24 316 läst ·
154 svar
24k läst
154 svar
DAGSLJUSINBROTT! Nu har det hänt. Behöver råd om effektivt och billigt skydd.
Gamla nyheter för mig, men jag är uppvuxen i en storstad. Att man låser om sig och inte lämnar värdesaker i hallen sitter i ryggmärgen. Det verkar som om storstadens problem har letat sig ut på landsbygden. (Min lekmannaanalys)
Villaägarna kommer med siffrorna och skriver att utländska stöldligor ligger bakom en stor del av inbrott. Det känns rimligt, Jag ser dock inte en ökning av antal inbrott i siffrorna, snarare en ojämn fördelning över landet.J Jocke Best skrev:
Sedan tror jag att utländska stöldligor oftast handlar om kriminella som är bosatt i andra (närliggande) länder och som kan röra sig fritt genom schengenområdet. När man upptäcker stölden har de kriminella oftast redan flytt över gränsen.
Därför förstår jag inte varför artikeln KoW visar skriver om en utredning om andra brottsrubriceringar, och fler utvisningar. Hur kan hårdare straff och andra brottsrubriceringar hjälpa om man inte fångar buset och vilka vill man utvisa om buset är från Schengenområdet.
Så jag tror också att KoW:s källa kan vara en rasistisk tidning
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/p...-bakom-minst-vart-tredje-inbrott-4596027.aspx
UNT mars 2017: "Av rapporten framgår att flera av de utländska brottsnätverk som kartlagts mer noggrant har visat sig vara betydligt mer utbredda än vad man känt till. Ligorna uppges besitta större kompetens och resurser än livsstilskriminella i Sverige."
Det innebär alltså att vi inte bara kan fortsätta som vi gjort - vi måste höja ribban i våra hem för nu har vi att göra med riktiga proffs tydligen.
UNT mars 2017: "Av rapporten framgår att flera av de utländska brottsnätverk som kartlagts mer noggrant har visat sig vara betydligt mer utbredda än vad man känt till. Ligorna uppges besitta större kompetens och resurser än livsstilskriminella i Sverige."
Det innebär alltså att vi inte bara kan fortsätta som vi gjort - vi måste höja ribban i våra hem för nu har vi att göra med riktiga proffs tydligen.
" I bland annat Frankrike, Tyskland och Spanien har polisen arbetat hårt för att komma åt ligorna, vilket kan ha bidragit till att de sökt sig till Sverige."
Ja här går det ju lite långsammare för både politiker och polis ...
Ja här går det ju lite långsammare för både politiker och polis ...
I min fars fall är tanken att man inte vill köra sönder finbilen - man tar sig alltså helst inte till hans hus om man har en lite ömtålig bil som man är rädd om. Alltså kommer de till fots - och kan då inte bära lika mycket (visst nästa steg är att de tar skåpbilen - men det är ju mer uppseendeväckande så deras risk ökar också).Appendix skrev:
Problemet med en dåligt underhållen väg är ju att buset vet att "här kör ingen annan än innehavaren så här får vi busa ifred".
Det viktigaste för dem är just att kunna jobba ostört. Därför de älskar insynsskyddade tomter.
Visst kan larm avskräcka men det gäller ju att man itne bor för långt från civilisationen.
Vad gäller galler för fönster är ju frågan om man vill bo i ett fängelse.
Vår teori nu är att buset måste stått parkerade någonstans på de allmänna vägarna (finns en "praktisk" parkeringsficka där en avtagsväg går genom en skogsridå) och spanat mot min fars uppfartsväg. När han körde ut svängde de bara förbi på grusvägen som går några hundra meter ovanför min fars tomt, stannade några sekunder så att två tre killar kunde hoppa av och skynda sig ner mot min fars tomt innan någon annan hann passera på vägen och se det. Sen parkerade de bilen på platsen där de kan bevaka min fars uppfartsväg (alternativt släppte de av en gubbe som ställde sig på pass i skogen medan bilen parkerade en bit bort) - och så upprätthöll de kontakt via mobilerna. När killarna i huset kände sig klara - alternativt när min far återvände - skyndade sig killarna upp samma väg de kommit och blev upphämtade av bilen igen. Ungefär så tror vi.
