Efter lite påtryckningar så tänkte jag nu försöka få tullen diskmaskin. 60-talsköket har ingen plats för en skåpsvariant, så det blir en bänk dito.

hade först planer på att försöka dra vatten och avlopp genom diskbänken (ta upp hål) för att slippa se dem, men kom fram till att det blir för mycket jobb. Så det blir avlopp i vasken-varianten.

Vatten måste man ju ha och innanhavet byter ut befintlig blandare så tänkte jag dubbelkolla.
nuvarande FM Matsson har en lite "bricka" på framsidan (se bild) som jag har fått för mig är en renslucka till blandaren. Läste sedan att det finns blandare med extra uttag för vatten, så jag vill bara försäkra mig om att det inte är ett sådant.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En annan fråga är om det finns någon form av adapter som man kan komplettera kranen med, så att man kan få ut kallvatten utan att byta kranen. INTE adapter för att skruva på silen. Jag vill kunna använda kranen som vanligt även när maskinen går

tack på förhand

Man kan sätta en (en på varje sida) liten bit mellan kran och bänken som det sitter en anslutning för diskmaskin på

• Gilla
Mynock
  • Laddar…
elmont skrev:
Man kan sätta en (en på varje sida) liten bit mellan kran och bänken som det sitter en anslutning för diskmaskin på
Du vet inte vad det kallas?

P
Fmm diskmaskinsvinkel
Rsk 8322244

Pherra skrev:
Fmm diskmaskinsvinkel
Rsk 8322244
OK, tack

Någon som vet om man kan vända på en sådan här blandare, så "hålet"kommer innåt. Dvs Vända kranen 180 grader!?

Krilleman
Min spontana reaktion var precis som Pherras tanke. Men jag tvekar på att 8322244 passar under täcklocket. Det enklaste är att Mynock stänger av vattnet och kollar vad som finns under locket!

Anvisningen till produkten säger:
Monteras på FM Mattsson ettgreppsblandare (4000- och 9000-serien) med inbyggd avstängning för diskmaskin. För att få anslutning till bänkmaskin.

5444_2_stor.jpg

Alternativet är att du sätter tv stycken mellankopplingar. En med extra uttag och en utan uttag. Finns med eller utan avstängning i själva mellankopplingen upp till blandaren. (Om du inte redan har ballofixer under diskbänken)
Tänk på att du måste sätta någon form av avstängning på R15 sidosticket! Och med dessa kommer hela blandaren komma ca 4cm högre.

http://www.trio-perfekta.se/produkt-kategori/mellankopplingar/

Jag har inga ballofixer i dagsläget. Vill ju helst inte att att det skall se ut som en orgel när man är klar med alla kopplingar. Vill ju ha en ganska "ren" installation när det är klart. Kanske får bli till att sätta separat vattenavstäning bredvid befintlig kran, T-kors till den och sedan gör hål i diskbänken "bakom" den kommande diskmaskinen och dra vatten/avlopp genom dessa hål.

Blir väl lite meckigare än jag hade hoppats, men slutresultatet blir nog bätre

Tack för alla svar

Krilleman
Stäng av vattnet och kolla bakom locket hur det ser ut först innan du borrar hål i diskbänken!

RSK 854 28 48 är det enda från FMM som passar som extra vattenuttag och tyvärr kan du inte vända blandaren 180 grader...
Under locket sitter det G1/2 gängor...

Kom fram till att det snyggaste/enklaste/billigaste var att köpa ny blandare med avstängning. Blir ett nytt hål för blandaren + täckbricka för att täcka de gamla cc160-hålen. Sedan ett eller kanske två hål för att få ner vatten/avlopp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.