Ska byta ut min gamla Kity 636 mot något nyare. Är det någon som har erfarenhet av DUADs maskiner på nivån 8-12k? Där finns ML392B, PT107 och PT310. Hyggliga specar men specar säger ju ingenting om hur det är att jobba med maskinerna eller hur precist resultatet blir. Samtidigt säljer Clas O en Scheppach hms 2600ci för 10k, såvitt jag förstår en maskin med gott renommé. Man köper ju inte en hyvel varje vecka, så det vore trevligt om det blev rätt från början. Några goda råd på vägen?

/Anders

I den prisklassen vill jag absolut rekommendera en begagnad moretens rph330, en mycket bra maskin för pengarna.

Jag säger som vanligt en begagnad ejca.

Fast jag vet egentligen inte om det är någon större skillnad på ejca eller moretens. Dom flesta maskiner i den prisklassen är väldigt lika prestanda mässigt. Skall man ha en "bättre" rikt/plan så tror jag att du måste dubbla din peng.
Personligen har jag ingen erfarenhet av Kitty vet ej dess för och nackdelar.

pär

Tack för input. Råkade skriva DUADs, de flesta räknade väl ut att det ska vara DUAB ...

Läste på moretens.com att en rph 330 kräver ett utrymme på bredden på 2 m? En sådan bjässe är det väl ändå inte? Vad väger en sådan? Hur många behöver man vara för att baxa in den i verkstaden?

HaendigeHerrn: har läst dina trådar om Scheppach. Intressant läsning. Jag grubblar vidare och får se om någon kommer med något förlösande.

/Anders

Den största nackdelen med moretens är den stora plastlådan på framsidan av hyveln jag tycker den är i vägen.

moretens bord är väll 1400mm.

Pär

I den budgeten skulle jag satsa på Moretens/Logosol När jag letade för en tid sedan kändes dom klart intresanta. Om du är seriös i din hoppy är det lika bra att köpa en bra maskin från början stället för att köpa för billigt och sen tröttna på den och sen i alla fall sluta med att köpa en dyrare. Har gått den vägen och ser ingen fördel med det. Fast för 12000 får du en större och bättre "äldre" gjutjärns maskin, om du har plats vill säga.

Jag har nog snart till salu en rätt så ny Moretens H410 rikt- och plan (410 mm bred planhyvel), kanske maj/ juni? Har du inte tid att vänta till dess så vill jag ändå rekommendera en sådan maskin, väger runt 250 kg, kompakt och lättskött. Mycket robust byggd. Har monterat hjul på min eftersom jag har mycket trångt i snickeriet.

Av ren nyfikenhet gruvberget. Vad ska du köpa istället?

Jag tänkte satsa på separat rikt och plan. Behöver längre riktbord och bredare plan. Men det blir två separata maskiner som tar mycket plats, funderar på Felder, de är mest prisvärd i den klassen.
Egentligen vill jag helst fortsätta med min Moretens, den är idealisk storlek på och smidigt att kunna rikta och därefter plana direkt utan att fälla något bord eller gå till en annan maskin. Men man kan inte få allt här i världen.

Din begagnade 410 kan ju vara lösningen på mitt vankelmod. Jag har skickat ett privat meddelande till dig

Någon som har koll på skillnaden mellan Moretens rph330 och Mortens rph330? På något sätt hänger väl Moretens och Mortens ihop, men hur?

Det är samma maskiner, efter en konkurs/rekonstruktion så byttes firmanamnet..

De maskiner som heter "Mortens" är äldre..

Bra att veta. Tack för den infon.

Hej Gruvberget skall du ta och sälja mig din Moretens H410?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.