Detta var ju ett praktexempel på att de inte ens tar med sig guldet hem så att de hinner bulta på det. Dvs guldet är skickat innan de kommer hem...L Lärospånet skrev:
Absolut - men tycker att detta ändå måste vara ett undantag. I min fars fall var dom i alla fall inte rädda för att ta unikt silver och guld...pacman42 skrev:
Bra, nu har du någon slags hypotes om modus operandi. Nu kan vi fortsätta att diskutera motåtgärder och hur just detta inbrott hanteras av ordningsmakt och försäkringsbolag. Allt annat är Off Topic./ Mod.L Lärospånet skrev:I min fars fall är tanken att man inte vill köra sönder finbilen - man tar sig alltså helst inte till hans hus om man har en lite ömtålig bil som man är rädd om. Alltså kommer de till fots - och kan då inte bära lika mycket (visst nästa steg är att de tar skåpbilen - men det är ju mer uppseendeväckande så deras risk ökar också).
Vår teori nu är att buset måste stått parkerade någonstans på de allmänna vägarna (finns en "praktisk" parkeringsficka där en avtagsväg går genom en skogsridå) och spanat mot min fars uppfartsväg. När han körde ut svängde de bara förbi på grusvägen som går några hundra meter ovanför min fars tomt, stannade några sekunder så att två tre killar kunde hoppa av och skynda sig ner mot min fars tomt innan någon annan hann passera på vägen och se det. Sen parkerade de bilen på platsen där de kan bevaka min fars uppfartsväg (alternativt släppte de av en gubbe som ställde sig på pass i skogen medan bilen parkerade en bit bort) - och så upprätthöll de kontakt via mobilerna. När killarna i huset kände sig klara - alternativt när min far återvände - skyndade sig killarna upp samma väg de kommit och blev upphämtade av bilen igen. Ungefär så tror vi.
Hej, jag kommer från annat land, där mina mor- och farföräldrar bodde i längor, med gaveln ut mot gatan. På dessa fönster satte man låsbara vikdörrar i massivt trä på insidan på fönstret. När man ville ha mörkt inne eller stänga ute grannarnas blickar, då stängde man dessa, så det inte gick att rubba dem, annars stod de öppet och de tog bara någon cm på var sida i dörrkarmen. Nu vet jag inte om dessa kunde monteras in i bra befintliga fönsternischer, men ville bara berätta. Jag hoppas att det går förstå. Det skulle i alla fall göra svårare för bovar att hitta på något, men de är påhittiga, och nästa gång kanske de tar dörren:/ Det är inte roligt när man får veta att främmande människor har "öppnat och skändat" ens privatliv, inte tala om skadorna. Jag hoppas att ni slipper dem i alla fall.
Min erfarenhet från 45 års säkerhetsarbeten:L Lärospånet skrev:[bild] Min far var borta från mellan cirka 15.00 och 17.00 i går (fredag). Fritt beläget hus i Skåne, 20 min från Lund. Egen lång uppfartsväg i dåligt skick (medvetet drag av min far för att hålla Malmöbus i företrädesvis tyska prestigebilar borta) från stora landsvägen till husets framsida.
Det här buset kom från trädgårdssidan. Ca 500 m ovan trädgården går en grusväg genom landskapet. Finns en infart från denna ner till en gårdsruin som ligger cirka 200m ovan trädgården. Från ruinen vad som inte är mycket mer än en stig till min fars hus. Fält på alla håll runt både fars hus och ruin (med vissa trädridåer).
Modus bör ha varit att bus parkerar vid ruinen. Går ner till min fars hus. Bryter upp fönsterruta på baksida - kastade ut vaser som stod i fönstret och klättrade in.
Sen det gamla vanliga - vänt upp-och-ned på allt, slitit ut lådor, brutit upp låsta lådor mm. Tagit lättburna saker som laptoppar, kameror, smycken, ficklampa (är väl bra att ha på busjobbet) mm. Mycket att gå igenom och svårt att överskåda just nu.
Men värst av allt för min far är vetskapen att vem som helst utrustad med bräckjärn har huvudnyckel till hans hem.
