Pest eller kolera ja...precis....Pest = köpa gammalt hus med dolda fel, eller, Kolera = bygga nytt och bli både galen och ruinerad på kuppen....hmmmm. Nu kör vi iaf på "kolera"
Famous last words: "how bad can it be?" Ha ha!

LB-hus, Myresjöhus, Björklidenhus har sedan länge byggt med totalentreprenad. De har sedan länge marknadsfört det konceptet, har varit litet av deras signum. Sedan har fler husleverantörer tillkommit som erbjuder det, och många har kunnat erbjuda totalentreprenad mot tillägg men haft generalentreprenad/delad som utgångspunkt. Att nu Trivselhus erbjuder det är ju jättebra. Men, som fler säger här, det är ju jätteviktigt att byggarna är bra, vilken entreprenadform man än har.

Håller med, att byggarna som ska bygga huset är bra är mycket viktigt oavsett entreprenadform. En stor fördel med totalentreprenad dock är den juridiska biten med en avtalspart. När/Om saker går fel så har man bara en part och ett kontrakt som justerar olika situationer. Jag har granskat ett antal avtal som både avser delad och generalentreprenad samt totalentreprenad. Jag tycker att det är betydligt enklare att få en överblick av själva affären med totalentreprenadskontrakten.

Sen verkar man endast får ett fast pris på själva huset men inte på entreprenaden d.v.s. bygg, vvs, el vid delad eller generalentreprenad. Det gör ju att det kan komma obehagliga överraskningar längre fram....

En annan skillnad som jag upptäckte när jag granskade olika avtalsförslag var att betalningsplanen skiljer sig åt relativt mycket. Vissa husleverantörer ville ha betalt upp mot 70% efter husleverans, innan huset var stomrest/monterat. Jämfört med en totalentreprenadsleverantör där man betalade t.ex. 50% av kontraktssumman efter att stommonteringen av huset var utförd. En husleverantör ville även ha ett relativt stora belopp redan vid tillverkningsordern. Med tanke på att det är stora belopp vid husbyggen och att man troligen behöver ett byggnadskreditiv, så kan det bli en del räntepengar att spara med en för beställaren mer gynnsam betalningsplan.

En annan viktig faktor kopplad till betalningsplanen är att man kan hålla inne med betalningen om något går snett under bygget. Här verkar många beställare gladligen betala innan arbetet är utfört. Det är något som jag skulle passa mig noga för.

Tack Evi och Cancellara, jag läser och antecknar.....

Cancellara skrev:
Sen verkar man endast får ett fast pris på själva huset men inte på entreprenaden d.v.s. bygg, vvs, el vid delad eller generalentreprenad. Det gör ju att det kan komma obehagliga överraskningar längre fram....

En annan skillnad som jag upptäckte när jag granskade olika avtalsförslag var att betalningsplanen skiljer sig åt relativt mycket. Vissa husleverantörer ville ha betalt upp mot 70% efter husleverans, innan huset var stomrest/monterat. Jämfört med en totalentreprenadsleverantör där man betalade t.ex. 50% av kontraktssumman efter att stommonteringen av huset var utförd. En husleverantör ville även ha ett relativt stora belopp redan vid tillverkningsordern. Med tanke på att det är stora belopp vid husbyggen och att man troligen behöver ett byggnadskreditiv, så kan det bli en del räntepengar att spara med en för beställaren mer gynnsam betalningsplan.

En annan viktig faktor kopplad till betalningsplanen är att man kan hålla inne med betalningen om något går snett under bygget. Här verkar många beställare gladligen betala innan arbetet är utfört. Det är något som jag skulle passa mig noga för.
Kan bara dela med mig av min erfarenhet från vårt TH bygge, när det gäller priset så har vi fått fasta priser på både husstomme och byggentreprenader, inga överraskningar förutom våra tillval såklart och då har vi delad entreprenad. Men det kan säkert vara olika från leverantör till leverantör.

När det gäller betalning så håller jag med om att mycket pengar ska ut i början av processen, men vi har aldrig betalat något i förväg utan det lyfts pengar efter olika arbetsmoment är slutförda som beskrivs tydligt i kontrakten med respektive entreprenör. Det man måste vara medveten om att det dock är stora kostander redan från början som bygger på bygg-kreditivet ganska bra från start, stommen från TH, resningen av huset, grunden mm är stora kostnader och de ligger alla i början av byggprocessen.

Bra Cancellara, att du är så noggrann att läsa det finstilta! Det har rekommenderats här på forumet att man låer en byggadvokat kolla igenom kontraktet innan man skriver på, kan vara väl investerade pengar.Kolla även att husleverantörerna tillåter att man själv kan välja besiktningsman, om man vill, annars utser GARBO en. Nog bra i de flesta fall, men inte alla. Har skrivits om det tidigare i forumet.

Ja vi tyckte också totalentreprenad var väldigt viktigt. Men försäkra er om att ni får ett bra bygglag. Det är så jätteviktigt för att slutresultatet skall bli så bra som ni önskar, och som ni har betalt för. Och där kommer besiktningsmannen in...Vår av GARBO valde besiktningsman har gott renommé, han är säkert bra, men vi märkte att han förekom på många besiktningar i området, kände alla byggare, det var hej hur är läget med alla, och några saker jag påtalade viftade han bort. Dessa har senare blivit aktuella, det var inte helt bra helt enkelt, men vi saknar ju notis om det i besiktningsprotokollet. Inga stora saker, men ändå! Nu väljer vi en helt extern besiktningsman till 2-års/garantibesiktningen, det känns bättre så.

