harry73
Hade dom innan, inte längre

L Lärospånet skrev:
Apropå fönstergaller...
Det är rätt intressant: På "sommarstugan" har vi rätt stora fönster i alla rum.
Och bredvid fönstren sitter det, som dekoration, fina fönsterluckor med ett litet hjärta utsågat.
Om det var risk för inbrott vore det ju väldigt enkelt att slå igen fönsterluckorna över fönstren.
Men det har aldrig skett, så vitt jag minns.
Där har väl kanske varit ett inbrott (på jakt efter alkohol) på cirka 60 år, vad jag vet.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
M
Undra hur tjuvar hade reagerat om man hade en sån dimgenerator/rökmaskin som aktiverades efter säg 60-90 sekunder så dem hade hunnit in en bit. Dem har ju rätt bråttom.

Vet själv hur svårt det är att orientera sig när man omöjligt kan se något, hittar dem ens tillbaka till fönstret dem slog sönder?

Men det är klart - att ta sig fram till ett fönster och slå ut det är ju kanske inte jättesvårt?

L
harry73 harry73 skrev:
Hade dom innan, inte längre
Aha?

L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är rätt intressant: På "sommarstugan" har vi rätt stora fönster i alla rum.
Och bredvid fönstren sitter det, som dekoration, fina fönsterluckor med ett litet hjärta utsågat.
Om det var risk för inbrott vore det ju väldigt enkelt att slå igen fönsterluckorna över fönstren.
Men det har aldrig skett, så vitt jag minns.
Där har väl kanske varit ett inbrott (på jakt efter alkohol) på cirka 60 år, vad jag vet.
Fast fönsterluckor kan väl inte vara särskilt svårt att bryta upp?

L
M Marcussjogren skrev:
Undra hur tjuvar hade reagerat om man hade en sån dimgenerator/rökmaskin som aktiverades efter säg 60-90 sekunder så dem hade hunnit in en bit. Dem har ju rätt bråttom.

Vet själv hur svårt det är att orientera sig när man omöjligt kan se något, hittar dem ens tillbaka till fönstret dem slog sönder?

Men det är klart - att ta sig fram till ett fönster och slå ut det är ju kanske inte jättesvårt?
Sant. Risken är kanske då att dom skär sig på glaset och det blir riktigt grisigt ...

M
L Lärospånet skrev:
Sant. Risken är kanske då att dom skär sig på glaset och det blir riktigt grisigt ...
Det gör mig faktiskt inget, DNA är bra som spår.
Må vara något okänsligt, men om någon bryter sig in här så gör det mig inget om den förlorar halva armen på vägen ut :)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
L
M Marcussjogren skrev:
Det gör mig faktiskt inget, DNA är bra som spår.
Må vara något okänsligt, men om någon bryter sig in här så gör det mig inget om den förlorar halva armen på vägen ut :)
Tänkte mer på att det blir mycket att städa ;)

Jo men vadå? In kommer man alltid! Är väl bara att Smasha fönstret! Bryta upp en dörr, vi har inget larm, kommer aldrig att skaffa heller..hur bra dörrar/fönster man har, svårare blir det, men ändå inga problem att komma in, galler för fönstren? Seriöst?? Men klart Malmö...

L
H Husqvarna220Ac skrev:
Jo men vadå? In kommer man alltid! Är väl bara att Smasha fönstret! Bryta upp en dörr, vi har inget larm, kommer aldrig att skaffa heller..hur bra dörrar/fönster man har, svårare blir det, men ändå inga problem att komma in, galler för fönstren? Seriöst?? Men klart Malmö...
Då låser du väl inte ytterdörren heller?

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Det händer, vi bor ganska centralt, men som sagt, vill man in så tar man sig in, oavsett! Bara hur mycket som ska gå sönder..

M
L Lärospånet skrev:
Tänkte mer på att det blir mycket att städa ;)
Äsch - skickar inte försäkringsbolaget en städfirma? ;)

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
M
H Husqvarna220Ac skrev:
Det händer, vi bor ganska centralt, men som sagt, vill man in så tar man sig in, oavsett! Bara hur mycket som ska gå sönder..
Exakt - det var därför jag funderade över idén om att låta dem komma in en bit så att dem inte riktigt vet var dem är och sen släppa röken. Lär ju iaf vara svårt att hitta tillbaka till samma fönster

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
KalleKe
M Marcussjogren skrev:

Vi installera detta på jobbet för några år sedan efter andra inbrottet till dagskassan. Dom kom aldrig tillbaka igen efter tredje gången med den nya dimgeneratorn. Sjukt effektivt :p

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
M
KalleKe Sammy_j skrev:
Vi installera detta på jobbet för några år sedan efter andra inbrottet till dagskassan. Dom kom aldrig tillbaka igen efter tredje gången med den nya dimgeneratorn. Sjukt effektivt :p
Ja alltså - att dem avbryter det är jag nog ganska säker på. Det är ju svårt att stjäla något man inte kan se :)

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.