Fönstret var inte trasigt, det hade alltså bara lyfts med bräckjärn så att fönsterhasparnas karmbeslag knäckts.
Fönsterlåset monterat i nederkant hjälpte inte alls. Hade bara lufts ur det också - inte ens gått sönder utan "fungerar" fortfarande.
Nu till frågan vad man kan göra för att återställa någon slags trygghet. Fönstren är av vanlig dubbelkopplad tvåglastyp, träkarm. Inte aktuellt att byta. Galler är väl effektivt - funderar på att ha en smed svetsa något - men ser väl ut som ett fängelse då.
Eftersträvar som sagt enkla och billiga och snabba lösningar.
Kan man sätta stift på samma sätt som görs med dörrar?
Kan man sätta någon form av brytskydd under fönstren så att kofotstricket inte funkar?
Sätta fönsterlås också i ovankant? På sidorna?
Något annat?
Larm och kameror verkar ju ha marginell effekt så det är inte heller första prio.
Hund inte aktuellt.
Tilläggas bör att även min far åkt ut med bilen stod det fler bilar parkerade på gårdsplanen och han hade radion påslagen inne i huset. Det verkar alltså som att buset spanade på honom och visste att han åkte ut med bilen. Inga telefonsamtal har gjorts till huset under tiden. Grannar som har rört sig i området vid ungefär samma tid har inte sett något.
Tacksam för alla konstruktiva råd!
Bästa mesta prisvärda (och fulaste) fönsterlåset är fortfarande 2 skruvöglor + litet hängklås
har för länge sedan vairt försäkringsmässigt godkänt
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Vill informera om ett par saker.
Först, att ha en allt för stark sirén är olagligt. Finns folk som fått erfara det den hårda vägen - att få en "Vållande till kroppsskada" på CVt är inget kul. Det spelar ingen roll hur mycket skyltar och varningar du har - en fara skall i första hand undvikas - och är en fara ditsatt medvetet för att göra obehörigt folk illa så åker man dit. En innesirén är till för att skrämma iväg tjuvarna och göra det jobbigt för tjuvarna - inte skada tjuvens hörsel.
Detsamma gäller att ha fördröjning på t.ex. dim/rökgeneratorer/stroboskop så att tjuven "hinner in" och fastnar.
Finns en sirén som heter Inferno, där man har väl valda frekvenser som gör det obehagligt istället för att att dra upp ljudnivån allt för högt.
Däremot en dimgenerator är ändå en bra lösning, men ha att den löser direkt vid inbrott. En bra idé är också att fixa automatisk på/avlarmning via låset. Antingen genom en mikrobrytare i låskistan (givetvis måste då låskistan sabotageskyddas med en sabotagekontakt), eller någon form av elektronisk inpassering/kontroll.
Då slipper man även omaket att larma på/av, och därmed kommer det inte bli falsklarm.
Först, att ha en allt för stark sirén är olagligt. Finns folk som fått erfara det den hårda vägen - att få en "Vållande till kroppsskada" på CVt är inget kul. Det spelar ingen roll hur mycket skyltar och varningar du har - en fara skall i första hand undvikas - och är en fara ditsatt medvetet för att göra obehörigt folk illa så åker man dit. En innesirén är till för att skrämma iväg tjuvarna och göra det jobbigt för tjuvarna - inte skada tjuvens hörsel.
Detsamma gäller att ha fördröjning på t.ex. dim/rökgeneratorer/stroboskop så att tjuven "hinner in" och fastnar.
Finns en sirén som heter Inferno, där man har väl valda frekvenser som gör det obehagligt istället för att att dra upp ljudnivån allt för högt.
Däremot en dimgenerator är ändå en bra lösning, men ha att den löser direkt vid inbrott. En bra idé är också att fixa automatisk på/avlarmning via låset. Antingen genom en mikrobrytare i låskistan (givetvis måste då låskistan sabotageskyddas med en sabotagekontakt), eller någon form av elektronisk inpassering/kontroll.
Då slipper man även omaket att larma på/av, och därmed kommer det inte bli falsklarm.