Allt det ni skriver om (Evi, Cancellara,mhg) känns som extremt värdefull info nu när vi befinner oss precis i början av processen. Många påpekar just detta med byggarna t.ex....men det känns svårt att veta hur man ska kunna kolla/bedöma bygglagets/firmans kvalitet innan, några tips där?

Hej Budget byggaren,
Jag tror att Trivselhus haft någon slags certifiering av för dem godkända byggfirmor. Då är det nog rätt bra. De andra husleverantörerna har ofta snickarlag som kan husen, som de brukar anlita, men inte alltid.
Ni kan t.ex göra så här: Fråga husleverantören vilka som skulle bygga ert hus om ni köpte ett. Be sedan om referenser, att få kontaktuppgifter till tidigare kunder som haft dessa bygglag. Hur blev deras besiktningar? Är de nöjda? Är de individuella snickarna i bygglaget erfarna, eller tar de in okända kort när de har mycket att göra? Jag tycker det är viktigt att lister spikas snyggt, fasaden är fin, det skall se bra ut även om där inte är direkt funktionella fel. Det kan man kräva när husen kostar 2-3 miljoner exkl. tomt o avgifter.Det handlar om respekt för kunden.

Tack igen Evi för bra och konkreta råd. Håller fullständigt med.

Mikael_L
Jag skulle tro att alla husleverantörer misslyckas med något hus då och då.
Husen må vara bra som helst när dom lämnar fabriken, men reser man utan att blinka i hällande regn eller får kunden ett urkasst bygglag som till hälften består av skolungdomar på praktik och andra hälften av tillfälligt inhyrda mindre seriösa så har man fått ett hus med problem.

Sen är nog olika företag lite olika bra på att hantera det som råkat gå snett.
Jag känner t.ex. flera som har fått jättefina Älvsbyhus som dom är jättenöjda med, men samtidigt vet vi att ÄH är rätt dåliga på hanteringen när bygget gått fel av någon orsak.

Ett tips, välj bort säljare som visar håglöst intresse. Är dom ohågade, svåra att komma till skott med, loja osv osv redan nu innan kontraktet har skrivits kan du ju lätt räkna ut hur mycket stöd du kommer få sen efter kontraktets undertecknande och säljaren kvitterat ut sin provision. :)

Kontraktet som kunden skriver på är ett sorgebarn.
Husföretagens standardkontrakt är ju rent löjliga. Alltför lite om slutprodukten specificeras, allt för mycket ansvar lägga på kunden och för litet på husleverantören och byggaren.
Allt för dåligt specas det viten och andra straff.

Skulle jag vara i sitsen att vara på väg att bygga hus för flera miljoner skulle jag nog anlita en entreprenadjurist som får gå igenom kontrakten och handlingarna och skärpa upp all text, så jag själv klarar mig och byggföretaget får sitta med svarte petter om dom misslyckas.
Som det nu är, är det ju tvärtom.

Bra skrivet om kontrakten Mikael L! Och ang: säljarnas intresse....förvånande att några säljare struntat i att höra av sig/återkomma till mig redan nu (uppförda direkt på "svarta listan") :-) alt. strulat och avbokat möte i sista sekunden....det är ju inte direkt rush på marknaden. Tänker inte ödsla tid på ngn oengagerad/otrevlig säljare redan i offert-stadiet, då kan man ju tänka sig hur det blir längre fram....

Intressant tråd. Tiden springer nu iväg och till hösten skall nybygget för oss påbörjas och man hoppas att man valt rätt leverantör, som i sin tur också skall ha sina bra underleverantörer av entreprenaderna. Har valt ett Myresjöhus. Skippade tidigt ex. vis Trivselhus då jag har neg erfarenheter från mitt tidigare husbygge av en av säljarna. På den tiden var det delad entreprenad och jag satt i helgen och läste lite i korrespondensen från det bygget. Saker som jag förträngt innan. Hoppas och tror det kommer gå bättre denna gången! Som någon påpekade så är det ju också en fördel med totalentreprenad att husleverantören ansvarar för att logistiken mellan entreprenörerna fungerar, inte minst viktigt. Är någon sen så påverkar det ju även nästa osv, katten på råttan och råttan på repet...

Ang. Hussäljare så verkar de ha haft en mycket bekväm tillvaro. En del är förvånansvärt loja andra är betydligt mer på alerten. Så det är mycket viktigt att välja någon man får förtroende för och som är på alerten och gör det där lilla extra. Därför kan det vara bra att ställa lite krav för att testa hur de reagerar. Jag menar en del orkar inte ens masa sig ut till tomten fast den ligger i samma stad som de har sitt kontor i. Andra säljare åker till en tomt flera gånger med olika entreprenörer etc. för att kolla förutsättningar mm.

Sen vet jag inte riktigt hur säljarna jobbar i branschen, men säkert hälften av hussäljarna jag har haft kontakt med verkar inte vara anställda av husföretagen utan vara egenföretagare (kollat om deras namn finns på allabolag.se) .

Ett tips är att jobba parallellt med några kanske 2 eller 3 husleverantörer och jobba fram ett så komplett hus som möjligt innan ni gör det slutgiltiga valet. Då kan ni se vilka alternativ ni har och ni kan be dem ge er ett så bra erbjudande som möjligt. Sedan när ni kommer till slutbeställning, så lär ni räkna med att det lätt går 50k till 100k i extra val, det finns mycket kul att välja till.

Myresjöhus säljer villor med "All inclusive", MEN kalkylen stämmer aldrig inte ens efter att du varit till banken och fått lånen beviljade. Räkna med ett par hundra tusen extra eller mer när allt är klart. Se mitt inlägg idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.