17 452 läst ·
33 svar
17k läst
33 svar
Dags att välja husleverantör - nyckelfärdigt - vilken ska vi välja/undvika?
Sida 1 av 3
Tomten är äntligen köpt och nu är det dags att ta in offerter från husleverantörer. Vi ska bygga "nyckelfärdigt" i södra stockholm.
Jag kommer ta in offerter från:
Myresjöhus
Trivselhus
Götenehus
A-Hus
Rörvikshus
Funderar även på:
Faluhus
Mjöbäcksvillan
Huset blir troligtvis ett klassiskt 1,5-planshus, rektangulärt, utan vinklar. Vi hoppas på en så smärtfri byggprocess som möjligt, ett gediget hus, till bästa (lägsta) möjliga slutnota...så klart!
I detta läge är all input guld värd! Ös på med kommentarer och erfarenheter!
Tackar!
Jag kommer ta in offerter från:
Myresjöhus
Trivselhus
Götenehus
A-Hus
Rörvikshus
Funderar även på:
Faluhus
Mjöbäcksvillan
Huset blir troligtvis ett klassiskt 1,5-planshus, rektangulärt, utan vinklar. Vi hoppas på en så smärtfri byggprocess som möjligt, ett gediget hus, till bästa (lägsta) möjliga slutnota...så klart!
I detta läge är all input guld värd! Ös på med kommentarer och erfarenheter!
Tackar!
Hmmm....jag mailade Faluhus säljare i Stockholm för 4 dagar sedan men har ännu inte fått ngt svar.....synd.
Stryk Mjöbäcksvillan eftersom bolaget ägs av samma familj som äger Borohus.... som jag vet inte är att lita på!
Här kan ni se vilka husleverantörer ägs av denna familj.
http://www.solidhus.se/omsolid.htm
Här kan ni se vilka husleverantörer ägs av denna familj.
http://www.solidhus.se/omsolid.htm
Redigerat:
Tack Isabel, stryker mjöbäcksvillan!
Tack för tipsen Evi! Har redan kontaktat LB-Hus och väntar på svar....
Ska fundera vidare på Eksjöhus.....
Ska fundera vidare på Eksjöhus.....
Vi bygger med Trivselhus, ett Wise 10 och är så här långt i processen mycket nöjd med det mesta. Bra säljare, bra hantverkare, bra företag
Kika på lite bilder om ni vill eller läs om våra erfarenheter
http://trivselhusigimmersta.blogspot.com/2011/04/byggstallningarna-ar-borta.html
mhg_3, Trivselhus ligger "bra till" redan nu, men vi får se vad konkurenterna kan komma med... 
Ni bygger hus i ett väldigt trevligt område (grattis!). Men vilken entrepenadform har ni valt?
Ni bygger hus i ett väldigt trevligt område (grattis!). Men vilken entrepenadform har ni valt?
Vi har delad entreprenad, lite mer jobb men det ska vara ett billigare alternativ som vår säljare rekommenderade. Visst det har varit lite meck och endel kontakter med entreprenörer, men det mesta jobbet sköter ändå TH eller snickaren som samordnar allt med målare, elektriker, vvs.
Vart ska ni bygga?
Vart ska ni bygga?
Om man ska välja totalentreprenad (vilket jag tycker att man bör) så faller en hel del av de hustillverkare som nämns i denna tråd bort. Dock kan tilläggas att Trivselhus har börjat att arbeta med totalentreprenad, fick mail om detta idag. http://trivselhus.se/aktuellt/nyheter/trivselhus-infor-totalentreprenad/
Intressant nyhet om trivselhus. Men visst har väl ändå myresjö, LB, A-Hus och Götenehus alla "äkta" totalentrepenad? Eller?
Jag vågar inte svara på hur det är med LB-hus. Men övriga har äkta totalentreprenad vad jag känner till. Sen tror jag att det kan skilja sig mellan olika orter/kontor gällande vilka entreprenadformer som finns.
Kan även tillägga att markarbeten inte alltid ingår i den övriga totalentreprenaden, utan man brukar köra detta separat d.v.s ett kontrakt och ett uppskattat pris för markarbeten.
Sen är jag lite osäker på vilka krav man kan ställa på underentreprenörer när man använder totalentreprenad. Man vill inte gärna hamna i den sitsen att huvudentreprenören (hustillverkaren) upphandlar den billigaste byggfirman för att öka på sina marginaler. Där bör man nog även säkerställa så att underentreprenörerna har en bra och långvarig relation med hustillverkaren. Det bör kanske framgå i kontraktet vilka som är underentreprenörer för de olika delarna i husbygget (el, vvs, bygg etc).
Kan även tillägga att markarbeten inte alltid ingår i den övriga totalentreprenaden, utan man brukar köra detta separat d.v.s ett kontrakt och ett uppskattat pris för markarbeten.
Sen är jag lite osäker på vilka krav man kan ställa på underentreprenörer när man använder totalentreprenad. Man vill inte gärna hamna i den sitsen att huvudentreprenören (hustillverkaren) upphandlar den billigaste byggfirman för att öka på sina marginaler. Där bör man nog även säkerställa så att underentreprenörerna har en bra och långvarig relation med hustillverkaren. Det bör kanske framgå i kontraktet vilka som är underentreprenörer för de olika delarna i husbygget (el, vvs, bygg etc).
Tack Cancellara för lite tänkvärda tips!
Det var så lite!
Det är inte helt lätt att välja mellan hustillverkarna.
Och jag måste erkänna att det känns som att välja mellan pest eller kolera...
Med tanke på att den här branschen har haft ett par tusen år på sig att få ordning på sina rutiner och processer så tycker jag att nivån och bemötandet från husleverantörernas sida kunde vara på en högre nivå. Det är ju ändå inte raketforskning man håller på med.
Det är inte helt lätt att välja mellan hustillverkarna.
Och jag måste erkänna att det känns som att välja mellan pest eller kolera...
Med tanke på att den här branschen har haft ett par tusen år på sig att få ordning på sina rutiner och processer så tycker jag att nivån och bemötandet från husleverantörernas sida kunde vara på en högre nivå. Det är ju ändå inte raketforskning man håller på med.