Underskatta inte videoövervakning. På en plats där det varit många inbrott och stölder genom åren har problemet lösts till synes med 100% verkan (peppar peppar). Ett videosystem med flera videokameror kopplade till en inspelningsenhet monterades upp. En bildskärm som i realtid visar videorna (korrekt svenska eller inte) placerades i ett fönster och med skärmen vänd utåt. Just det fönstret har ett galler. När en potentiell tjuv ser sig själv bli filmad så sjunker motivationen avsevärt. Ett system kan köpas för ett par tusen SEK om du handlar direkt från fabrik i Kina; räkna med minst det femdubbla om du köper från en svensk firma.
Har inte läst tråden, så jag kanske upprepar etc. Först av allt - beklagar detta tråkiga! Har själv haft stort inbrott hemma. Bor på landet, utmed grusväg. Lockande baksida med altandörrar och fönster. Vid inbrottet gick de dock in via grovingången, mycket väl synlig från vägen, mitt på dagen. Vi var på väg till semesterresa och fick vända om och åka hem igen när min mor ringde och berättade. Tjuvarna tog mycket värdefullt, och var otroligt fräcka. När grannen gick förbi och undrade om de sökte mig, svarade de att de skulle hälsa på mig. "Hon är inte hemma" svarar då grannen automatiskt. De plockade med sig massor och drog sönder garderobs- och skåpdörrar. Det vi gör nuförtiden är att helt spika igen altandörrarna när vi åker på semester och lejer någon i familjen el dyl som kan sova över på nätterna eller komma dit och vara där på kvällar tex. Till vardags har vi timers på lampor, har vår gamla "avlagda" bil på garageuppfarten och vi har också en rätt bra grannsämja där vi har ögon och öron öppna för udda fordon. Våra inbrottstjuvar var knarkare, och tyvärr tror jag inte man kan skydda sig fullt ut mot dessa. De är helt hänsynslösa och tar helt galna risker och lyckas tydligen rätt ofta. Efter en sån här upplevelse som får en att nästan få hjärnblödning av ilska och sorg (de tog arvegods och t.o.m. barnens första mjölktänder åkte med), ska man sen krångla och krångla med försäkringsbolaget. Usch, vad jobbigt det var, på alla sätt.
Generellt gäller att fördröja intrånget så mycket som möjligt. Tiden det tar att tränga in i huset är tjuvens värsta fiende. Stifta i gångjärnen på både dörrar och fönster, sätt kantbeslag. Rejäla ”bortalås” på ytterdörrar, så att de inte kan öppnas inifrån utan nyckel. Professionella tjuvar slår ogärna sönder fönster, med även om man tar sig in den vägen är det riskabelt att ta sig ut med gods den vägen.
Ett modernt larm från t.ex. Verisure (numera med kameror som ”sänder direkt” till larmcentral vid larm) har definitivt en avskräckande effekt. Larmenheten har alltid en inbyggd batteribackup, så även om tjuven bryter strömmen till fastigheten så funkar larmet. Om ordinarie larmvia (oftast bredband) är ur funktion sker larmöverföringen via mobilnät. Man kan även ansluta branddetektorer så att larmcentralen larmar ut brandkår om kåken skulle börja brinna medan man är borta.
På köpet får man ett överfallslarm.
Givetvis skall det vara väl skyltat att larm finns. Det har en avskräckande effekt, en tjuv går hellre på ett olarmat hus. Ibland får man också en lägre försäkringspremie om godkänt larm finns.
Ett modernt larm från t.ex. Verisure (numera med kameror som ”sänder direkt” till larmcentral vid larm) har definitivt en avskräckande effekt. Larmenheten har alltid en inbyggd batteribackup, så även om tjuven bryter strömmen till fastigheten så funkar larmet. Om ordinarie larmvia (oftast bredband) är ur funktion sker larmöverföringen via mobilnät. Man kan även ansluta branddetektorer så att larmcentralen larmar ut brandkår om kåken skulle börja brinna medan man är borta.
På köpet får man ett överfallslarm.
Givetvis skall det vara väl skyltat att larm finns. Det har en avskräckande effekt, en tjuv går hellre på ett olarmat hus. Ibland får man också en lägre försäkringspremie om godkänt larm finns.