1 350 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Dags för nytt FTX-aggregat - märke?
Vi har ett 20 år gammalt FTX-system från Husqvarna som nu tjuter och känns omodernt med jobbiga filterbyten , oljud etc.
Helt enkelt dags att uppgradera aggregatet.
Vilka tillverkare är marknadsledare för villor i norden? Jag vill ha gott om reservdelar etc i framtiden.
Systemair? Östberg?
Just nu ett större Husqvarna FTX för undervåning på drygt 100m2 + ett mindre FTX på vinden för övervåning.
Vilka tillverkare är marknadsledare för villor i norden? Jag vill ha gott om reservdelar etc i framtiden.
Systemair? Östberg?
Just nu ett större Husqvarna FTX för undervåning på drygt 100m2 + ett mindre FTX på vinden för övervåning.
Redigerat:
Hur stort är huset.F fabian2000 skrev:Vi har ett 20 år gammalt FTX-system från Husqvarna som nu tjuter och känns omodernt med jobbiga filterbyten , oljud etc.
Systemair? Östberg?
Nu är det inte så att jag har ägt en massa olika märken av aggregat utan kan bara referera till det Östberg aggregat som jag har.
Jag hade inte tvekat att köpa Östberg igen, för att uttrycka mig enkelt.
Sedan hade jag nog kört ett aggregat och inte två, som du verkar göra idag.
Det måste väl gå att lösa med lite kanaldragning.
Tack för svar.
Huset är på drygt 300kvm och nuvarande som jag vill byta ut täcket ca 200kvm av dessa.
Jag tänker bara byta ut aggregatet för denna del. Östberg är nog den tillverkare jag lutar åt.
Huset är på drygt 300kvm och nuvarande som jag vill byta ut täcket ca 200kvm av dessa.
Jag tänker bara byta ut aggregatet för denna del. Östberg är nog den tillverkare jag lutar åt.
Jag valde REC Temovex 400 med plattvärmeväxlare för 20 år sedan. Har fungerat perfekt. Avråder från roterande växlare.F fabian2000 skrev:Vi har ett 20 år gammalt FTX-system från Husqvarna som nu tjuter och känns omodernt med jobbiga filterbyten , oljud etc.
Systemair? Östberg?
"Jag" bytte gamla agget som skurit på ett sätt som "jag inte sett på 20 år i branschen" till en VIllamaster RDAF från Woods (som köpte fläkt group).
Det är ett gammalt klassiskt svenskt företag som i princip kört samma produkt i en massa år nu. enligt ventgubben kan i princip alla delar bytas ut vid behov.
Väldigt nöjd med det nya.
Ni kommer ju i vilket fall oavsett vad det blir få väsentligt bättre ekonomi och komfort
Det är ett gammalt klassiskt svenskt företag som i princip kört samma produkt i en massa år nu. enligt ventgubben kan i princip alla delar bytas ut vid behov.
Väldigt nöjd med det nya.
Ni kommer ju i vilket fall oavsett vad det blir få väsentligt bättre ekonomi och komfort
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du får högre återvinning från roterande (90 vs 70%). Roterande slipper man byte till sommarkassett också. Dessutom behåller man lite mer fukt i inneluften vid sträng kyla och slipper koppling till avlopp.J Jochi skrev:
Jag bytte en plattvärmeväxlare mot systemair vsr300 i sammband med att huset byggdes ut från 145 till 205kvm. Har samma elförbrukning nu som innan tillbyggnaden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Dags för nytt elavtal
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Dags för nytt ljusinsläpp! (runt fönster 45mm karm?)
Fönster & Dörrar -
Dags för nytt underforum i "Teknik & VVS" - Elabonnemang/förbrukning (?)
Information & Feedback -
Nytt golv i vardagsrum och kök - Tips till nybörjare för att bila klinkers.
Golv -
Nytt golv för både kök och vardagsrum
Golv