information.
Gatan grävdes upp och de lade ner en dagvattenledning. Direkt utanför tomtgränsen anordnades två rensbrunnar.
På något sätt kapades våra spill- och dagvattenledningar och anslöts till kommunens ledningar. Vi fick ingen info om vad som gjordes.
Nu 2025 meddelar kommunen att vårt dagvatten går ut med spillvatten och vi ska åtgärda det.
Jag har begärt ut dokumentation på ritningar och uppgifter om vas de gjorde 2015. Men går besked att ingen dokumentation finns.
Min fråga ät att eftersom kommunen gjort alla arbeten med våra ledningar bör de inte ansvara för att de har kopplat rätt och kontrollerat arbetena de utfört?
Troligen är din dagvattenledning ansluten till spill ledningen inne på din tomt, dvs inte i närheten av arbetet som kommunen gjorde
Ja det är en möjlighet. Men då borde någon ha frågat sig hur kommer dagvattnet ut till gatan.L LantbrukarN skrev:
Men tyvärr har inte alla betalt för att tänka.
Får göra en kamerainspektion och se hur det ser ut i underjorden.
Det som sker mellan anslutningspunkten i gatan och dina stuprör är nog helt ditt ansvar.
Och ja, det brukar gå till så här. Kommunen separerar dag- och spillvatten och sen får alla fastighetsägare massa jobb att göra.
Och ja, det brukar gå till så här. Kommunen separerar dag- och spillvatten och sen får alla fastighetsägare massa jobb att göra.
De tjafsa med mig när vi dränerade om huset då jag frågade om det var ok att skicka ut dränvattnet med dagvattnet. De påstod då att i deras register från 70 talet fanns ingen info om att dagvattnet gick ut i gatans dagvatten stam. Så de trodde allt gick ut med avloppet.
En granne som kör spolbil åt kommunen hjälpte dock till med fluoriserande färg som hälldes i dagvattenbrunnen på min tomt, sen spolade vi och kollade i diket där dagvattnet kommer ut från gatan. Efter en stund kom där färgat vatten, case closed.
Kanske lätt att kolla med samma färg om du kommer åt att se dagvattnet längre bort i fallinjen.
En granne som kör spolbil åt kommunen hjälpte dock till med fluoriserande färg som hälldes i dagvattenbrunnen på min tomt, sen spolade vi och kollade i diket där dagvattnet kommer ut från gatan. Efter en stund kom där färgat vatten, case closed.
Kanske lätt att kolla med samma färg om du kommer åt att se dagvattnet längre bort i fallinjen.
Exakt så, tyvärr är kommunerna dåliga på att informera om att ansvaret ändras med nya ledningar. Finns mycket pengar att spara genom att ansluta sig till servispunkten när schaktet ligger öppet men kommunerna duckar istället och sedan efter ett par år kommer de istället och hotar med vite.S Staffan-N skrev:
Hoppas du inte har långt till servispunkten från huset. Troligtvis ansluter dagvattnet från rännorna till spillvattenledningen nära ditt hus, så det blir att gräva ner parallellt rör för dagvatten fram till servispunkten.Lennart Helgesson skrev:
Min granne råkade ut för exakt samma sak för några år sedan. Då gick kommunen runt och lade spårämnen i dagvattnet på fastigheterna i området.Lennart Helgesson skrev:
Bor i ett område byggt 1960. Då lades kombinerad spill- och dagvattenledning i gatorna.
De som visade sig ha dagvattnet kopplat till avloppssystemet uppmanades att ändra detta. Eftersom det inte finns någon kommunal dagvattenledning så innebar det att respektive fastighet fick tex anlägga stenkistor etc. Själv hade jag redan egen stenkista som jag anlade för 20 år sedan när jag byggde huset eftersom kommunen ställde krav på det då.
Grannens hus är också som ditt hus byggt på 60-talet och nuvarande ägare hade ingen aning om detta och fick gräva upp halva tomten för att lösa problemet. Alla kostnader för detta hamnade på fastighetsägaren.
Som andra skrivit; detta lär vara ditt egna problem - det är ingenting som kommunen har något ansvar för. Kommunen får problem med de stora vattenmängder som kommer ner i avloppssystemet om dagvattnet är anslutet till det.
Redigerat:
Det är väl mest troligt att dagvattnet är ihopkopplat med det vanliga avloppssystemet inne på din fastighet, självklart är det inte kommunens ansvar att rätta till det problemet.Lennart Helgesson skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Det var ju väldigt vanligt förr att man kopplade samman dagvatten och spillvatten inne på fastigheten, de var ofta tillåtet då.
Sen har man kommit på att det är extremt kostsamt att skicka massa dagvatten till reningsverken och att översvämningsriskerna ökar. Dessutom har man byggt ut mängden bostäder och inte dimensionerat upp va-systemen i samma takt. Så nu tvingas alla med den gamla lösningen att koppla bort sitt dagvatten från sitt spillvatten, till egen kostnad. Vinns LOD för detta och kommunerna har oftast sitt på det torra.
Var glad att de lade ner en dagvattenledning 2015. Ofta kräver kommunen att vattnet skall tas om hand på den egna fastigheten, vilket kostar mer då man måste anlägga stenkistor, pumpbrunnar mm.
Sen har man kommit på att det är extremt kostsamt att skicka massa dagvatten till reningsverken och att översvämningsriskerna ökar. Dessutom har man byggt ut mängden bostäder och inte dimensionerat upp va-systemen i samma takt. Så nu tvingas alla med den gamla lösningen att koppla bort sitt dagvatten från sitt spillvatten, till egen kostnad. Vinns LOD för detta och kommunerna har oftast sitt på det torra.
Var glad att de lade ner en dagvattenledning 2015. Ofta kräver kommunen att vattnet skall tas om hand på den egna fastigheten, vilket kostar mer då man måste anlägga stenkistor, pumpbrunnar mm.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur går vi vidare (golv felaktigt slipat av företag)?
Juridik -
Åtgärda felaktigt undertrycksventilerad golv konstruktion.
Ventilation -
Felaktigt installerad golvvärme. Hur går jag vidare?
Badrum -
Hur åtgärda felaktigt byggd fasad
Fasad -
Göra sandfångare och dagvattenkasett (stenkista) själv med håliga plasttunnor?
Frågor och svar om byggnation